Ska börja bulka, har läst allt!

Home Forums Styrkehörnan Ska börja bulka, har läst allt!

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #56491
    #249296

    Tjenare, gick nyligen ned en hel del i vikt runt 20kg och är nu relativt liten enligt mig ([http://forum.body.se/showthread.php?t=162646]). Vill börja bygga muskler och undrar hur jag ska göra för att lyckas! Personligen efter att ha läst allt guides på flashback + kolo funderar jag på att söka upp en PT eftersom jag har ingen koll alls!

    Ålder: 19
    Längd: 194
    Vikt: 90

    [http://imageshack.us/photo/my-images/233/img0128me.jpg/] Bild!

    Jag kör 3 splits program:

    Måndag: Nedre rygg och ben

    Marklyft 3×6
    Squats 3×6
    Utfall 3×6
    Benspark framåt 3×6
    Benspark bakåt 3×6
    Vadpress 3×6
    Insida höftpress 3×6
    Utsida höftpress 3×6

    Tisdag: Bröst, triceps och framsida axlar

    Bänkpress 3×6
    Hantelpress (Bröst) 3×6
    Cable cross overs 3×6
    Dips 3×6
    Militärpress 3×6
    Hantellyft åt sidan 3×6
    Tricepspushdown 3×6
    Hantelpullover (Stående eller liggande) 3×6

    Onsdag: Övre rygg, biceps + mage

    Kabelrodd 3×6
    Chins 3×6
    Hantelrodd 3×6
    Bicepscurls 3×6
    Hantelcurls 3×6
    Omvända bicepscurls (underarmar) 3×6
    Raka benlyft 3×6
    Sidrag med hantel 3×6

    Torsdag: Vila

    Fredag: Nedre rygg och ben
    Lördag: Bröst, triceps och framsida axlar
    Söndag: Övre rygg, biceps + mage

    Började i måndags med programmet, vill på peka att jag är nybörjare med styrketräning. Eftersom jag har läst om bulking att det behövs för att bygga muskler för att sedan deffa bort fettet man får under bulkningen så har jag ett stort frågetecken på kosten.

    Min nuvarande kost:

    Frukost: 3 ägg + 1dl havregryn
    Middag: Stor portion med massa mat

    under dagen dricker jag runt 5st proteindrinkar. Jag ligger på 180g protein om dagen samt vid 2500 kalorier om dagen. Fast när jag räknar på mitt BEE säger det att jag har 3500 som BEE, då bygger jag alltså inte muskler eller?

    Jag är sjukt motiverade och vill bygga muskler men saknar kunskap, tycker ni jag ska söka upp en PT som kan hjälpa mig?

    Jag undrar jag om jag förbättra något eller om jag gör helt jävla fel! Tack!

    (Jag vill träna 6dagar i veckan så försök inte tvinga mig att träna mindre tack!)

    Jag vill alltså börja bygga mycket muskler men senare deffa bort fettet till en låg % runt 10% ~!
    Hur ska jag göra!? Jag har läst axons guide om näringslära + träning men jag fortfarande frågetecken! + massor av trådar på kolo samt flashback

    #249297

    Varför ens bulka? Är det inte bättre att du bara börjar köra styrka, samt äter sunt?
    Då bygger du upp musklerna succesivt, och parallellt som du samtidigt bränner fett?

    Kan vara rätt tärande att först gå upp en massa i vikt, sen skala ner hälften för att få fram lite linjer. När det kommer till träning gäller det att ha tålamod, allt händer inte på en natt precis.

    Sen tycker jag att ett 6-split schema är lite väl mycket, lätt att bli övertränad. Satsa på en 5-split istället, samt fokus på 2 muskelgrupper åt gången, 1 gång per vecka. Bästa sättet att bygga upp muskler enligt mig!
    Musklerna måste vila vet du… För de är inte på gymmet de växer, utan utanför gymmet.

    Tänk på det, lite vila skadar inte, tvärtom rentav. ;)

    #249298
    BOA wrote:
    Varför ens bulka? Är det inte bättre att du bara börjar köra styrka, samt äter sunt?
    Då bygger du upp musklerna succesivt, och parallellt som du samtidigt bränner fett?

    Kan vara rätt tärande att först gå upp en massa i vikt, sen skala ner hälften för att få fram lite linjer. När det kommer till träning gäller det att ha tålamod, allt händer inte på en natt precis.

    Sen tycker jag att ett 6-split schema är lite väl mycket, lätt att bli övertränad. Satsa på en 5-split istället, samt fokus på 2 muskelgrupper åt gången, 1 gång per vecka. Bästa sättet att bygga upp muskler enligt mig!
    Musklerna måste vila vet du… För de är inte på gymmet de växer, utan utanför gymmet.
    Tänk på det, lite vila skadar inte, tvärtom rentav. ;)

    Håller med. Förstår inte varför alla icke proffsbodybuiklders måste extrembulka och extremdeffa typ. Vad hände med det gamla vanliga börja träna och äta nyttigt typ haha? Klart du måste äta en hel del för att effektivt lägga på dig muskler men just att gå in för en bulk utan att bry sig en gnutta om hur mycket fett man lägger på sig för att sedan behöva hårddieta bort det tror jag inte är så hälsosamt för alla iaf.

    #249299

    4 pass per vecka räcker bra!
    Kanske 2 helkropps + 2 halvkropps eftersom du är nybörjare!

    Sen att dricka en massa proteindrinkar istället för att äta mat har jag inte förstått mej på!

    Minst 2 mål husmanskost per dag.

    Oberoende om man ”bulkar” eller äter sunt!

    Nån drink efter träningen och/eller som mellanmål går ju bra.

    #249300
    BOA wrote:
    Varför ens bulka? Är det inte bättre att du bara börjar köra styrka, samt äter sunt?
    Då bygger du upp musklerna succesivt, och parallellt som du samtidigt bränner fett?

    Kan vara rätt tärande att först gå upp en massa i vikt, sen skala ner hälften för att få fram lite linjer. När det kommer till träning gäller det att ha tålamod, allt händer inte på en natt precis.

    Sen tycker jag att ett 6-split schema är lite väl mycket, lätt att bli övertränad. Satsa på en 5-split istället, samt fokus på 2 muskelgrupper åt gången, 1 gång per vecka. Bästa sättet att bygga upp muskler enligt mig!
    Musklerna måste vila vet du… För de är inte på gymmet de växer, utan utanför gymmet.

    Tänk på det, lite vila skadar inte, tvärtom rentav. ;)

    Du tänkte inte på att en muskel i en 6-split får vila nästan lite för mycket?

    #249301
    benacii wrote:
    Du tänkte inte på att en muskel i en 6-split får vila nästan lite för mycket?

    Jag citerar trådskaparen, ”(Jag vill träna 6dagar i veckan så försök inte tvinga mig att träna mindre tack!)”.
    Frågan är hur tänkte du?

    Om du sen kollar in hans schema-upplägg så innefattar den ett par stora grupper 2 ggr/veckan… För mycket vila sa du?

    #249302
    BOA wrote:
    Jag citerar trådskaparen, ”(Jag vill träna 6dagar i veckan så försök inte tvinga mig att träna mindre tack!)”.
    Frågan är hur tänkte du?

    Om du sen kollar in hans schema-upplägg så innefattar den ett par stora grupper 2 ggr/veckan… För mycket vila sa du?

    Bör jag träna mindre anser du?

    #249303
    BOA wrote:
    Jag citerar trådskaparen, ”(Jag vill träna 6dagar i veckan så försök inte tvinga mig att träna mindre tack!)”.
    Frågan är hur tänkte du?

    Om du sen kollar in hans schema-upplägg så innefattar den ett par stora grupper 2 ggr/veckan… För mycket vila sa du?

    en 6-split för mig är att man tränar 1genom kroppen 1ggr i veckan.

    #249304
    Fruktochgrönt wrote:
    Bör jag träna mindre anser du?

    Ja, tycker du borde ha iallafall 2 vilodagar i veckan. :)
    Blir lätt att man annars övertränar…

    benacii wrote:
    en 6-split för mig är att man tränar 1genom kroppen 1ggr i veckan.

    För mig med, men inte för honom tydligen. Kroppen hinner inte vila upp sig ordentligt med det upplägget, blir lätt att man kör ut på sig själv så.

    #249305
    BOA wrote:
    För mig med, men inte för honom tydligen

    Hur tänkte du där? Ts skrev ju att han skulle köra en 3-split 2ggr i veckan.

    #249306
    henrikl wrote:
    Hur tänkte du där? Ts skrev ju att han skulle köra en 3-split 2ggr i veckan.

    6-split, delar upp kroppen och kör igenom allt på 1 vecka, samt en dags vila?
    Eller vad menar du?

    #1067462

    Kör hårt!8)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.