Vad stämmer ?

Home Forums Styrkehörnan Vad stämmer ?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #51116
    #123049

    Vi har en diskussion på jobbet..

    Diskussionen är således gällande vad som det mest lämpliga när man styrketränar och skall bygga muskler..

    Hur länge skall man låta musklerna vila mellan varje pass? Och vilken bygger man mest på ?

    En av oss föreslår att 48 h räcker. Dvs gymma 3 dagar, och köra igenom kroppen Varje dag av de 3 dagar, med 48 timmars mellanrum.

    Den andra av oss föreslår att man delar upp muskelgrupperna så att man kör igenom kroppen på de 3 dagarna fördelat, istället för varje träningstillfälle.

    Vad föreslår ni ?

    #123050

    Ska man gå efter forskning så är det förmodligen bra att köra igenom alla muskelgrupper två gånger per vecka. Sen hur man lägger upp det kan ju se olika ut. Antingen någon split (jag kör 6 dagar i veckan) eller hel/halvkropp.

    Finns bra oldschool-upplägg med helkropp tre gånger i veckan som många verkar ha fått bra resultat av.

    Men det finns folk som tränar igenom kroppen en gång i veckan och får bra resultat av det…Man får testa sig fram. Jag tror på att köra så ofta så möjligt men inte för mycket volym.

    Man får testa sig fram.

    #123051

    Ja bara för att det går att köra 2 ggr i veckan per muskelgrupp byter faktiskt inte automatiskt att det alltid är bäst.

    #123052

    Alla scheman som finns i hela världen är tämligen värdelösa om man inte tränar på rätt
    sätt när man väl är på gymmet. Finns folk som kör sina muskelgrupper både 1, 2 och 3 ggr
    i veckan och ser likadana ut, år ut och år in.

    Tror mer på att köra en muskelgrupp igen när det är dags helt enkelt. Det där brukar man
    känna efter några års erfarenhet.

    #123053

    det är så mycket som beror på livstil och teknik med, man får testa sig fram själv som sagt.

    en vecka är inget magiskt fysiologiskt, utan en sociologisk konstruktion – det måste man vara medveten om.

    #123054

    Men vad är det som blir mindre effektivt i ”byggprocessen” om man tränar utan att vila dom 48 timmarna? Är det så stor skillnad om man vilar eller inte?

    #123055
    Lindahill wrote:
    Men vad är det som blir mindre effektivt i ”byggprocessen” om man tränar utan att vila dom 48 timmarna? Är det så stor skillnad om man vilar eller inte?

    Vad menar du? Du bygger upp musklerna efter träning. Alltså när dom återhämtar sig o anpassar sig efter det du utsatt dom för under träningen. Får dom ingen chans att återhämta sig kommer resultaten inte bli speciellt bra..

    #123056
    rinse wrote:
    Vad menar du? Du bygger upp musklerna efter träning. Alltså när dom återhämtar sig o anpassar sig efter det du utsatt dom för under träningen. Får dom ingen chans att återhämta sig kommer resultaten inte bli speciellt bra..

    Japp. Men vad är det som inte bli så bra? (kanske fel tråd att skriva på) Men menar du att man får mindre volym om man vilar för lite? Eller är det så att man sliter för mycket utan vila? (är lite nybörjare här)

    #123057
    Lindahill wrote:
    Japp. Men vad är det som inte bli så bra? (kanske fel tråd att skriva på) Men menar du att man får mindre volym om man vilar för lite? Eller är det så att man sliter för mycket utan vila? (är lite nybörjare här)

    musklerna blir mindre i volym, svagare och mindre uthålliga

    #123058

    jag träna allt 2 ggr i veckan. och efter sådär 3 veckor bröt jag ihop. blev vad man kallar, övertränad. nu kör jag 3 dagar i rad, vilar 2 sen på det igen och det funkar fint

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.