tung bänk

Home Forums Styrkehörnan tung bänk

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #368887

    såg att fredrik svensson gör 353! kg i bänk
    hur är det möjligt? såna vikter är ju knäböj vikter
    sanslös styrka! har sett killar göra 200 250 280 i bänk men 353 pannor!!!

    #60037
    #368888
    mentzer wrote:
    såg att fredrik svensson gör 353! kg i bänk
    hur är det möjligt? såna vikter är ju knäböj vikter
    sanslös styrka! har sett killar göra 200 250 280 i bänk men 353 pannor!!!

    Ja, han är otroligt stark i bänkpress (och i övrigt också). Men vi har många bra bänkare i Sverige som gör omkring 350 kg i bänk. Bl.a. Johnny Wahlqvist och Hirvis tillhör också den skaran.

    #368889
    Munkjacka wrote:
    Minus bänktröjja så ligger dom väl runt 250kg?

    Så Mentzer lägg inte för stor vikt på dom vikterna dom lyfter! då dom har en bänktröjja.
    Real men lifts heavy weights RAW! =)

    Jo, fast i t ex Svenssons journal kan man läsa att 200 kg i bänkpress är som tom stång innan tröjan kommer på. Att känna att 200 är ungefär som tom stång är inte svagt.

    #368890

    Vi har en kille på gymet som gör 300 kg med tröja i bänken och 230 kg utan. Hur mkt lyfter Fredrik utan tröja? Jag menar mer exakt alltså.

    #368891

    Det mesta jag gjort utan tröja på träning är 255kg. Eftersom det är med tröja man tävlar så sker all tung träning med tröja så har jag kört i snart 10år. Alla tunga pass sker så att jag värmer upp sedan gör explosiva lyft upp till 200-230kg utan tröja sedan åker tröjan på.

    Om jag lyfter 230-250 eller 280 utan tröja saknar betydelse eftersom det viktiga är att lyfta så mycket som möjligt med tröja när man tävlar så. Man blir bra på det man tränar. RAW bänk och tröj bänk skiljer sig ganska mycket åt i teknik samt hur man ska vara stark så det är jättesvårt att toppa ut i båda och då lägger man självklart fokus på att bli så stark bra som möjligt i tävlingsutförandet.

    För dom som inte är så insatt så kan man säga lite enkelt att i RAW bänk är det viktiga att vara stark i botten av lyftet men tröjan hjälper till i starten så för att lyfta så mycket som möjligt med tröja så tränas den övre delen av lyftet ex. så tränas det väldigt mycket till olika klossar man lägger på bröstet just för att träna upp triceps samt utlåsningsstyrka.

    Sedan att utrustnings finns i styrkesport kan ju vara konstigt kan man tycka men det har funnits i någonform ända sedan 70-talet sedan har utvecklingen gått framåt. Personligen har jag inget imot utrustningen men visst kunde utvecklingen av dräkter stannat för ex antal år sedan men sedan ifjol är det utvecklingstopp i IPF=inga nya dräkter godkänts.

    #368892

    Lite ot så vill jag bara önska lycka till i framtiden Fredrik, och himla otur att finnarna ”tog” vinsten ifrån dig när du helt klart skulle vunnit.

    #368893
    Fredrik Svensson wrote:
    Det mesta jag gjort utan tröja på träning är 255kg. Eftersom det är med tröja man tävlar så sker all tung träning med tröja så har jag kört i snart 10år. Alla tunga pass sker så att jag värmer upp sedan gör explosiva lyft upp till 200-230kg utan tröja sedan åker tröjan på.

    Om jag lyfter 230-250 eller 280 utan tröja saknar betydelse eftersom det viktiga är att lyfta så mycket som möjligt med tröja när man tävlar så. Man blir bra på det man tränar. RAW bänk och tröj bänk skiljer sig ganska mycket åt i teknik samt hur man ska vara stark så det är jättesvårt att toppa ut i båda och då lägger man självklart fokus på att bli så stark bra som möjligt i tävlingsutförandet.

    För dom som inte är så insatt så kan man säga lite enkelt att i RAW bänk är det viktiga att vara stark i botten av lyftet men tröjan hjälper till i starten så för att lyfta så mycket som möjligt med tröja så tränas den övre delen av lyftet ex. så tränas det väldigt mycket till olika klossar man lägger på bröstet just för att träna upp triceps samt utlåsningsstyrka.

    Sedan att utrustnings finns i styrkesport kan ju vara konstigt kan man tycka men det har funnits i någonform ända sedan 70-talet sedan har utvecklingen gått framåt. Personligen har jag inget imot utrustningen men visst kunde utvecklingen av dräkter stannat för ex antal år sedan men sedan ifjol är det utvecklingstopp i IPF=inga nya dräkter godkänts.

    255 kg i bänk utan tröja är enormt imponerande!

    #368894
    Munkjacka wrote:
    Varför kom ens en gummiaktig tröjja som hjälper till att lyfta i styrkesport?
    Är väl lite åt helvete att kalla det styrkesport då?

    Det där är… så aningslöst. Precis som att vikten flyger upp av sig själv bara man drar på en tröja.

    Pröva hoppa stavhopp utan stav! :up:

    #368895
    Arne Persson wrote:
    Vi har en kille på gymet som gör 300 kg med tröja i bänken och 230 kg utan. Hur mkt lyfter Fredrik utan tröja? Jag menar mer exakt alltså.

    Johan är löjligt stark i det mesta. Jävla djur. :D

    #368896

    Riku Kiri lyfter 280 med t-shirt och bälte :)

    [http://www.youtube.com/watch?v=3fxOl4yJWOw]

    #368897
    Munkjacka wrote:
    Hjälper till när styrkelyftarna kör med sina tröjjor! och jag vet exakt hur dom funkar! och ena snubben gör cirka 80-100kg mer med tröjja dom andra runt 35-80kg mer..

    Så visst flyger vikten upp med tröjjorna.

    Rent fusk är vad det är är du styrkelyftare så använder du just ”styrka” som är just din egen för att få upp vikten.
    Får hoppas att tröjjorna och all annan utrustning försvinner inom den såkallade styrkevärlden.

    Man kan väl inte känna sej direkt stolt över att lyfta en vikt med en tröjja som hjälper dej att lyfta en vikt som du inte klarar på egen hand utan.

    Real men lifts without sissy shirts.

    Och stavhopp utan stav kallas höjdhopp! bra jämförelse där!

    Så du menar att stavhoppare fuskar? Och att höjdhoppare är the real men?

    Jag fattar att du tycker det gått för långt med utrustningsutvecklingen, men du uttrycker dig för kategoriserande. Det krävs jävligt mycket styrka att pressa med tröja, inte minst får triceps jobba relativt mer.

    Två olika utföranden. Två olika grenar. Fatta

    #368898

    Jag tror inte att Fredrik Svensson hade haft något emot att köra utan tröja – om det nu var det som gällde för alla. Bänkpress (styrkelyft i allmänhet) hade nog mått bra av att bli av med tröjorna, dräkterna och alla bedömningsregler. Det funkade ju att ta bort hajdräkterna i simningen bl.a…

    Angående er som tvivlar på Fredriks styrka så kan jag bara säga att man kommer inte fyra i Sveriges Starkaste Man om man inte är ruskigt stark.

    #368899
    überbiffen wrote:
    Johan är löjligt stark i det mesta. Jävla djur. :D

    Johan som bänkar 300kg lite nyfiket vem är det? tävlar han?

    #368900

    För mig är det aldrig fusk om man följer dom gällande tävlingsreglerna för vad som gäller när man tävlar. Om man t ex dopar sig som är förbjudet då är det FUSK.

    Jag får ut jätte mycket av tröjan har aldrig påstått något annat heller. Sedan får man inte glömma att jag specialliserar min träning för att lyfta så mycket som möjligt med tröja. Mitt fokus är inte att toppa ut RAW eftersom jag inte tävlar så ganska logiskt. Skulle jag fokusera på RAW max skulle jag träna helt annorlunda.

    Sedan är jag ganska nöjd att som mest på träning i min karriär gjort 255kg utan tröja 100% dopingfri och utan att fokusera helt på det. Jag har i 10års tid kört 95% av alla mina tunga bänkpass med tröja för att bli så bra som möjligt i det. Skulle jag istället kört alla dessa ca: 500st träningspass tungt utan tröja med fokus på det så borde min RAW bänk varit högre.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.