Kroppsbyggning på 80-talet

Home Forums Bodybuilding Kroppsbyggning på 80-talet

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 62 total)
  • Author
    Posts
  • #389741

    Var det inte en bil i första pris ett år på Wasatrofén?
    Eller en sponsorbil med fri tillgång ett år, har ett svagt minne av det.

    Och som sagt Luciapokalen hette Luciatrofén dom första åren, har jag för mig.

    Men 80-talet var ju verkligen bra;
    VM i Skandinavium 1985
    Mr Olympia 1987
    Någon GP tävling tidigt 80-tal (proffs), mitt minne säger att Mohammed Makkawy slog Lee Haney där och att Tom Platz var där.
    Uffe Larsson
    Christer Eriksson
    Kent Dorby
    Erling Wahlgren gjorde comeback 1985 tror jag det var.
    Anders Bengtsson minns man tydligt, störst av alla, störst på VM 85.
    Gunnar Rösbö ifrån Norge måste man ju nämna, 2:a på VM 1982 efter Lee Haney.
    Thomas Möller (det är väl inte HD ledaren) med värsta tricepsen man hade sett då.
    Minns någon riktigt grov kille ifrån Halmstad som vann SM i -90kg, tror jag…kan ha varit 87…hette inte han också Anders?
    Anders Ahlenius minns man, en riktig liten grovis. Vann junior SM tidigt 80-tal.
    Bröderna Sewerin, Micke o Peter.
    Var ett gammalt reportage med Micke endast i 20 års åldern, jag var 17 eller nått…så vill jag se ut tänkte man, sedan att han bara räckte mig till bröstet.
    Åkte alltid på EM-kvalet på våren, var en höjdare.
    Året i Malmö konserthall när Johan Oldenmark sedan vann EM, Vince Taylor gästposerade…fast vi är nog inne på tidigt 90-tal nu.
    Sedan i Arvika när James Roberts kom in på 115kg stenhård och poserade till Thunderstruck med AC/DC, det var det jävligaste man hade sett…trodde Lee Haney hade kommit på besök…
    Ja finns mycket att minnas! :)

    #389742

    Tror det är samma Anders Bengtsson som tränar på mitt gym. Stor som fan har du någon bild på honom från när han tävlade, hade varit kul att se.

    #389743
    Quinn wrote:
    Tror det är samma Anders Bengtsson som tränar på mitt gym. Stor som fan har du någon bild på honom från när han tävlade, hade varit kul att se.

    Tränar du på Gymnasium i Askim/Sisjön som Ove och Åsa Grunberger driver, Ove som förövrigt har varit med och arrangerat Luciapokalen tidigare och Åsa som har en hel del meriter ifrån BB på 80-talet.
    Ove drev ju förövrigt Olympia gym på 80-talet, som var dåtidens bästa BB-gym…i samma lokaler ligger ju nu Exhale gym där ett antal SM vinnare, proffs och flertalet tävlande håller till.

    Han är ju med i denna film bla. VM 1985:

    [youtube=l_jpCgHfKVw]
    Fan detta är nostalgi… 😥

    Det finns ju så många att nämna, men Stig-Eive Nilsson är ju en som gjorde comeback häromåret och vann Lucia Classic.
    Anders Graneheim kan man ju inte heller glömma.
    Mats Kardell…ja det kommer säkert mer namn hela tiden.

    #389744

    haha min morbror har hela det vm grejset på video:D diggar låten till 100:D

    #389745

    Nej jag tränar på träningsverket i sisjön ( bor i eklanda så de nära) var inne på gymnasium o kolla men tyckte de va lite sats över det (Gymkedjan inte det andra hehe). Är det anders som står längst upp till höger på scenen?

    #389746
    Quinn wrote:
    Nej jag tränar på träningsverket i sisjön ( bor i eklanda så de nära) var inne på gymnasium o kolla men tyckte de va lite sats över det (Gymkedjan inte det andra hehe). Är det anders som står längst upp till höger på scenen?

    Ja, det är det!

    #389747

    Kul med nostalgi. Har väl med ens egen ålder att göra:D. Minns Halmstad Open-83, segrare om jag minns rätt var Phil Williams som senare blev proffs med viss framgång. Eftersom jag är från Järfälla så måste jag också nämna våra tre klubbmästerskap -81-82-83. Tävlingarna gick av stapeln i en fullsatt skolaula(350pers.). Hoa var bejublad speaker(och även domare), som gästposör -83 hade vi en viss Bill Grant. Om det var bättre förr? Tja…vi hade iaf jävligt kul :D

    #389748

    Vi får inte glömma den kanske bästa Svenska Bodybuilder någonsin.
    En av mina absolut bästa vänner.
    En sådan fokusering och så dedikerad av sällan skådat slag.
    Hon kunde köra slut på vem som helst i gymmet!
    Ingen kunde posa som hon. Helt otrolig!
    Många tävlande i nutid skulle kunna lära sig mycket av henne!
    Det var en fröjd att se henne på scen.

    Gittan Hallström![/b]
    Hotellrummet, Arnold Classic 98

    [img=http://i266.photobucket.com/albums/ii244/caddan59/gittan0001.jpg]

    #389749
    Jonas Lundberg wrote:
    Tänkte också på det och hette inte Luciapokalen, Luciatrofén dom första åren och gick i Kungsbacka?

    Luciatrofén blev Luciapokalen nån gång i början på 1990-talet i och med flytten till Järntorget. 1989 vet jag att den hette Luciatrofén och gick i Kungsbacka, jag var där!!:whistle:
    Om inte minnet sviktar så vann väl Tom Skaginger +80 junior, -90 senior och overallklassen! Rätta mig om jag har fel Tom! Torbjörn ”Tobbefloos” Svensson från Skara vann väl tungvikten tror jag, han vägde +140 kg offseason redan på åttiotalet:yikes:

    Klassisk entré på järntorget

    [img=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/Draken%2C_Cinema-03.JPG/800px-Draken%2C_Cinema-03.JPG]

    #389750

    Förlåt mig för denna bild Tom, kunde inte låta bli he he!:|
    Tror den är tagen 1988 så du är väl 19 år? Det är iaf före Luciatrofén
    Men vems händer som håller om rumpan håller jag hemligt, men kan säga så mycket som att hon idag har barn ihop med en känd profil i branchen:whistle:

    Då 1988

    [img=http://i24.photobucket.com/albums/c21/stefanhenningson/nostalgi/ry3D480.jpg]År 2007[img=http://i24.photobucket.com/albums/c21/stefanhenningson/nostalgi/DSC_0148.jpg]

    #389751

    Kul tråd. Tillhörde själv denna period. Helt kalet när jag tänker tillbaka och minns att jag var gäst posör på mr Olympia 1987.

    #389752

    Detta var ju för digitalbilden så det dräller inte med bilder från den tiden.
    Hittade dessa. 3 veckor innan tävling

    #389753

    …är en duktig tjej. Såg henne ibland på Olimpic i Götet (fast det var nog tidigt 90-tal), grymt duktig var hon.
    [img=http://www.riscoll.com/view.php?id=4&return=1][http://www.riscoll.com/]

    #389754

    Här kommer bilderna i lite större format

    #389755
    Janpeter Sangborn wrote:
    Ja, det kan vara som du säger, men det får nog Ove Rytter reda ut, för jag minns inte riktigt hur turerna var där med övergången från Wasa till Lucia. På luciapokalen.nu står det i alla fall så här: Nordens största nybörjartävling: Luciapokalen Bodybuilding 28 år: 1980-2008.

    Familjen Borg, som startade upp Wasatrofén, gjorde hur som helst ett fantastiskt jobb först i Filipstad och sedan blev det väl något år i Karlskoga också, eller minns jag fel? Sen blev det även något år i Kungsbacka, möjligen i ny regi, som Jonas skriver.

    Usch, vad vi börjar bli gamla och usch så snabbt man glömmer delar av historien. Detta borde dokumenteras noga!

    Wasatrofen som arrangerades av familjen Borg och Vital gym gick i Filipstad
    -85 -86 och sista gången i Karlskoga – 87.

    Vi pratade om att ta upp den igen på slutet av nittiotalet men det blev inget tyvärr.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.