Kroppsbyggning på 80-talet

Home Forums Bodybuilding Kroppsbyggning på 80-talet

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 62 total)
  • Author
    Posts
  • #389756

    Bättre sent än aldrig! Som jag lovade kommer lite kort på ”Anders Pettersson”. Tycker det är grymt att kunna vinna på 81 kilo mot betydligt större motståndare! Tror det var på Sm.

    #389757

    Håller mig i mycket bra form, men det får stanna där.

    #389758

    Minns ett Sthlms-Dm mitten på 80 talet, Peter Löhr vann tungvikten,Micke
    Steininger var med, liksom Ubbe, Patrick, Per Sjöberg. Pro Gym dominerade, kanske var det samma DM där Anders Ahlenius fick mig att ramla baklänges, vilken volym! var nåt DM i Södertälje också, måste vart 1981 eller 82

    Vanadis Gym på Torsgatan, såg Steininger köra böj, blev impad som fan!

    Minns Uffe Jacobsson, Glen Spove, på Rellos, Spove var så yr i pallet efter diet på svart kaffe och knappt några kolisar,Uffe Bengtsson körde triceps hantelpress med nån gummigrej så det skulle ”ta mera” *L*
    sen posade han framför Arne Tammer, vilka minnen!

    fanns några jätte stora tvillingbröder på gamla Swings gym på söder, som man
    undvek, Swings var nice, med Johnny Grimståhl, kul snubbe och hög intelligent! kollade in många DM på 80 talet, känns som det var mer på kul då på nåt sätt. jag kanske bara är en gammal stofil, men kul var det!

    Kör hårt!
    keso, 500 g med fruktyougurt, mm nice frukost 1980!

    #389759
    Zoltan Szabo wrote:
    Kul att höra att det fanns så stort intresse och GLÄDJE för byggning. Både deltagarmässigt och publikmässigt. Synd att man inte kan hålla det på samma nivå idag; men istället har vi kanske högre kvalite på tävlande överlag? Jag önskar iaf att jag var född 10-15 år tidigare.

    Eller så kan vi blicka framåt!:) Ett Grand Prix, ett SM och hela fem nybörjartävlingar under 2009 är väl ändå inte så pjåkigt? :emo-thumb

    Sweden Grand Prix (En grymt lyckad tävling i påskas! Om du inte var där – planera inför 2010 såväl som publik som tävlande.)
    Alströmertrofén
    M.A.P. CAMP Pokalen
    Kval till SM i Bb/Bf under SM i Af
    Sm (Publiken var underbar 2008 och det var fullsatt)[/b]
    Decembercupen
    Luciapokalen/Fitnessfestivalen[/b]

    Dessutom finns släkttävlingarna
    Fitness Five
    Fitness4Fun

    Komplettera gärna om jag har missat något arrangemang.[/b]

    Nu är det bara för er utövare med drömmar om att entra scenen att våga er upp. Det behöver inte vara blodigt allvar att stoltsera med dina resultat av hård träning på scenen, istället kan det utvecklas till blodigt allvar efter att du har debuterat. Att avverka sin första tävling ger oftast en sådan enorm kick att träningen blir ännu roligare och resultaten blir ännu bättre.

    Ryck tag i din träningskompis eller vännen på gymmet och utmana honom/henne. Ni som deffar inför beachformen – ta det där extra steget till scenen! Ni kommer inte att ånga er om ni ser det som en kul utmaning.

    Det är roligt att prata gamla minnen och se historien med glädje och saknad men i min värld är det ännu viktigare och roligare att se framtiden med glädje och förväntan![/b]
    .
    .
    .

    #389760

    Jepp bägge var skitbra byggare, kommer ihåg SM 1978 el 1979 Folkets Hus i Sth, Ali var med där!
    Kitan vann väl till sist över Jorma i nåt VM kval? var inte han kock, och flyttade hem till Västindien sen?

    Karl Alfred wrote:
    Du kan inte glömma att nämna Keith Armstrong och Ali Malla när försöker komma ihåg hur det var då. Ali Malla var nog den bästa byggaren kring den tiden i Sverige.
    #389761
    Caddan wrote:
    Vi får inte glömma den kanske bästa Svenska Bodybuilder någonsin.
    En av mina absolut bästa vänner.
    En sådan fokusering och så dedikerad av sällan skådat slag.
    Hon kunde köra slut på vem som helst i gymmet!
    Ingen kunde posa som hon. Helt otrolig!
    Många tävlande i nutid skulle kunna lära sig mycket av henne!
    Det var en fröjd att se henne på scen.

    Gittan Hallström![/b]
    Hotellrummet, Arnold Classic 98

    [img=http://i266.photobucket.com/albums/ii244/caddan59/gittan0001.jpg]

    Mycket sympatisk dam! Kommer aldrig glömma när jag var på väg nedför trappan till fria viktrummet på GAP i Uppsala och såg Gittans rygg i tävlingsform. Tog några trappsteg till innan tanken ”jäklar vilken form på den där killen” droppades. :p Minns henne och Roger från Gustav Anders gym (GAP) i Uppsala som väl för övrigt även du hängde på om jag inte minns fel? Gott om namnkunnigt byggarfolk där under en tid… Ander, Gittan och Roger, ”Myran” Lydin, Omid Parsa…och har säkert glömt en och annan. Var en stor snubbe som mer var åt modelhållet till som jag aldrig fick grepp på om han tävlade. Lite Hollywood-look över honom s.a.s. Ev. var han pilot? Någon klocka som ringer? :D

    Förresten, vad gör Gittan och Roger numera? De abbonnerade på guld i par-SM under många år men har lyst med sin frånvaro sedan dess.

    #389762

    Förresten, någon som har tankar kring varför byggar-Sverige var så mycket bättre på 80-talet än nu? Och då menar jag i betydelsen mer folkligt och levande…

    #389763
    DougHepburn wrote:
    Mycket sympatisk dam! Kommer aldrig glömma när jag var på väg nedför trappan till fria viktrummet på GAP i Uppsala och såg Gittans rygg i tävlingsform. Tog några trappsteg till innan tanken ”jäklar vilken form på den där killen” droppades. :p Minns henne och Roger från Gustav Anders gym (GAP) i Uppsala som väl för övrigt även du hängde på om jag inte minns fel? Gott om namnkunnigt byggarfolk där under en tid… Ander, Gittan och Roger, ”Myran” Lydin, Omid Parsa…och har säkert glömt en och annan. Var en stor snubbe som mer var åt modelhållet till som jag aldrig fick grepp på om han tävlade. Lite Hollywood-look över honom s.a.s. Ev. var han pilot? Någon klocka som ringer? :D

    Förresten, vad gör Gittan och Roger numera? De abbonnerade på guld i par-SM under många år men har lyst med sin frånvaro sedan dess.

    Jag inte bara hängde på GAP. Jag jobbade för Gustav i många år.
    Vi var ett jäkla bra gäng som höll ihop, vi tränade och tävlade tillsammans i nästan 15 år!

    Good times!
    :emo-thumb

    #389764

    Jag och en träningskompis brukade åka till ProGym på söder runt 1990-91 för att hämta inspiration. Större delen av sverige eliten tränade där och det lockade grymt mycket… ( man kände sig som en räka )… men riktigt kul var det…Robert krüll, stein bagger, yvonne rosell, Kent dorby bla svingade vikter för kung o fosterland.

    Det var ju inte så lätt o koncentrera sig man hade ju fullt upp med att kolla upp vad dom stora grabbarna gjorde =).

    Man plöjde mycket muskeltidningar på den tiden, läste proffsens tränings upplägg att dom kunde göra högreppare på 30-40 reps i hackliften man ville ju inte vara sämre ,slutade med att man inte kunde röra sig på nästan en vecka… Ha Ha! men man tränade som ett proffs det var det viktiga. Faan vad dum man var, men roligt hade vi…kan ju tillägga att med åldern och visheten har jag slutat upp att härma proffsens ljugiga träningsscheman som stod bla i (Muscle & Fitness ). :D

    #389765
    DougHepburn wrote:
    Förresten, någon som har tankar kring varför byggar-Sverige var så mycket bättre på 80-talet än nu? Och då menar jag i betydelsen mer folkligt och levande…

    Lite av mina tankar.
    Konkurrensen bland dom tävlande är högre idag vilket gör att de inte finns lika många tävlande och de borde väl medföra sämre ekonomi för de olika tävlingarna.

    Idag ser sverige och den typsika ”svensson” personen ner på folk med stora muskler och deras tankar går i banor som ”steroidmonster” ”tickandebomb” m.m och tycker att det är äckligt ist för något beundransvärt, de kanske har något med att man ser på doping preparat på ett annat sätt idag än på 70-80talet och ja tror att även aftonbladet och deras jävla artiklar har påverkat negativt.

    #389766
    Henrik Lindh wrote:
    …tycker Ahlströms är ett stort plus åt rätt håll:up:

    Absolut! :emo-thumb

    #389767

    Hallo vilken underbar nostalgi!! tack för dina omdömen.Jag ville bara tala om att jag och min kompis Leffe som oxå tävlade vi kört hårt igen fast en så länge bara 3d/vecka.Hör gärna av dig så får vi återuppliva gamla minnen.MVH Michael Steininger.

    Tel:0735028390

    #389768

    Hi Doug jag håller med dig fullständigt!!:emo-thumb

    #389769

    Kul tråd! släng upp lite mer bilder på Roger och Gittan
    Roger var väl också rätt bra? Roger är för övrigt min kusin.

    väl mött

    #389770
    Jonas Lundberg wrote:
    Tänkte också på det och hette inte Luciapokalen, Luciatrofén dom första åren och gick i Kungsbacka?

    Var det inte Otto Wangsson och Ove Gruneberger(orkar inte googla stavningen) som startade Luciapokalen?

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.