är det ett stort minus?

Home Forums Allmänt om gymträning är det ett stort minus?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #76997
    #645898

    det är så att jag brukar äta en rejäl frukost med mkt protein oså, men efter det så går ja till jobbet och inte har tid att äta i 6 timmar, o min fråga är att om det är ett stort minus om man är ute efter att bygga, men efter det så äter jag osen
    drar jag till träningen o efter det så kanske jag äter 3 ggr innan jag lägger mig…
    och jag äter rätt så mkt varje gång ja äter, tar en protein drink o en gainer varje dag oxo…..
    tacksam för svar!

    #645899

    6 timmar är ju ingenting. Inte om du mår bra iaf, känner du en enorm hunger och att det innebär problem är det ju bara att äta ännu mer till frukost.

    #645900

    aså det går 6 timmar bara mellan en måltid, inte så att de är 6h mellan alla måltider. vanligtvis så äre runt 2-3 timmar mellan..

    #645901
    groven wrote:
    aså det går 6 timmar bara mellan en måltid, inte så att de är 6h mellan alla måltider. vanligtvis så äre runt 2-3 timmar mellan..

    Det ändrar ingenting, 6 timmar är fortfarande inte länge. 2-3 timmar mellan behövs såklart inte.

    Du kör ju på det du trivs med. Just nu verkar ju 6 timmar mellan frukost och lunch vara det som passar in med din vardag och mår du inte dåligt av det förstår jag inte vad som skulle vara fel.

    #645902

    Man kan påstå att det är dynsbalansen som räknas, även om det inte är 100% sant.

    #645903
    Robert Lilja wrote:
    Jag är bara nyfiken nu. Vad finns det för studier/forskning som visar på att måltidsfrekvensen spelar ingen eller åtminstone väldigt liten roll? Jag vill gärna läsa några av dessa :)

    Mvh
    Robert Lilja

    Här är en tråd som tar upp några studier.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=11527&highlight=m%E5ltidsfrekvens]

    Här är en annan studie:

    Stote et al (2007) A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults Am J Clin Nutr 2007; 85:981– 8.

    #645904

    Är det inte så att när kroppen inte får energi på länge så vet den inte var den ska få energin ifrån och börjar ”äta av musklerna”.

    Det är väll därför som det vanligtvis rekommenderas att äta många gånger per dag och inte mer än 3 h mellan varje måltid när man vill gå upp i vikt eller bygga muskler.

    Eller har jag fel?

    #645905
    holden wrote:
    Är det inte så att när kroppen inte får energi på länge så vet den inte var den ska få energin ifrån och börjar ”äta av musklerna”.

    Det är väll därför som det vanligtvis rekommenderas att äta många gånger per dag och inte mer än 3 h mellan varje måltid när man vill gå upp i vikt eller bygga muskler.

    Eller har jag fel?

    japp du har helt fel.

    #645906

    okej !!

    Det är bara vad jag har läst utav andra och finns som tips i många viktuppgångsprogram som finns på nätet.

    Men antar att jag har fått fel information då

    Bra att veta :emo-thumb

    Förlåt för det förra inlägget !

    #645907

    Så det som räknas är hur mycket man äter under sina 24timmar och inte hur lång tid det tar mellan målen?

    #645908
    diablo sueco wrote:
    Här är en tråd som tar upp några studier.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=11527&highlight=m%E5ltidsfrekvens]

    Här är en annan studie:

    Stote et al (2007) A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults Am J Clin Nutr 2007; 85:981– 8.

    Studien du refererar till är en av få studier som visar att det finns en skillnad (i detta fall, fördel låg måltidsfrekvens, men studien har metodologiska brister). Studierna jag refererar till i länken är annars dugliga.

    #645909
    kiRRe wrote:
    Så det som räknas är hur mycket man äter under sina 24timmar och inte hur lång tid det tar mellan målen?

    För att bespara dig en massa tid att läsa studierna/tänka själv är svaret: ja.

    #645910
    holden wrote:
    Det är bara vad jag har läst utav andra och finns som tips i många viktuppgångsprogram som finns på nätet.

    Ja lustigt nog brukar det ofta sägas samma sak vid tips om viktnedgång. Det gamla vanliga skitsnacket om att man måste ha mat i käften 24 timmar om dygnat för att ”hålla igång förbränningen”. Ämnesomsättningen pågår tills dess att man dör, att metabolismen skulle upphöra för att man inte äter varannan eller var tredje timme är helt befängt.

    Däremot finns ju vissa personer vars aptitreglering fungerar bättre vid fler måltider, personer som annars kanske riskera överätning vid färre måltider. När det gäller viktuppgång kan ju fler måltider förenkla för den som inte orkar med så stor måltider.
    Men då är vi inne på praktiska fördelar med olika kostupplägg, inte några som påverkar energiförbrukningen.

    Det är inte så att man tuggar en köttbit, sväljer den och sedan har aminosyrorna hamnat i musklerna. Måltider tar lite längre tid än så att brytas ner om vi säger så.;) Alltså tillförs kroppen ständigt näring även om man inte hela tiden stoppar ny mat i munnen.

    #645911
    Grandmaster wrote:
    För att bespara dig en massa tid att läsa studierna/tänka själv är svaret: ja.

    aa men jag vela bara ha ett klart svar liksom! :) tack!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.