Var snälla mot mig, jag är ny här… ;)

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Var snälla mot mig, jag är ny här… ;)

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #95660
    #1048854

    Dam, 28 år, 171 cm och 73 kg. Mestadels iförd stort blont hårsvall och svarta kläder. Lyssnar på och tränar helst till tung synth eller riktig gedigen hårdrock. Studerar till psykolog vid Stockholms universitet. Tycker om att utmana mig själv och att ha roligt. Följ med i min träning den närmaste tiden och ge mig alla sorters ris och ros! Har inte så många vänner IRL som tränar, så jag behöver er. :)

    Jag har tränat ett antal månader och känner att jag börjar få kläm på vad det handlar om. Nu vill jag satsa lite mer. Styrketräningen går i stort sett ut på att bygga upp en stark och hållbar kropp, med bonusen att den blir fastare och snyggare. Konditionsträningen går ut på att kunna springa Tjejmilen i augusti 2006 utan att falla död ner. Det är egentligen mer av en psykisk utmaning än en fysisk, detta blir mitt livs första frivilliga lopp.
    Jag tränar på F&S vid Skanstull i Stockholm och springer i trakterna runt Årsta för det mesta. Dansar mig svettig så fort jag kommer åt.

    Så här ser mitt upplägg ut:

    Måndag – bröst och rygg:
    Tisdag-vila
    Onsdag-ben och mage
    Torsdag-kondition
    Fredag-armar och axlar
    Lördag-vila
    Söndag-kondition

    Dagens träning:
    Uppvärmning: 12 minuters promenad till träningen plus 3 min löpning på bandet
    Sittande benspark 3×8 30kg
    Liggande lårcurl 3×8 30 kg
    Sittande vadpress 1×8 30 kg, 2×8 50 kg
    Situps på matta 5×20 blandat raka och sneda
    Crunches i maskin 3×8 30kg
    Utfall med hantlar 2×16 4 kg

    Otroligt skönt att komma iväg fast jag inte trodde att det skulle bli av eftersom jag kände mig lite hängig i förmiddags. När jag kom hem mötte mannen med god mat, vilket var tur eftersom jag var riktigt hungrig. Tänkte försöka mig på en gainomax på vägen hem, men jag upptäckte att de innehåller rätt så mycket laktos, och det har jag upptäckt att jag inte tål så bra. Det fick bli en knäckemacka och en banan på vägen hem. Måste komma ihåg att ta med mig vatten till träningen, glömde flaskan idag och det märktes när jag kom hem, supertörstig och begynnande huvudvärk.

    Funderingar:
    Jag får inte till vadpressen riktigt, tror att det är sittpostionen som inte stämmer. Funderar på att köra med fristående istället, om jag kan hitta någon bra ”kant” på gymmet.
    Hur blandar man en bra proteindrink om man är laktosintolerant? Är det värt att köpa pulver och grejer om man tränar på min nivå eller är det mest dyrt och onödigt?

    Hoppas på gensvar från alla därute!

    Hälsningar

    Birka

    #1048855

    Träningsvärk i både ben, rumpa och mage, hurra! :D Tog sovmorgon i morse, sååå skönt!

    Ytterligare ett mål: Jag vill gå ner i vikt. Fem kilo räcker, och det behöver inte gå fort. Med någorlunda vettig kosthållning och mycket rolig träning skall det gå.:)

    Återkommer med dagens träning lite senare, idag är det konditionspass som gäller!

    Birka

    #1048856

    Hej Birka! Börjar bli en massa journaler att följa nu… kul :emo-thumb

    Lyx att ha en man som fixar maten tills man kommer hem och behöver fylla på sina depåer :happy:

    Birka wrote:
    Jag får inte till vadpressen riktigt, tror att det är sittpostionen som inte stämmer. Funderar på att köra med fristående istället, om jag kan hitta någon bra ”kant” på gymmet.

    Vad är det för märke på maskinen? Har du kollat runt så att det inte finns en snickrad låg ”pall” i något hörn på gymmet? Jag har sett en sådan på de flesta gym jag varit på (iofs inte SÅÅ många) och den är perfekt att göra stående vadpressar på. Funkar också med en planka, en tjock viktplatta, en trappa… Beroende på vad du hittar kan du antingen köra med stång, eller med hantlar.

    Birka wrote:
    Hur blandar man en bra proteindrink om man är laktosintolerant? Är det värt att köpa pulver och grejer om man tränar på min nivå eller är det mest dyrt och onödigt?

    Om det är onödigt eller inte, beror på om du anser att du kan få i dig tillräckligt med protein ur din vanliga kost. Äter du protein vid varje mål? Proteinpulver var det första kosttillskottet jag köpte då jag började träna ”på riktigt”, främst för att det är bekvämt och lätt att ha med sig. Men protein som protein – du kan också äta mat ist.

    Vad gäller laktosintoleransen, borde det väl finnas vassle som inte har så höga laktoshalter? Sök på google :emo-thumb Blanda det i vatten – voila!

    Lycka till med allt!

    #1048857

    Hejhej, tack för tips och kommentarer. :) Roligt att det finns så många andra att följa och läsa om, det är väldigt inspirerande. Även om jag inte befinner mig på samma nivå som de flesta här, känns det som. :) Men så har jag ju precis börjat också. ;)

    Jag skall kika efter någon bra pall, annars får det bli en viktplatta. Maskinens märke är Nordic Gym, har jag för mig. Det är väl vad de brukar ha på friskis?

    Jag äter ganska varierat i vanliga fall, lyxmannen gillar att laga till rött kött och starka kryddor och jag älskar fisk och bönor, så vi balanserar varandra. :happy: Tror inte att det skall vara nödvändigt med något extra protein än i alla fall. Det blir nästa steg. Just nu är det mycket grönsaker, frukt, fullkorn och vatten som står på kom-i-håg-listan.
    Mina övriga kosttillskott är en multivitamin varje dag, extra järn (jag lämnar blod dessutom så det behövs) och omega-3 när jag har råd med det.

    Min frukost: (1000) Ett ägg, te med lite lättmjölk, två rågrut med edamerost, en apelsin, vatten, multivitamin

    Mer kommer!

    Birka

    #1048858
    Birka wrote:
    Hejhej, tack för tips och kommentarer. :) Roligt att det finns så många andra att följa och läsa om, det är väldigt inspirerande. Även om jag inte befinner mig på samma nivå som de flesta här, känns det som. :) Men så har jag ju precis börjat också. ;)

    Jag skall kika efter någon bra pall, annars får det bli en viktplatta. Maskinens märke är Nordic Gym, har jag för mig. Det är väl vad de brukar ha på friskis?

    Jag äter ganska varierat i vanliga fall, lyxmannen gillar att laga till rött kött och starka kryddor och jag älskar fisk och bönor, så vi balanserar varandra. :happy: Tror inte att det skall vara nödvändigt med något extra protein än i alla fall. Det blir nästa steg. Just nu är det mycket grönsaker, frukt, fullkorn och vatten som står på kom-i-håg-listan.
    Mina övriga kosttillskott är en multivitamin varje dag, extra järn (jag lämnar blod dessutom så det behövs) och omega-3 när jag har råd med det.

    Min frukost: (1000) Ett ägg, te med lite lättmjölk, två rågrut med edamerost, en apelsin, vatten, multivitamin

    Mer kommer!

    Birka

    Protien är kroppen byggstenar :nerd-tb: och är viktigt inte bara för musklerna utan hela kroppen.
    Äter du fisk, kyckling, ägg och andra proteinrika födoämne så är det inte nödvändigt med pulver men det är ett bra kompliment om du inte får i dig tillräkligt genom maten

    #1048859
    jocke wrote:
    Protien är kroppen byggstenar :nerd-tb: och är viktigt inte bara för musklerna utan hela kroppen.
    Äter du fisk, kyckling, ägg och andra proteinrika födoämne så är det inte nödvändigt med pulver men det är ett bra kompliment om du inte får i dig tillräkligt genom maten

    Hur vet jag om jag får i mig tillräckligt?

    Birka

    #1048860
    Birka wrote:
    Hur vet jag om jag får i mig tillräckligt?

    Birka

    Lägg upp vad du äter här en dag så får vi se hur mycket du äter. eller om du inte vill lägga ut det så skicka mig ett PM :up:

    #1048861

    Jag t

    #1048862
    Birka wrote:
    Jag tänkte skriva upp vad jag äter i den har tråden den här veckan i alla fall, får se hur länge jag kan disciplinera mig själv till att hålla på. Du kan ju kasta ett öga och ge mig ett utlåtande nån gång nästa vecka. Tack för hjälpen! :)

    Birka

    Med ett bra upplägg så kan du hålla disciplinen så länge du vill, bara du bestämmer dig och fortsätter ”vilja”.
    OK, det är ju svårare än det låter, men tillfredsställande när man ser resultatet.

    Lycka till i alla fall!

    #1048863
    Micke A wrote:
    Med ett bra upplägg så kan du hålla disciplinen så länge du vill, bara du bestämmer dig och fortsätter ”vilja”.
    OK, det är ju svårare än det låter, men tillfredsställande när man ser resultatet.

    Lycka till i alla fall!

    Håller med Micke.

    #1048864

    Jag tar en dag och en vecka i taget s

    #1048865

    Frukost 1000: Ett ägg, te med lite lättmjölk, två rågrut med edamerost, en apelsin, vatten, multivitamin

    Mellanmål 1300: En rågrut med en skiva rostbiff på, en näve blandade nötter och lite russin, vatten

    Träning 1330: 60 minuter promenad runt Liljeholmen – otroligt skönt att vara utomhus!

    Lunch 1600: Fullkornspasta med wok på kyckling, wokgrönsaker, kidneybönor, curry och kokosmjölk light

    Träning 1830: 30 minuter promenad – man passar på när man kommer åt!

    Mellanmål 1900: Havremjölk med skogsbärssmak – en ny erfarenhet, inte så illa som jag trodde, ok ersättning för mig nu när jag inte tål mjölk längre. Men lite klent med proteiner kanske?:

    Mellanmål 2100: En banan, en tonic utan gin och femton potatischips

    Kvällsmat 0130: Ett ägg, två rågrut med rostbiff resp edamerost och gurka, vatten

    Kvällens extrema lyx: Pubmoot för hedningar på Wirströms i Gamla stan 1900-0100, d v s tre pints Guinness. :D

    Tack och hej, lightpastej

    Birka

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.