Tips om marklyft

Home Forums Styrkehörnan Tips om marklyft

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #66608
    #471215

    Hallo

    Känns som min teknik i marklyft borde kunna bli bättre….någon som har lite råd att ge mig så jag kan få lyfta lite tyngre…

    Mitt sätt att lyfta idag är ungefär 25-30 cm brett mellan fötterna, axelbrett mellan fattningen mellan händerna där jag även kör omvänd fattning. Böjer mig ner med benen så långt ner jag kommer samt svankar med ryggen så gott jag kan. Blicken uppåt vid lyften samt pressar upp med benen först, sen reser jag mig upp med ryggen.

    Jag maxade igår 200 kilo men tycker att jag borde vara starkare. Efter ett lyft eller flera så får jag ALLA känningar samt träningsverk endast i korsryggen, får inga känningar alls i rumpan eller i benen. Känns som jag gör fel på något sätt, borde inte benen samt rumpan få en del stryk av övningen?

    #471216

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=32176]

    #471217

    Nej, det finns inget som säger att du måste få träningsvärk i benen.
    Lättast är om du lägger upp en film på dina mark. Dels för att det är lättare för oss att se din svaga punkt, dels för att man tenderar att tro att lyften ser annorlunda ut än de gör.

    Det kan ju vara så enkelt att du helt enkelt inte är starkare än så. Har du stått still i utvecklingen länge?

    #471218
    mini wrote:
    Nej, det finns inget som säger att du måste få träningsvärk i benen.
    Lättast är om du lägger upp en film på dina mark. Dels för att det är lättare för oss att se din svaga punkt, dels för att man tenderar att tro att lyften ser annorlunda ut än de gör.

    Det kan ju vara så enkelt att du helt enkelt inte är starkare än så. Har du stått still i utvecklingen länge?

    Får försöka filma medans jag gör ett lyft o lägga upp det. Nej stått still har jag väl inte gjort, ökar lite då och då…..

    #471219
    macken wrote:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=32176]

    Tack för tråden….stod mycket intressanta saker där….en sak jag direkt kan ta till mig är någon som skriver att stången inte skall ligga för nära benen/smalbenen i början av lyftet för då blir det ett rygglyft, är stången för långt ifrån blir det ett höftlyft. I mitt fall så har jag alltid stången liggandes emot smalbenen när jag börjar lyftet, troligtvis därför jag får sån träningsvärk i korsryggen hela tiden. Även i slutläget så lutar jag mig bakåt med ryggen men tydligen så skulle man skjuta fram höften istället för att få ”svanket” i slutskedet. Skall testa dessa råd inför nästa ryggpass o se om det hjälper att flytta tyngden till andra ställen i kroppen istället för allt på korsryggen.
    Någon som däremot har några tips på hur många centimeter stången bör ligga ifrån smalbenen i börjans lyft?

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.