Jonas Lundberg, du är utmanad!!!!

Home Forums Tävlingar och Events Jonas Lundberg, du är utmanad!!!!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 49 total)
  • Author
    Posts
  • #647742

    Att vara domare på Alströmertrofén 2009:up:
    Som vi alla vet så har Jonas åsikter om allt och alla speciellt när det kommer till BB och då i synnerhet att göra en egen bedömning av de tävlande, oavsett om det handlar en tävling live eller bara bilder på internet! Att han dessutom är en profil i sporten trots att framgångarna lyst med sin frånvaro kan nog stavas INTERNET! Jag tror inte ens han vill veta hur många timmar han suttit på webben där han ofta och gärna delar med sig av sitt kunnande eller luftar sina åsikter om allt och alla för att avsluta det hela med att vika ut hela sitt hmmm, kärleksliv[/b] på bloggen där man även kan få skåda världens mest fotade gardin!!
    Men att han har ett brinnande intresse för sporten och att han förmodligen kan ett och annat om hur man gör en bedömning av en fysik är det nog inte många som tvivlar på!:nono:
    Så vad säger du Jonas? Jag har en stol i Alingsås som det står ditt namn på, vågar du anta den utmaningen?

    Mvh Stefan

    #77217
    #647743

    kul utmaning, hoppas Jonas nappar!

    #647744

    Ja kom igen Jonas inte är du feg !!!!

    #647745

    Jag har länge tyckt att Jonas borde dömma i bodybuilding. Han brinner för sporten och verkar ha ”öga” för vad som skall vara.

    #647746

    Kom igen Jonas sätt dig på stolen och döm :)

    #647747

    Kom igen nu Jonas! eller, Referee Lundberg!

    #647748
    J.v.K wrote:
    vore nog bäst att PMa, dessa trådar är ibland svåra att hitta :)

    Jag hittar alla trådar…för jag trycker på nya inlägg, typ flera ggr/timme när jag är online.

    Domare, jag?
    Låt mig tänka…
    Hade ju inte riktigt tänkt det…det känns lite som jag blir inlurad…
    Gillar ju att vara internet domare och har ju lite svårt att organisera mig, gamal anarkist som jag är.

    Kan jag bedöma en fysik?
    Vad har jag gjort dom sista 25 åren iom mitt BB intresse?
    Jag är en analys människa…
    Har varit aktiv på träningsforum dom sista 5 åren och väldigt aktiv, har läst dom flesta BB-magasin under alla år; B&K, Herkules, M&F, Flex, Ironman, MD, Musclemag och några till.
    Har varit på dom flesta tävlingar i Sverige dom sista 25 åren, inkl. VM o Olympia i Gbg.
    Har följt Proffscirkusen alla år och även tillbaka till Sergios och Larrys dagar.
    Bedömmer fysiker dagligen på nätet, på gymmet och på stan – är man skadad…förmodligen!

    Kan snabbt avgöra om en fysik är gångbar eller inte, tittar alltid på helheten och dom små detaljerna som skiljer vinnarna ifrån övriga.
    Anser själv att balans, linjer och form ska prioriteras före freakiga muskler som inte riktigt har harmoni.

    Kan snacka hur mycket som helst om detta mitt favoritämne.

    Vill jag döma på Alströmer trofén?

    Får nog fundera lite… ;)

    #647749
    Jonas Lundberg wrote:
    Jag hittar alla trådar…för jag trycker på nya inlägg, typ flera ggr/timme när jag är online.

    Domare, jag?
    Låt mig tänka…
    Hade ju inte riktigt tänkt det…det känns lite som jag blir inlurad…
    Gillar ju att vara internet domare och har ju lite svårt att organisera mig, gamal anarkist som jag är.

    Kan jag bedöma en fysik?
    Vad har jag gjort dom sista 25 åren iom mitt BB intresse?
    Jag är en analys människa…
    Har varit aktiv på träningsforum dom sista 5 åren och väldigt aktiv, har läst dom flesta BB-magasin under alla år; B&K, Herkules, M&F, Flex, Ironman, MD, Musclemag och några till.
    Har varit på dom flesta tävlingar i Sverige dom sista 25 åren, inkl. VM o Olympia i Gbg.
    Har följt Proffscirkusen alla år och även tillbaka till Sergios och Larrys dagar.
    Bedömmer fysiker dagligen på nätet, på gymmet och på stan – är man skadad…förmodligen!

    Kan snabbt avgöra om en fysik är gångbar eller inte, tittar alltid på helheten och dom små detaljerna som skiljer vinnarna ifrån övriga.
    Anser själv att balans, linjer och form ska prioriteras före freakiga muskler som inte riktigt har harmoni.

    Kan snacka hur mycket som helst om detta mitt favoritämne.

    Vill jag döma på Alströmer trofén?

    Får nog fundera lite… ;)

    Kom bara ihåg att det är en helt annan sak att DÖMA en tävling, än att sitta i publiken och ”döma” en tävling.

    #647750
    Arne Persson wrote:
    Kom bara ihåg att det är en helt annan sak att DÖMA en tävling, än att sitta i publiken och ”döma” en tävling.

    Det var en liten baktanke jag hade med Jonas då det är precis som du säger, lätt att sitta i publiken och ta ut topp tre och inte bry sig om de andra tolv stackarna som är kvar! Så Jonas, man eller mus är frågan, vilket är du?:whistle:

    #647751
    Stefan Henningson wrote:
    Det var en liten baktanke jag hade med Jonas då det är precis som du säger, lätt att sitta i publiken och ta ut topp tre och inte bry sig om de andra tolv stackarna som är kvar! Så Jonas, man eller mus är frågan, vilket är du?:whistle:

    Precis det du säger tänkte jag skriva om, att rangordna 15 gubbar är inte lätt och går inte att göra helt perfekt, man kan alltid se det på olika sätt.
    Och att placera 3 gubbar i toppen rätt som är jämna, kan ju också te sig lite olika och gjorde jag verkligen rätt nu?
    Efter tävlingen kanske man kommer till insikt att 3:an skulle nog varit högre upp, går ju inte att ändra då…
    Litet dilemma med att döma, att det går ju alltid att diskutera, men många vill nog inte erkänna att man har ändrat uppfattning efteråt.
    Fler domare gör ju att tveksamheter jämnar ut sig.
    Jag jiddrar lite, men att det inte är lätt att döma vet jag mycket väl.

    Vi har 7 obligatoriska poseringar och 4 sidor på kroppen som man bedömmer, man bör slå ut det i sin bedömning.
    Framsidan bedöms oftast mer vilken kan tyckas vara både rätt och fel.
    En kille som ser klart bäst ut framifrån kan vinna trots att han är sämre ifrån sidan och bakifrån jämfört med en annan, något som jag ser händer titt som tätt och som känns fel.

    Roligare att diskutera bedömning än att svara på frågan om jag ska döma… :D

    Vet inte om jag är rätt man att döma en tävling, men vet mycket väl vad jag tycker är sämre och bättre.
    Linjer är ju ganska lätt att se, storlek likaså, form kan ju också skilja sig en del, men här kan man se detaljer som skiljer sig ifrån övriga;
    Sidan och baksidan på benen, rumpan, korsryggen, arm/axel ifrån sidan, form på axel och biceps etc. granskar man dessa lite noggrannare så kan man oftast skilja eller rangordna några jämna killar.
    Pratar ju mycket bedömning för bodybuilding, så klart!
    Bara lite tankar på vägen.

    Att bedömma en fysik är ju mitt stora intresse och är lite rädd att jag inte kan göra det på samma sätt om jag ska dömma en tävling, jag menar att tycka och tänka högt… :)

    Sedan gillar jag ju att linda in orden, så att folk inte förstår om jag är allvarlig, vilket jag sällan är… :D

    #647752
    Jonas Lundberg wrote:
    Precis det du säger tänkte jag skriva om, att rangordna 15 gubbar är inte lätt och går inte att göra helt perfekt, man kan alltid se det på olika sätt.
    Och att placera 3 gubbar i toppen rätt som är jämna, kan ju också te sig lite olika och gjorde jag verkligen rätt nu?
    Efter tävlingen kanske man kommer till insikt att 3:an skulle nog varit högre upp, går ju inte att ändra då…
    Litet dilemma med att döma, att det går ju alltid att diskutera, men många vill nog inte erkänna att man har ändrat uppfattning efteråt.
    Fler domare gör ju att tveksamheter jämnar ut sig.
    Jag jiddrar lite, men att det inte är lätt att döma vet jag mycket väl.

    Vi har 7 obligatoriska poseringar och 4 sidor på kroppen som man bedömmer, man bör slå ut det i sin bedömning.
    Framsidan bedöms oftast mer vilken kan tyckas vara både rätt och fel.
    En kille som ser klart bäst ut framifrån kan vinna trots att han är sämre ifrån sidan och bakifrån jämfört med en annan, något som jag ser händer titt som tätt och som känns fel.

    Roligare att diskutera bedömning än att svara på frågan om jag ska döma… :D

    Vet inte om jag är rätt man att döma en tävling, men vet mycket väl vad jag tycker är sämre och bättre.
    Linjer är ju ganska lätt att se, storlek likaså, form kan ju också skilja sig en del, men här kan man se detaljer som skiljer sig ifrån övriga;
    Sidan och baksidan på benen, rumpan, korsryggen, arm/axel ifrån sidan, form på axel och biceps etc. granskar man dessa lite noggrannare så kan man oftast skilja eller rangordna några jämna killar.
    Pratar ju mycket bedömning för bodybuilding, så klart!
    Bara lite tankar på vägen.

    Att bedömma en fysik är ju mitt stora intresse och är lite rädd att jag inte kan göra det på samma sätt om jag ska dömma en tävling, jag menar att tycka och tänka högt… :)

    Sedan gillar jag ju att linda in orden, så att folk inte förstår om jag är allvarlig, vilket jag sällan är… :D

    Vet jag inte om jag håller med om, i alla fall inte utomlands om man kollar på proffsen. Där tycker jag det är tvärtom att de med bäst rygg alltid bedöms upp fast de kanske inte har bäst framsida eller är bäst från sidan. Fast nu pratar vi ju om bedömningen i Sverige antar jag och där kanske det är så. Har aldrig tänkt på det faktiskt.

    #647753
    AndreasP wrote:
    Vet jag inte om jag håller med om, i alla fall inte utomlands om man kollar på proffsen. Där tycker jag det är tvärtom att de med bäst rygg alltid bedöms upp fast de kanske inte har bäst framsida eller är bäst från sidan. Fast nu pratar vi ju om bedömningen i Sverige antar jag och där kanske det är så. Har aldrig tänkt på det faktiskt.

    Jag tänker nog på bedömningen i Sverige i första hand, men när vi pratar proffsen så är det ju oftast dom små detaljerna som skiljer dom åt. Alla är ju ganska bra, men när dom vänder sig tex. så ser man skillnader på rumpa, baksida ben, korsrygg och ryggen.
    Benen och ryggen är ju en stor del av fysiken och bör bedömmas därefter.
    Våra svenska byggare som inte har dom musklerna kan faktiskt hävda sig väldigt bra med en så kallad strandfysik, bra armar och mage…jag hårddrar det lite.
    Stora ben och en köttig rygg tar tid att bygga upp och det är oftast det som skiljer en svensk mästare och Gubbarna på Olympia – Ja det skiljer en hel del.
    Tyvärr så har ju en del väldigt bra armar och axlar, men övriga kroppen verkar inte ha hängt med. Kan man ofta se vid en dubbel biceps bak. Något som jag tycker ska granskas lite mer kritiskt.

    #647754

    Jag är en av alla glada amatörer som tänkt ställa upp i tävlingen…

    ”Som vi alla vet så har Jonas åsikter om allt och alla speciellt när det kommer till BB och då i synnerhet att göra en egen bedömning av de tävlande”

    Med all respekt men om jag är med vill jag bli bedömd efter regelboken (även om det nu är en bedömningssport som säkert till viss del styrs av subjektiva värderingar). Missförstå mig rätt nu! ;)

    Och slutligen två stora tummar upp till er arrangörer för detta initiativ! :)

    #647755
    Snacks wrote:
    Jag är en av alla glada amatörer som tänkt ställa upp i tävlingen…

    ”Som vi alla vet så har Jonas åsikter om allt och alla speciellt när det kommer till BB och då i synnerhet
    att göra en egen bedömning av de tävlande”

    Med all respekt men om jag är med vill jag bli bedömd efter regelboken (även om det nu är en bedömningssport som säkert till viss del styrs av subjektiva värderingar). Missförstå mig rätt nu! ;)

    Och slutligen två stora tummar upp till er arrangörer för detta initiativ! :)

    Förklara dig.

    Snyggt och kasta skit första inlägget på forumet.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 49 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.