Höstträning 2006

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #1053657

    Hej alla.

    Jag får börja med en presentation av mig själv. Mathias Blomberg, glad och lugn Lundabo. Ålder 26, strax under 184 i längd och idag pekade vikten på 90.5kg. Formen är bra måsta jag erkänna.

    Träningserfaranheter

    Jag började styrketräna i 8:e klass, aningen korpulent kände jag att nu var det dax att ta tag i livet. Jag hade provat på det mesta, golf, tennis, bowling, fotboll, löpträning, m.m. Efter första styrkepasset var jag fast. Jag hade hittat något som jag kunde utöva när och hur jag ville.

    Idag är det ett bra tag sedan jag började styrketräna, en tid fylld av toppar och dalar. Erfarenhetsmässigt har jag lärt mig väldigt mycket, kostrådgivning under 6 år har även detta gjort mig rätt insatt i näringslärans olika områden och dess påverkan på vår kropp.

    Min största brist kan jag erkänna är att jag lätt tröttnar. Det handlar även om att jag har ett mycket varierande schema vad gäller skola och arbete, vilket gör att träningen blir lidande. Det hela handlar egentligen om motivation. Efter att ha provat på HST, ett helkroppsprogram insåg jag att upplägget att köra hela kroppen under samma dag inte var något för mig. Jag vill ha kortare och mer intensiva pass.

    Upplägget

    Tanken är att aldrig gå till Failure, snarare stannar jag 2-3reps innan. I första övningen kör jag 5 repetioner i 5 set och börjar därav på en låg vikt, vikten blir den samma under alla reps och set. Efter denna övning följer 2 andra övningar där jag kör 2 set om 10reps i varje.
    Jag tillåter kroppen 1 veckas vila för de större muskelgrupperna och kör små muskelgrupper lite oftare, upp mot 2ggr i veckan.

    Hur mycket detta stressar CNS är en fråga tiden får avgöra, jag vill mena att hur mycket stress kroppen klarar av är npågot man till viss del kan styra, det är en anpassningsfråga.

    Dag 1

    Marklyft 5 x 5 / Rodd 5×5
    Latsdrag brett 2 x 10
    Latsdrag smalt 2 x 10
    Baksida axlar 2 x 10
    Bicepscurl 2 x 10


    Dag 2
    Vila eller:

    Plan Bänkpress / Lutande Bänkpress 5 x 5
    Sned hantelpress 2 x 10
    Pecdec 2 x 10
    Tricepspress 2 x 10
    Sidolyft maskin 2 x 10
    Vader 3 x 15


    Dag 3 Vila

    Dag 4

    Ben
    Knäböj 5×5
    Benpress 2 x 10
    Benspark 2 x 10
    Bencurl 5 x 5
    SLDL 2 x 10

    Dag 5:
    Vila eller:

    Axlar, Armar
    Axelpressar 5 x 5
    Dips / smal bänkpress 5 x 5
    Sculls 2 x 10
    Bicepscurl 5 x 5
    Scott 2 x 10

    Dag 6 Vila

    Dag 7 Aktiv Vila eller börja om

    Ibland kommer det in en extra vilodag mellan passen som jag skrivit ut innan, allt beroende på hur jag känner mig just den dagen.

    #95931
    #1053658

    Idag var det dax att prova på upplägget. Frö mig handlar det alltså om mitivation, märker jag att något är fel med ett program så kan jag inte elta mig igenom det, därav detta nya program enligt ovan. Mage kör jag in i programmet lite då och då


    Rodd 5×5 – 75kg

    Latsdrag brett 2 x 10 – 70kg

    Latsdrag smalt 2 x 10 – 75kg

    Baksida axlar i kabeldrag 2 x 10 – 25kg

    Bicepscurl Hantlar 2 x 10 – 20.5kg

    Mage Crunches i maskin 2 x 10 – 96kg




    Jag kände mig denna dag väldigt utvilad. 2 timmar innan träningen var det frukost och strax innan träningen en banan och ett glas mjölk :)

    Från dessa vikter blir det nu att öka ungefär 2.5kg för varje pass som går. Det som slog mig idag var hur förbannat stark jag var i magen.

    Bilder kommer inom kort

    #1053659

    Jag var krasslig i helgen så det blev ingen träning. Idag måndag körde jag ett axel och armpass.

    Start blev det för Axelpressar. Jag ville testa lite hur styrkan utvecklats så det blev att köra lite tyngre pressar i smithen.

    Axelpressar i smith, framför

    50 x 6
    70 x 5
    90 x 4
    100 x 1½ :)

    Testade sen stående axelpressar på 60kg, 2 set, sen 3 set på 50kg.

    Bicepscurl 5setx5reps på 50kg

    Tricepspressar ovan huvudet med hantel 5×5 på 41kg

    Arnoldcurl 8reps på 17.5, 7reps på 16kg. Det märktes att föregående övning tog ut biceps med tanke på vikten för hantlarna.

    Tricepspress i kabeldrag 65kg x 10, 65 x 8

    Scottcurl lätt vikt, 2set x 10reps

    Avslutade med 1 set Dips med +15kg x 10reps, och sen 10reps på roppsvikt.

    #1053660

    Tisdag, regn och benträning stod på schemat. I ösregn gick jag till gymmet och kom fram skitblöt och aningen förbannad. Jag hatar regn 👿

    Idag blev det ett snabbpass för framsida ben, jag hade varken ork eller tid till ett långt pass så jag körde inte baksida ben alls.

    Knäböj

    80 x 9reps
    110 x 6reps
    150 x 5reps
    140 x 5reps x 4 set
    140 x 4reps x 1 set

    Benpress 200kg 2set med 10reps vardera

    Benspark 2 set x 10, vikt ingen koll.

    Stående vadpressar 85kg x 15reps, 80kg x 15reps x 2 set

    Chrunches i maskin 96kg x 8reps
    100kg x 5reps x 4set

    Bra pass, benstyrkan är på G igen vilket känns skönt. Jag har problem med magen idag vilket gör att jag är aningen irriterad över det mesta.

    Imorr blir det vila och troligen likaså på torsdag. Fredag väntar ett baksida ben och ryggpass, jag får slå ihop passen från idag och ryggpasset.

    #1053661

    Ändring i planeringen, kom hem tidigare än beräknat idag och full av energi. Efter lite käk vid 15 tiden begav jag miog till gymmet för att köra genom ryggen på en halvtimme, baksida ben kör jag på fredag.

    2 set latsdrag uppvärmning, lätt vikt

    Marklyft

    90 x 7
    120 x 5
    160 x 3
    190 x 2, svettig som jag var tappade jag greppet.
    190 x 5, fick tag på lite magnesium vilket resulterade i 5reps på 190
    160 x 5
    120 x 5

    En ökning från förra passet med 4reps på 190.

    Latsdrag brett grepp

    1 set på 80, 1 set på 70

    Latsdrag smalt grepp

    2 set på 80

    Hantelrodd

    46 x 8
    44 x 8

    Bilder kommer nu nästa vecka, ett pass på Form och fitness i malmö väntar och i helgen eventuellt ett pass på Classic Gym i Hbg

    #1053662

    bra mark där ökning med fyra reps e bra :emo-thumb ..synd bara att du inte använde remmar första setet hade säkert blir mer då hahaha …

    nä men kör hårt mathias det e kul att följa dig

    #1053663
    Sam jr wrote:
    bra mark där ökning med fyra reps e bra :emo-thumb ..synd bara att du inte använde remmar första setet hade säkert blir mer då hahaha …

    nä men kör hårt mathias det e kul att följa dig

    tjenare Sam, tackar.

    #1053664

    En relativt lugn helg. Det har blivit något pass men dock i källarlokaler och nu senast på ett gym utanför helsingborg.

    Imorrn är det vila och på onsdag blir det benträning, laddar redan ;)

    #1053665

    Jag har en hektisk vecka så träningen kommer lite i skymundan. Igår blev det ingen träning och idag körde jag bröst, framsida ben. Imorrn blir det vila för att köra ett pass åter igen på fredag. Fram till jul kommer träningen att bli lugn, deffen startar sen i januari och då kommer jag ha mer tid för att prestera bästa möjliga

    Bänkpress ”non failure”

    50 x 10
    80 x 5
    100 x 4
    110 x 3
    115 x 1
    100 x 4
    100 x 4
    80 x 5

    Knäböj

    50 x 8
    80 x 5
    110 x 5
    140 x 6
    sen gav jag upp, kändes inte alls bra i benen denna dag, gick till benpressen istället

    1 set på 200
    1 set på 250
    1 set på 200
    1 set på 150

    Sen blev det 2 set bensparkm och avslutningsvis 3 set med 85kg i snedbänk.

    #1053666

    Gl

    #1053667

    Sorry för att jag ej uppdaterat. Jag har inte tränat riktigt som jag vill. Jag drog i veckan upp mig till 200kg i marklyften, försökte på 210 men jag fick ge mig. Det blev en hel del chins, rodd och marklyft. Jag har tänkt över träningen en hel del och kanske man skulle satsa mer på styrka.

    Jag har haft att göra ett tag nu, därav uteblivna uppdateringar. Efter nyår blir det deff för min del. Nu skall jag ta mig en vecka semester, drar till egypten imorrn!

    #1053668

    Precis hemkommen från Afrika sitter man nu och pustar ut efter ett halvkrass första gympass på rätt länge. Det märks att man varit utomlands och gottat sig. Jag klarade mig från magsjukdomar och fick till en helvetes solbränna ;)

    Idag körde jag ett DC pass då jag tror detta är ett perfekt sätt att komma tillbaka efter en tids krass träning och längre uppehåll. Nu har jag dock inte vilat så väldigt länge, en och en halv vecka ungefär.

    På passet idag stod Bröst, axlar, rygg, biceps och triceps

    Bänkpressar på 90kg, DC style med Rest Pause
    Stående axelpressar DC style
    Skivstångsrodd på 90kg DC style
    Bicepscurl och tricepspressar DC style

    imorrn blir det ben, vader, mage och marklyft. Vi får se hur mycket man klarar av att böjja och dra i marken, men jag har inga större förväntningar :)

    Idag blir det att slappa, mycket mat och en pokerkväll som avslutning.

    #1053669

    ARMAR!

    Stående bicepscurl 3 set
    60kg, 55kg, 50kg

    Liggande tricepspressar, scullcrushers 3 set
    55kg, 50kg, fick ont i handen efter 2a setet så körde 2 set liggande tricepspressar på 70kg

    Sittande bicepscurl hantlar
    1 set på 21
    2 set på 22.5

    Tricepspressar i hiss
    40kg, 45kg, 40kg

    Enarms bicepscurl i hiss
    2 set, vikt vetefan

    Sittande tricepspressar med hantel
    2 set på 16kg

    Snabbt och helt ok pass

    #1053670

    Hejsan Mathias!
    Snyggt k

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.