Antal set/rep

Home Forums Allmänt om gymträning Antal set/rep

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #516797
    TheUnknown wrote:
    Givetvis hör det ihop, men tror inte det lika effektivt.

    Om man vill få mycket volym, men bara kör lågreppare, så bordet det väl rent logiskt ta längre tid att få samma volym, som om man hade kört lite fler reps, och vice versa.

    Styrkan är direkt relaterad till muskelns tvärsnittsyta. Du måste alltså öka muskelns storlek för att öka i styrka. Hittar man det ultimata konceptet för att bli stark kommer volymen att också att öka optimalt.

    #516798

    Bör jag köra enbart på styrka när jag deffar, med tanke på att det är väldigt svårt att öka i volym när man deffar?

    Alltså:

    Bör man köra lågrep när man deffar?

    #516799
    Glenn Spänn wrote:
    Styrkan är direkt relaterad till muskelns tvärsnittsyta. Du måste alltså öka muskelns storlek för att öka i styrka. Hittar man det ultimata konceptet för att bli stark kommer volymen att också att öka optimalt.

    Direkt relaterad ja, inte enbart beroende. Vid riktigt tung träning med få reps utgör ofta nervsystemet den begränsande faktorn. Utan nämnvärd tvärsnittsökning kan styrkan ökas neuromuskulärt. Den åstadkomna kraften är direkt proportionell mot antalet inkopplade motoriska enheter(muskelfiberbunt+ nervbana+ nervens ursprung i ryggmärgen).

    #516800
    Glenn Spänn wrote:
    Träna tungt och hårt för att växa.

    Men vad är tungt ? Tungt och rätt form utförande ja , men tungt att slita i vikterna NEJ !

    Sen varför gör alla gör de så komplicerat här med reps hit reps dit, kolla USA proffsen tex ,ligger på 10-15 reps nästan alltid !! simpelt och funkar ! Har inte sett en enda som kör 6 reppare ! Jo Coleman när han körde knäböj på nästan 400 kg då körde han 3 rep.

    Personligen tror jag inte man blir grov av att köra 1-6 rep mega tungt ! Visst att du kanske kör en 6 reppare 1 set då å då för att känna på mer vikt i tex bänk eller knäböj. :pop:

    #516801
    Tweech wrote:
    Men vad är tungt ? Tungt och rätt form utförande ja , men tungt att slita i vikterna NEJ !

    Sen varför gör alla gör de så komplicerat här med reps hit reps dit, kolla USA proffsen tex ,ligger på 10-15 reps nästan alltid !! simpelt och funkar ! Har inte sett en enda som kör 6 reppare ! Jo Coleman när han körde knäböj på nästan 400 kg då körde han 3 rep.

    Personligen tror jag inte man blir grov av att köra 1-6 rep mega tungt ! Visst att du kanske kör en 6 reppare 1 set då å då för att känna på mer vikt i tex bänk eller knäböj. :pop:

    Att inte slita i vikterna håller jag för ganska självklart.

    #516802
    malawiglenn wrote:
    Finns både bu och bä med att köra lågreps kontra högreps vid en ”diet”

    Ok, kan du utveckla det där lite?

    När du deffar själv, hur många reps brukar du köra då?

    #516803

    2-15 är ju väldigt varierande.

    Sen om du skulle vilja, så kan du väl som sagt utveckla det där du sa om nackdelar och fördelar med lågrep under deff?

    När du säger 2-15, menar du att du kör ett pass 15 rep på alla övningar och sett, och ett pass 2 rep, eller att du börjar högt, och går neråt i varje pass?

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.