Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Zoltan Szabo
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 1 111

Pratade med Anders Pettersson igår om hur många utövare finns nu och tävlingar det finns nu och då han var aktiv på 80-talet.

Wasatrofen, norrlands, svea nånting, götalands, dm. Lucia så klart och några till. På frågan hur många utövare det kunde jag bara gissa att det är säkerligen mycket mindre nu och likaså tävlingarna då det är bara 4 större i sverige som återkommer varje år. Sm, dc, lucia och en på våren som har i år blivit swe gp.

Kan någon mer kunnig och insatt fylla i luckorna kanske med lite siffror?

Ps Anders Pettersson har vunnit många tävlingar på sin relativt korta karriär med bla Sm. Slog många ggr tyngre killar, hade enormt snygg fysik och överdjävliga armar.

Titel
Registrerad 2006-01-13
Inlägg 913

bilder på Anders?

Zoltan Szabo
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 1 111

Salus skrev:
bilder på Anders?

Jag hoppades på att någon kan hjälpa mig på den fronten men jag kan ta kort på foton vi har på gymet i värsta fall. Ca mått på armarna var 50 cm. Han har även varit på omslaget av musclemag -85 kanske -86 om jag kommer ihåg rätt. Vi har den kvar någonstans så det får väl bli kort på den med.

jocke
Titel
Registrerad 2005-10-15
Inlägg 3 182

ja jag kommer ihåg honom :) grova armar och en snygg midja :up:

Janpeter Sangborn
Titel
Registrerad 2005-09-14
Inlägg 7 985

På åttiotalet fanns det en väldig massa tävlingar, ja.

Så här på rak arm:

DM fanns för bergslagsregionen (Dalarna, Västmanland, värmland, Örebreo, om jag minns rätt), stockholmsregionen (Stockholm, Uppland, Södermanland), Skåne har jag för mig hade eget eller ihop med Blekinge och Småland, övriga minns jag inte riktigt, men jag tror att även göteborgsregionen hade ett DM.

Dessa tävlingar gick på våren och de bästa tävlade sedan på EM-kvalet som var nästan lika stort som SM. Dessa tävlingar turnerade runt på olika platser år för år. Ofta väldigt bra arrangemang.

På hösten fanns Götalands- , Svealands- och Norrlandsmästerskapen (dessa tävlingar turnerade även de) som var kval till SM som gick i Stockholm/Solna.

Därutöver fanns då och då tävlingar av mindre storlek plus Wasatrofén som numer är Luciapokalen.

Så visst fanns det många tävlingar och det var ofta stora startfält och publiken var nästan alltid månghövdad. Dessutom kan väl tilläggas att kraven inte var så stora och publiken väldigt generös mot bristande form eller muskler som släpade. Uppskattningen gentemot den som vågade sig upp på scenen var oftast stor och hjärtlig.

Och Anders var väldigt bra! Vad gör han nuförtiden?

Zoltan Szabo
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 1 111

Anders tränar ett par gånger i veckan och håller igång så gott han kan. Han har lite problem med knä och axlar med det hindrar inte honom att sätta oss på plats. Hans filosofi var: stora muskler kan endast byggas med stora vikter. Jag kan med gott samvete säga att han är i bra shape och armarna är fortfarande stora av någon konstig anledning. :)

Lundmark
Titel
Registrerad 2006-11-13
Inlägg 12

I början av 80-talet arrangerades tex DM Östergötland som enskild tävling för att senare slås ihop med andra DM för att göra tävlingarna större. I göteborg 1985 anordnades tex Västsvenska Mästerskapen ihop med DM för Östergötland, Skåne mfl. (Detta var för övrigt min debuttävling och jag fick där stryk av bl a Anders Pettersson)
För att få lite jämförelse mot idag så var publikintresset naturligtvis större. I norrköping så arrangerades Norrköpingsmästerskapen under flera år i slutet av 70-talet/början av 80-talet. Det var ca 10-20 deltagare från gymen i Östergötland och vad jag minns så var det populära tillställningar som åtminstone fyllde en aula med 3-400 i publiken. Många var förstagångstävlande men det fanns även etablerade "lokala stjärnor" som Emilio Martinez och Micke "Lillen" Andersson om jag inte minns fel.

Annat exempel:1986 arrangerades JSM/Veteran-SM i Uppsala.Många deltagare o många i publiken. Bland de tävlande : undertecknad,Kent Grape,Ricky Bruch, Tommy Mikkola (monsterarmar) mfl

Som ung entusiast som åkte på nästan alla tävlingar som arrangerades vid den här tiden så hade man fullt upp. Jag vet att något år (kanske 1981?) så var jag på Norrköpingsmästerskapen, DM, Götalands, SM, EM-kval,Grand Prix i Kungliga Tennishallen och någon mer jag inte minns. Inspiration fanns hur mycket som helst!

Nu blev det kanske lite för mycket nostalgi men det blir gärna så när man tillhör stenåldern....

Zoltan Szabo
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 1 111

Kul att höra att det fanns så stort intresse och GLÄDJE för byggning. Både deltagarmässigt och publikmässigt. Synd att man inte kan hålla det på samma nivå idag; men istället har vi kanske högre kvalite på tävlande överlag? Jag önskar iaf att jag var född 10-15 år tidigare.

Lundmark
Titel
Registrerad 2006-11-13
Inlägg 12

Kvalitén på de tävlande var naturligtvis lägre men framförallt var det fler som tävlade. Jag tränade på Hälsostudion i Norrköping på 80-talet och bara på det gymet kan jag på rak arm minnas mig ca15 tävlande. Många kanske bara tävlade några gånger men det var accepterat att ställa upp på tex luciapokalen efter bara några års träning.
Kraven har höjts idag på alla tävlingar och jag välkomnar initiativen med "riktiga" nybörjartävlingar dvs Alströmertrofén och Graneheims nya tävling.

jocke
Titel
Registrerad 2005-10-15
Inlägg 3 182

Jag tränade på World Class i Helsingborg och en bra dag så var där en hel del bra tävlande (Ronny Karlsson, Rikard Carlsson, Mattias Holm, Stefan Johnsson mfl) och sedan alla som hade gjort ett DM eller två som inspiration.
Det var tider det ;)

Jan Nordlund
Titel
Registrerad 2005-10-30
Inlägg 62

Citat : Janpeter Sangborn/Därutöver fanns då och då tävlingar av mindre storlek plus Wasatrofén som numer är Luciapokalen.

Blev verkligen Wasatrofén Luciapokalen ?

Vi här i Filipstad som arrangerade Wasatrofén har inget minne av det.

Wasatrofén var en kanontävling med många av dåtidens stora byggare på startlistan. Väldigt bra priser till dom tävlande bla Tv , stereo , motivlackad hyrbil i ett år mm mm.

Tävlingen låg i veckan mellan svealands och SM den kallades även lilla SM då det var så hög standard på dom tävlande.
Den arrangerades -85 -86 och -87

Jonas Lundberg
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 253

Jan Nordlund skrev:
Citat : Janpeter Sangborn/Därutöver fanns då och då tävlingar av mindre storlek plus Wasatrofén som numer är Luciapokalen.

Tänkte också på det och hette inte Luciapokalen, Luciatrofén dom första åren och gick i Kungsbacka?

Henrik Lindh
Titel
Registrerad 2005-11-27
Inlägg 2 049

Zoltan Szabo skrev:
Jag önskar iaf att jag var född 10-15 år tidigare.

fan vad gammal du hade varit nu då:D:D...
ne men håller med, synd att det inte "utvecklas" något i Sverige,men kan ju inte skylla ifrån sig utan är "vi" som behöver göra något. Som JP sa att det var helt annat med publik och tävlande förr...tycker Ahlströms är ett stort plus åt rätt håll:up:

Janpeter Sangborn
Titel
Registrerad 2005-09-14
Inlägg 7 985

Jan Nordlund skrev:

Vi här i Filipstad som arrangerade Wasatrofén har inget minne av det.

Wasatrofén var en kanontävling med många av dåtidens stora byggare på startlistan. Väldigt bra priser till dom tävlande bla Tv , stereo , motivlackad hyrbil i ett år mm mm.

Tävlingen låg i veckan mellan svealands och SM den kallades även lilla SM då det var så hög standard på dom tävlande.
Den arrangerades -85 -86 och -87

Ja, det kan vara som du säger, men det får nog Ove Rytter reda ut, för jag minns inte riktigt hur turerna var där med övergången från Wasa till Lucia. På luciapokalen.nu står det i alla fall så här: Nordens största nybörjartävling: Luciapokalen Bodybuilding 28 år: 1980-2008.

Familjen Borg, som startade upp Wasatrofén, gjorde hur som helst ett fantastiskt jobb först i Filipstad och sedan blev det väl något år i Karlskoga också, eller minns jag fel? Sen blev det även något år i Kungsbacka, möjligen i ny regi, som Jonas skriver.

Usch, vad vi börjar bli gamla och usch så snabbt man glömmer delar av historien. Detta borde dokumenteras noga!

Jonas Lundberg
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 253

Var det inte en bil i första pris ett år på Wasatrofén?
Eller en sponsorbil med fri tillgång ett år, har ett svagt minne av det.

Och som sagt Luciapokalen hette Luciatrofén dom första åren, har jag för mig.

Men 80-talet var ju verkligen bra;
VM i Skandinavium 1985
Mr Olympia 1987
Någon GP tävling tidigt 80-tal (proffs), mitt minne säger att Mohammed Makkawy slog Lee Haney där och att Tom Platz var där.
Uffe Larsson
Christer Eriksson
Kent Dorby
Erling Wahlgren gjorde comeback 1985 tror jag det var.
Anders Bengtsson minns man tydligt, störst av alla, störst på VM 85.
Gunnar Rösbö ifrån Norge måste man ju nämna, 2:a på VM 1982 efter Lee Haney.
Thomas Möller (det är väl inte HD ledaren) med värsta tricepsen man hade sett då.
Minns någon riktigt grov kille ifrån Halmstad som vann SM i -90kg, tror jag...kan ha varit 87...hette inte han också Anders?
Anders Ahlenius minns man, en riktig liten grovis. Vann junior SM tidigt 80-tal.
Bröderna Sewerin, Micke o Peter.
Var ett gammalt reportage med Micke endast i 20 års åldern, jag var 17 eller nått...så vill jag se ut tänkte man, sedan att han bara räckte mig till bröstet.
Åkte alltid på EM-kvalet på våren, var en höjdare.
Året i Malmö konserthall när Johan Oldenmark sedan vann EM, Vince Taylor gästposerade...fast vi är nog inne på tidigt 90-tal nu.
Sedan i Arvika när James Roberts kom in på 115kg stenhård och poserade till Thunderstruck med AC/DC, det var det jävligaste man hade sett...trodde Lee Haney hade kommit på besök...
Ja finns mycket att minnas! :)

Quinn
Titel
Registrerad 2005-10-30
Inlägg 107

Tror det är samma Anders Bengtsson som tränar på mitt gym. Stor som fan har du någon bild på honom från när han tävlade, hade varit kul att se.

Jonas Lundberg
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 253

Quinn skrev:
Tror det är samma Anders Bengtsson som tränar på mitt gym. Stor som fan har du någon bild på honom från när han tävlade, hade varit kul att se.

Tränar du på Gymnasium i Askim/Sisjön som Ove och Åsa Grunberger driver, Ove som förövrigt har varit med och arrangerat Luciapokalen tidigare och Åsa som har en hel del meriter ifrån BB på 80-talet.
Ove drev ju förövrigt Olympia gym på 80-talet, som var dåtidens bästa BB-gym...i samma lokaler ligger ju nu Exhale gym där ett antal SM vinnare, proffs och flertalet tävlande håller till.

Han är ju med i denna film bla. VM 1985:

Fan detta är nostalgi... :cry:

Det finns ju så många att nämna, men Stig-Eive Nilsson är ju en som gjorde comeback häromåret och vann Lucia Classic.
Anders Graneheim kan man ju inte heller glömma.
Mats Kardell...ja det kommer säkert mer namn hela tiden.

Titel
Registrerad 2007-11-18
Inlägg 3 388

haha min morbror har hela det vm grejset på video:D diggar låten till 100:D

Quinn
Titel
Registrerad 2005-10-30
Inlägg 107

Nej jag tränar på träningsverket i sisjön ( bor i eklanda så de nära) var inne på gymnasium o kolla men tyckte de va lite sats över det (Gymkedjan inte det andra hehe). Är det anders som står längst upp till höger på scenen?

Jonas Lundberg
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 253

Quinn skrev:
Nej jag tränar på träningsverket i sisjön ( bor i eklanda så de nära) var inne på gymnasium o kolla men tyckte de va lite sats över det (Gymkedjan inte det andra hehe). Är det anders som står längst upp till höger på scenen?

Ja, det är det!

Titel
Registrerad 2005-10-27
Inlägg 7

Kul med nostalgi. Har väl med ens egen ålder att göra:D. Minns Halmstad Open-83, segrare om jag minns rätt var Phil Williams som senare blev proffs med viss framgång. Eftersom jag är från Järfälla så måste jag också nämna våra tre klubbmästerskap -81-82-83. Tävlingarna gick av stapeln i en fullsatt skolaula(350pers.). Hoa var bejublad speaker(och även domare), som gästposör -83 hade vi en viss Bill Grant. Om det var bättre förr? Tja...vi hade iaf jävligt kul :D

Caddan
Titel
Registrerad 2005-11-01
Inlägg 264

Vi får inte glömma den kanske bästa Svenska Bodybuilder någonsin.
En av mina absolut bästa vänner.
En sådan fokusering och så dedikerad av sällan skådat slag.
Hon kunde köra slut på vem som helst i gymmet!
Ingen kunde posa som hon. Helt otrolig!
Många tävlande i nutid skulle kunna lära sig mycket av henne!
Det var en fröjd att se henne på scen.

[size=3]Gittan Hallström![/b]
Hotellrummet, Arnold Classic 98

Bild

Stefan Henningson
Titel
Registrerad 2005-11-13
Inlägg 495

Jonas Lundberg skrev:
Tänkte också på det och hette inte Luciapokalen, Luciatrofén dom första åren och gick i Kungsbacka?

Luciatrofén blev Luciapokalen nån gång i början på 1990-talet i och med flytten till Järntorget. 1989 vet jag att den hette Luciatrofén och gick i Kungsbacka, jag var där!!:whistle:
Om inte minnet sviktar så vann väl Tom Skaginger +80 junior, -90 senior och overallklassen! Rätta mig om jag har fel Tom! Torbjörn "Tobbefloos" Svensson från Skara vann väl tungvikten tror jag, han vägde +140 kg offseason redan på åttiotalet:yikes:

Klassisk entré på järntorget

Bild

Stefan Henningson
Titel
Registrerad 2005-11-13
Inlägg 495

Förlåt mig för denna bild Tom, kunde inte låta bli he he!:|
Tror den är tagen 1988 så du är väl 19 år? Det är iaf före Luciatrofén
Men vems händer som håller om rumpan håller jag hemligt, men kan säga så mycket som att hon idag har barn ihop med en känd profil i branchen:whistle:

Då 1988

Bild

År 2007

Bild

Robin A
Titel
Registrerad 2007-01-26
Inlägg 20

Kul tråd. Tillhörde själv denna period. Helt kalet när jag tänker tillbaka och minns att jag var gäst posör på mr Olympia 1987.

Robin A
Titel
Registrerad 2007-01-26
Inlägg 20

Detta var ju för digitalbilden så det dräller inte med bilder från den tiden.
Hittade dessa. 3 veckor innan tävling

59110.attach 59109.attach

r2d2r2d2
Titel
Registrerad 2005-10-29
Inlägg 560

...är en duktig tjej. Såg henne ibland på Olimpic i Götet (fast det var nog tidigt 90-tal), grymt duktig var hon.
Bild

http://www.riscoll.com/

Robin A
Titel
Registrerad 2007-01-26
Inlägg 20

Här kommer bilderna i lite större format

59112.attach 59111.attach

Jan Nordlund
Titel
Registrerad 2005-10-30
Inlägg 62

Janpeter Sangborn skrev:
Ja, det kan vara som du säger, men det får nog Ove Rytter reda ut, för jag minns inte riktigt hur turerna var där med övergången från Wasa till Lucia. På luciapokalen.nu står det i alla fall så här: Nordens största nybörjartävling: Luciapokalen Bodybuilding 28 år: 1980-2008.

Familjen Borg, som startade upp Wasatrofén, gjorde hur som helst ett fantastiskt jobb först i Filipstad och sedan blev det väl något år i Karlskoga också, eller minns jag fel? Sen blev det även något år i Kungsbacka, möjligen i ny regi, som Jonas skriver.

Usch, vad vi börjar bli gamla och usch så snabbt man glömmer delar av historien. Detta borde dokumenteras noga!

Wasatrofen som arrangerades av familjen Borg och Vital gym gick i Filipstad
-85 -86 och sista gången i Karlskoga - 87.

Vi pratade om att ta upp den igen på slutet av nittiotalet men det blev inget tyvärr.

Zoltan Szabo
Titel
Registrerad 2005-10-11
Inlägg 1 111

Bättre sent än aldrig! Som jag lovade kommer lite kort på "Anders Pettersson". Tycker det är grymt att kunna vinna på 81 kilo mot betydligt större motståndare! Tror det var på Sm.

59648.attach 59647.attach

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

• BODY 395, juni 2017

• BODY 394, maj 2017