Athletic Fitness på Nordiska Mästerskapen i Trondheim 2009

Home Forums Tävlingar och Events Athletic Fitness på Nordiska Mästerskapen i Trondheim 2009

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70831
    #547921

    Hei

    Det vil bli arrangert AF på Nordisk Mesterskap i Trondheim.:up:
    Det vil bli testet ut en litt annen variant av de fysiske momentene.
    De fysiske momentene vil bestå av Roing og Dips.
    De skal da ro 1 min, 1min pause og så max antall dips.
    Ved å kjøre momentene slik vil det da stille høye krav til fysisk form.

    mvh
    Jørn

    #547922
    Atletix Jørn wrote:
    Hei

    Det vil bli arrangert AF på Nordisk Mesterskap i Trondheim.:up:
    Det vil bli testet ut en litt annen variant av de fysiske momentene.
    De fysiske momentene vil bestå av Roing og Dips.
    De skal da ro 1 min, 1min pause og så max antall dips.
    Ved å kjøre momentene slik vil det da stille høye krav til fysisk form.

    mvh
    Jørn

    Vad betyder det i praktiken för poängbedömningen? Det blir inte chins utan enbart rodd, dips samt posering? Räknas resultaten i rodd och dips ihop eller är det var för sig?

    Mvh
    Kristian sewén

    #547923
    Sewén wrote:
    Vad betyder det i praktiken för poängbedömningen? Det blir inte chins utan enbart rodd, dips samt posering? Räknas resultaten i rodd och dips ihop eller är det var för sig?

    Mvh
    Kristian sewén

    De ändringar i bedömningen som skulle införas med dessa ändringar i ronderna är ungefär (översatt från norska informationen på [http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=86795.msg1258880] ):

    Quote:
    Rond 1 (Fysikmomenten)

    Rodd en (1) minut, en (1) minuts paus där den tävlande förbereder sig för dips, sedan max antal dips. Rond 1 genomförs först under förbedömningen.

    Rond 2 (Förbedömning, symmetribedömning)

    Alla deltagare går vidare till förbedömningen. Den sammanlagda poängen från rodd, dips och förbedömningen avgör vilka sex deltagare som går vidare till finalen.

    Om längdklasserna av någon anledning behöver slås ihop ligger fördelen med roddmomentet hos de längre och tyngre deltagarna, medan de kortare och lättare deltagarna får en fördel i dipsmomentet.

    Rond 3 (Final, symmetribedömning)

    Poängfördelning

    • Roddmomentet utgör 25 procent av den totala poängsumman
    • Dipsmommentet utgör 25 procent av den totala poängsumman
    • Symmetri förbedömning utgör 25 procent av den totala poängsumman
    • Symmetri final utgör 25 procent av den totala poängsumman

    Men notera även [http://forum.body.se/showthread.php?t=45305]

    Quote:
    Jag har nu fått klarhet i det hela.

    Den AF-tävling som kommer att hållas i samband med nordiska mästerskapen har ingen mästerskapsstatus och är alltså inte med i dom nordiska mästerskapen.

    #547924

    Nu ska jag inte köra AF i år men måste ändå tycka till om detta moment….

    Har normännen tänkt på följande;
    Jag är kort och vet att jag med största sannolikhet skulle komma sist i rodden om jag bara fick möta långa tjejer, som NM 2006. Alltså skulle jag kunna maska i rodden för att spara kraft för att orka fler dips. Det tar GRYMT på krafterna att maxa i rodden och för mig skulle det inte finnas en bra möjlighet att maxa bra i dipsen 1 min efter rodd.

    Alltså, är det ett bra upplägg om man teoretiskt kan räkna ut att det gynnar en att maska i en gren och ändå ta sig vidare och kanske vinna allt?

    VArför detta upplägg? För att spara tid, göra det bättre eller bara hitta på nåt nytt för de tävlande? Jag undrar hur många som tyckera att detta är ett bättre upplägg en det traditionella?

    Frågan är också; är det den bästa på sm som har bäst chans att vinna Nm, eftersom det är ETT HELT ANNAT moment på Nm än på sm?

    #547925

    Tack så mycket Magnus.

    Är benägen att hålla med Maria här. Alltså det tråkiga känns att man får göra en bedömning av vad man vill satsa på. Ta det lite soft i rodden för att vinna dipsen, eller maxa rodden och hoppas på det bästa :D För kan inte tänka mig att det är någon som kommer att kunna prestera dips på topp efter maxlopp i rodd. Nu har jag ju bara tävlat i 500 meter rodd iofs, men vet ju att jag mest varit kräkfärdig efter rodden på tävling och knappast sugen på att köra dips ganska direkt efteråt. Men det är väl som jörn skriver också ett test i sig.

    Har ju varit rodd på NM istället för hinderbana som det är på SM vilket ändå ger andra förutsättningar, plus annan bedömning i styrkeronderna. Så det är väl som vanligt typ.

    Aja. Det är ju en intressant tanke i alla fall. Ska testa i veckan.

    #547926

    Hei

    Problemet i Norge er at AF ble arrangert i lag med BF på en egen dag og da prioriterte de fleste tilskuerne å se på BB. Derfor taper arrangør mye penger på å arrangere AF. AF ville dermed bli lagt ned i Norge hvis det ikke ble gjort noen forandringer.

    Derfor følte vi at vi måtte komme med et forslag som ble fremmet av meg og min kone på årsmøtet. Hadde vi ikke gjort det hadde AF i Norge blitt lagt ned.

    For at AF skulle kunne arrangeres på samme dag som BB må det gjøres noe med AF slik at det tar kortere tid å kjøre momentene. Roing 1minutt, 1minutt pause (gjør seg klar på dipstativet), dips (så mange du klarer). Ved en slik løsning skal 30 utøvere skal kunne være ferdige i løpet av 1 time ved å bruke 4 min per par.

    Det vil fortsatt være viktig å være gjennomtrent på styrke, eksplosivitet (starten på roingen), muskulær utholdenhet og faktisk ha en god kondisjon. Med bedre kondisjon vil utøveren raskere eliminere bort melkesyre etter roingen, og dermed klare å presse flere dips. Lange utøvere har fordel på roinga og korte utøvere har fordel på dipsa. Det er mindre psykisk slitsomt da du som utøver ikke trenger å psyke deg opp til 3 forskjellige økter i løpet av dagen, noen med klissete brunkrem under klærne. Dette skal også kunne trekke flere damer da chins ofte er grunnen til at en del ikke tør å delta i Norge.

    Jeg har testet dette og det gjør jævlig vondt. 390 m og 50 dips i en test. Dette stiller høyere krav til utøver. De med dårlig kondisjon vil få det forferdelig.

    Husk at dette er kun til testing. Hvis dette ikke faller i smak vil nok AF bli lagt ned i Norge.

    Mitt håp er at alle de Nordiske land kunne bli enig om en felles standard uansett. Det vil være det mest rettferdige for alle utøvere. Hvis vi i Norden ikke klarer å få det på plass, vil AF alltid forbli et Nordisk fenomen.

    Vi må jo ha et mål om å få dette ut til verden slik at det kanskje kan arrangeres EM og VM i AF om noen år.

    Mvh
    Jørn

    #547927

    Det vil bli 12 000,- i pengepremier fordelt på Athletic Fitness klassene under Nordisk Mesterskap. Sponset Av E&J-Shop og Nutridan.no

    Alle Bodyfitness damene som ikke kvalifiserer seg har her enn gylden mulighet til å få konkurrert og vise at de er skikkelig godt trent og tjene litt penger, hvis dere tørr :up:

    Husk det

    mvh
    Jørn

    #547928
    Atletix Jørn wrote:
    Det vil bli 12 000,- i pengepremier fordelt på Athletic Fitness klassene under Nordisk Mesterskap. Sponset Av E&J-Shop og Nutridan.no

    gryymt:up:

    #547929

    en liten tanke från mig är varför AF ska vara olika i vårat lilla norden???? hinderbana eller rodd? förstår inte varför inte alla har samma regler/grenar. borde vara: fysik-chins,dips-rodd eller hinderbana….
    borde vara samma regler AF rakt igenom,bara min åsikt dock

    #547930
    Atletix Jørn wrote:
    Hei

    Problemet i Norge er at AF ble arrangert i lag med BF på en egen dag og da prioriterte de fleste tilskuerne å se på BB. Derfor taper arrangør mye penger på å arrangere AF. AF ville dermed bli lagt ned i Norge hvis det ikke ble gjort noen forandringer.

    Derfor følte vi at vi måtte komme med et forslag som ble fremmet av meg og min kone på årsmøtet. Hadde vi ikke gjort det hadde AF i Norge blitt lagt ned.

    Ikke 100% korrekt Jørn :nono: – NKF legger ned AF hvis dette ikke er tilfredstillende, men at AF blir lagt ned i NORGE er ikke sant, da NBFA – et annet forbund også har AF i sitt program hvor det er hinderbane, chins, dips og symetri som i de andre nordiske landene!

    se link!

    [http://nbfa.no/igp-larvik-2009.4609950-96430.html]

    billedserie fra hinderbane bla også! :emo-thumb

    #547931
    Henrik Lindh wrote:
    en liten tanke från mig är varför AF ska vara olika i vårat lilla norden???? hinderbana eller rodd? förstår inte varför inte alla har samma regler/grenar. borde vara: fysik-chins,dips-rodd eller hinderbana….
    borde vara samma regler AF rakt igenom,bara min åsikt dock

    Helt enig med deg Henrik :up:. Det burde hvert samme regler over hele linja. Det er absolutt noe som det bør jobbes for. Det nye som vi skal teste ute er nytt for alle. Der burde settes ned en gruppe på tvers av landene og bli enig om en felles standard. Det må kanskje en endring til da det er fallende interesse for sporten i Norge og det tar lang tid å arrangere AF.:)

    Stiller du opp til Nordisk :P

    Jørn

    #547932
    Rookie wrote:
    Det ska vara intressant för dem tävlande i första hand, glöm inte det.

    Selvfølgelig. Det er det som er problemet i Norge blant annet.:

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.