En nybörjares träningsresultat! :)

Home Forums Testforum En nybörjares träningsresultat! :)

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #62308
    #405139

    Tjena tänkte bara dela med mig lite av min enromt givande träning!:p
    och även försöka göra mitt första inlägg.

    Jag har nu tränat intensivt styrke i 3 månader med en veckas vila, jag är på min andra vecka vila nu och det känns att det behövs det gör lite små ont här och där! :)

    Jag och en polare har kört Max-OT modellen och måste säga att den är helt suverän när det gäller både styrka och massa.

    När jag började träna så pressade jag knappt 60kg bänkpress, jag orkade dra en halv rep med ett djungelvrål till följd, idag sista passet innan vilan så va det inga större problem att
    klämma 85kg 4 reps efter uppvärmning på 70kg 12 reps.

    Vad det gäller andra muskler så har jag gått från:

    0 dips(är 1.70 och väger 86kg = lite tjock) till 8-10×3 med 50 sec vila mellan.
    1-2 Chins till 8-9×3 med ~1min vila
    militärpress 30kg till 52½ 10×3 reps
    biceps skivstångscurl 30kg till 40kg 4-6×3 reps
    Marklyft 90kg 10 reps med remmar till 140kg 5 reps utan remmar och 5 med 3-4 set.

    Dom här resultaten är såklart inte rena muskelökningar utan att musklerna ”kommit ikapp” för jag känner nu att det börjar bli tungt på ett annat sätt, speciellt för handflatorna och fingrarna.

    Och det är så att innan jag började träna så hade jag ingen kunskap alls jag har tränat som max 4 månader i sträck vid nån tidigare period (2-3 år sen) men då halvseriöst
    och inte fått några riktiga resultat.

    Jag äter kreatin, och whey-80 protein. äter som en häst och dricker ännu mer.

    Och med dom här resultaten tänkte jag skriva lite saker/tips jag märkt funkar väldigt bra på mig:

    Jag måste äta MKT för att vara riktigt flitig i gymmet, äter jag för lite tappar jag energi ganska fort, vi tränar bara en timme och på den timmen ska det vilas väldigt lite.
    Jag har provat att äta mindre några dagar för att märka skillnaden då jag tycker att jag ökat så mkt i mina övningar, och direkt efter 1-2 dagar så presterar jag mkt sämre. Nu snackar
    vi att jag äter 2-3 riktiga mål mat om dagen, + protein och mellanmål (mackor,makrill,tonfisk,sallad) Jag äter inte så värst nyttigt men försöker att få mkt protein vid varje
    mål.

    Jag tränar 2 muskelgrupper 5 dagars split. och korta pass, endast en timme … tycker det känns bättre både psykist och fysiskt, mest då psykist då jag är en lathund och inte
    orkar långa projekt.

    Jag kör väldigt tungt på basövningarna och kör endast andra övningar efter att jag är riktigt trött i bänken/marklyftet/knäböjen.

    Jag kombinerar biceps och rygg, det känns helt rätt för mig då man använder biceps i så gott som alla ryggövningar, och då jag vet att jag tränar mig lika slut i båda muskelgrupperna
    Samma gäller triceps och bröst.

    Dom enda riktigt viktiga punkterna av MIN erfarenhet vid nybörjarträning har vart att LYFTA RÄTT, (ÄTA MYCKET, VILA MYCKET!!) detta gäller speciellt rygg och axelövningar!! Långsamt och kontrollerat!
    Explosivt press, kontrollerat och långsamt tillbaka.

    Man kan lyfta tungt bara man får till tekniken, och för att bygga optimalt måste man lyfta nära sin gräns av vad man klarar. Det är bra att ha en partner som kan hjälpa och styra lite för att kunna lyfta rätt och tungt. Och lyssna på kroppen får du ont nånstans, ge fan i att ens röra en övning som känns obehaglig eller som kommer åt det ömmande stället

    Låter man bli så repar det sig väldigt fort.

    Jag har själv haft problem med både handled och axel, men efter att fokuserat på områden runt skadorna så har det läkt och fått support av muskler kring området.

    Och man ska alltid träna HELA kroppen, det gäller även per muskel, ska man köra tex Bröst måste man variera mellan, Explosivt , långsamt , lätt och många reps, och alla övningar som omfattar området

    Inklusive övningar som ger en bra stretch. Detta för att främst undvika skador, då genom att du hela tiden känner alla muskler och då känner vart du är svag och måste fuokusera på.

    Ps. Pyramidövningar för triceps och bänkpress är kung! :)

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.