Antal set/rep

Home Forums Allmänt om gymträning Antal set/rep

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #516783

    Hej!

    Skrev ett långt inlägg i en annan del, men just den här biten fick jag aldrig svar på.

    Jag har tänkt att gå ner lite i vikt, för att magmusklerna ska titta fram, men samtidigt vill jag försöka behålla så mycket styrka, muskelmassa och volym som jag bara kan, och ändå uppnå 6pack.

    Jag talade med en erfaren bodybuilder (varit det i 15-20 år), och han tyckte jag skulle köra 3 set, det första med 20 rep, ganska lätt. Sedan 8 lite tyngre, och till sist 5 med tungt.

    Vad jag har lärt mig så är 1-5 styrka, 6-10 mix mellan styrka och volym,10-15 ger volym och över det så är det kondis.

    Visst, det känns dumt att misstro en kille som hållt på så pass länge, men jag känner mig fortfarande osäker. Det känns som att passet inte riktigt fokuserar på något, varken volym, styrka eller kondis, och jag är rädd att jag riskerar att inte få någon effekt på något av dem, när jag sprider ut det så.

    Tacksam för hjälp!

    #70214
    #516784

    Nyckeln till framgång är variation, enligt mig. Att kunna avgöra hur din kroppstyp kommer att reagera på just detta upplägg är förhållandevis svårt att svara på, så det bästa är bara att testa det och se själv hur du reagerar. Ingen här inne kommer att kunna påstå att det är helt fel, eftersom alla har olika förutsättningar.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=83]

    Där har du lite mer förklarat om just upplägg m.m och anpassat till olika nivåer så kan du skapa dig en egen uppfattning sen. Kunskap inom just träning är ovärderligt när man tränar själv och kan omsätta kunskapen på sig själv.

    #516785

    Om du inte litar på en Body Builder som har varit aktiv i 20 år tvekar jag på att du kommer lita på det som skrivs här..

    Kör på lika många reps som du gjorde innan du bestämde dig för att gå ner i vikt (ifall du tränade på gym då). Annars skulle jag rekommendera dig att testa dig fram, är du oerfaren är det kanske enklare att köra lite fler reps för att få bättre kontakt.

    Men ett repsomfång på 6-12 låter inte helt fel, lycka till :up:

    #516786

    Som grekelito så tror jag också på variation mellan övningar, tungt, lätt.

    #516787

    Vad jag har lärt mig så är 1-5 styrka, 6-10 mix mellan styrka och volym,10-15 ger volym och över det så är det kondis.

    Hörde detta från Milos Sarcev, och jag tror det stämmer till en viss del faktist.

    Ju högre reps desto mer förbränner du och ju mindre desto mer styrka.
    Men upp till dig hur du vill köra, själv gillar jag mindre reps, ca 4-8.

    #516788

    Gå lite på känn, mellan 6 till 12reps brukar jag själv ligga på. Tänker man förmycket i optimala banor så brukar träningen bli lidande för teorin. :)

    #516789

    variera är det bästa för då vänjer sig inte musklerna o du tränar alla olika områden (om det nu stämmer) jag körde ett tag 3v 3×10-15, 3v 3×4-7, 3v 3×8-10 men nu det senaste har jag provat köra 5×5 med stigande vikter så att jag börjar ganska lätt men går upp osm en trappa så sista setet ska jag vara helt slut.

    Så ändra lite o ändrar du inte reps så kan du ändra set eller övningar. Mina veckor ser aldrig exakt likadana ut o det gör också att det blir sååå mkt roligare att gå till gymmet för man vet aldrig hur det passet exakt kommer bli.

    #516790

    Ok, jo det hade nog varit fint att variera sig lite :)

    Har ju som sagt inte sett någon annan köra som jag blev rekommenderad att köra, samt att det ”bryter” lite mot allt man lärt sig om hur man ska köra.

    #516791

    kan också tillägga att jag o många andra också provat
    1×10
    1×8
    1×6

    liknar ditt fast inte lika stora hopp o där kan man ju ändra lite också såklart

    #516792

    Funderade lite på något sådant, fast
    1×12
    1×10
    1×5

    Med ökand vikt mellan varje förstås.

    #516793
    TheUnknown wrote:
    Funderade lite på något sådant, fast
    1×12
    1×10
    1×5

    Med ökand vikt mellan varje förstås.

    Frågan är bara: Vad är tanken med just den serien?

    #516794
    Albin wrote:
    Frågan är bara: Vad är tanken med just den serien?

    Meningen är att jag då lägger en del fokus på att bygga volym/bibehålla volym, och sista rep för att öka styrka/bibehålla styrka.

    Om det är något knasigt i resonemanget, så skriv gärna ner det, så jag inte gör fel. :)

    #516795
    TheUnknown wrote:
    Meningen är att jag då lägger en del fokus på att bygga volym/bibehålla volym, och sista rep för att öka styrka/bibehålla styrka.

    Om det är något knasigt i resonemanget, så skriv gärna ner det, så jag inte gör fel. :)

    Det där med volym eller styrka känns som en konstig gammal myt tycker jag. Har du hört talas om någon som gått till gymmet och blivit starkare utan att bli större, eller tvärtom, någon som växer utan att öka i styrka? Skulle de extra repetitionerna suga in lite luft i muskulaturen då eller hur går det till? Styrkeökningar och växande muskler hör ihop. Det är ganska logiskt när man ger det en extra vända i tankeverksamheten.

    Att ett skyhögt antal repetitioner är meningslöst om man vill utveckla muskler är också ganska givet. Annars skulle ju alla ha enorma vadmuskler t.ex. då man ”reppar” med dom mest hela dagen.

    Träna tungt och hårt för att växa. Gärna så du får blodsmak i munnen. :p

    #516796

    Givetvis hör det ihop, men tror inte det lika effektivt.

    Om man vill få mycket volym, men bara kör lågreppare, så bordet det väl rent logiskt ta längre tid att få samma volym, som om man hade kört lite fler reps, och vice versa.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.