Tips för att sluta lyfta på röven i bänkpress.

Home Forums Styrkehörnan Tips för att sluta lyfta på röven i bänkpress.

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #51140
    #123146

    Hej, Jag har alltid gillat bänkpress och det har därför blivit ca 2 pass i veckan och det har funkat bra. Jag har ökat sakta men säkert och för ca 7-8 månader sedan maxade jag på 200kg och klarade en 7:a på 170kg. MEN tyvärr så klarar jag inte att ha kvar rumpan i bänken när det börjar bli tungt. Så man kan väl inte riktigt räkna maxningarna.

    Jag fick sedan en muskelbristning i ena bröstet och kunde inte träna på länge och fick lite andra problem som gjorde att jag inte kunde träna på några månader.

    Men nu så är jag igång igen och försöker komma tillbaka. Men jag har sådana jäkla problem att köra strikt. Finns det några knep för att sluta lyfta på rumpan?

    #123147

    Testa att köra med knäna lägre än bänken :)

    #123148

    För mig funkade det att inte tänka på så mycket vikt på bänkpressen utan mer att ta en vikt där du klarar av att köra max utan o lyfta röven. Fokusera på att ha röven på bänken och inte på hur mycket vikt du ska ha :)

    #123149

    Ett litet trick du kan pröva: Ta en lite handduk och knyt fast en 2,5 kg vikt i den. Sedan lägger du handduken under rumpan och hänger vikten utanför. Så fort du lyfter på rumpan åker vikten i golvet, så du får omedelbar feedback.
    Teknikmässigt ligger du antagligen redan ganska bra med tanke på dina resultat, men fötternas position påverkar rumplyftet. Bakåt (mot axlarna) utåt bör göra det svårare att lyfta rumpan, men det finns flera sätt att lösa det teknikmässigt.

    #123150

    Jag har så korta ben så jag når precis ner till golvet. så jag kan inte lyfta röven även om jag velat.

    så höj bänken om du är lång =)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.