Är styrketräning den enda sport man kan va sämre på efter 5 år ?

Home Forums Allmänt om gymträning Är styrketräning den enda sport man kan va sämre på efter 5 år ?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #571738

    Kom o tänka på hur lätt man tappar styrka, har alltid varit mycket träning i perioder. Mina resultat går mycket upp o ner, lite har man väl ökat genom åren, ja tänker på hur många hårda timmar på gymmet man gjort, för att sedan råka på en skada axel , influensa o sedan tappa 4 månaders resultat , nog för att det kommer tillbaka . Men man åker ju lätt på en 30% minskning på 2 månader.

    Det vore kul om man kunde få köra utan uppehåll någon gång !
    Går ständigt i tankarna deffa eller bulka ! Man vill bli stark samtidigt som man åtminstonde någon gång vill få en kropp som påminner en om alla de timmar man tränar.

    Nu är det i allafall benträning som står högst på schemat och tycker det är skitkul, dock är 120kg i benpress ingen respektabel vikt.

    Är 184 väger 97kg, bänkar väl 90 under pilstolhot…lyfter nästan mig själv i dips. Så vid min ynka ålder av 32 får man väl hoppas ha lite testoteon kvar för att kunna se ut som 20 vid 40 år :D

    #72097
    #571739

    Är du säker på att du inte förväxlar chins med dips? Bänkar du nästan din kroppsvikt tror jag att du klarar en dip.

    Sen angående din fråga – jag är inte riktigt säker på att den inte var retorisk, men jag får anta det ;) – man blir inte sämre i styrketräning om man tränar oavbrutet i fem år, men du säger ju att du har haft flera uppehåll?

    #571740

    Blir du skadad ofta?
    Hitta felkällan- tränar fel övningar, tänk på utförandet, tänk vilka vikter & vinklar du utsätter vilken led för e.t.c. e.t.c.

    Blir du sjuk för ofta?
    Hitta felkällan- äter du tillräckligt varierat och mycket?

    Styrketräning under rätt förutsättningar är en av många ”aktiviteter” jag ser många människor skulle kunna fortsätta med lååångt upp i åldrarna.

    Pratar vi aktiv tävling i typ bodybuilding eller styrkelyft/tyngdlyftning kanske det blir annorlunda.

    #571741
    henkebenke wrote:
    Är du säker på att du inte förväxlar chins med dips? Bänkar du nästan din kroppsvikt tror jag att du klarar en dip.

    Sen angående din fråga – jag är inte riktigt säker på att den inte var retorisk, men jag får anta det ;) – man blir inte sämre i styrketräning om man tränar oavbrutet i fem år, men du säger ju att du har haft flera uppehåll?

    Lite retorisk och lite filosofisk också :)

    Jo jag klarar säkert 1 dip helt utan hjälp, men vågar inte maxa på grund av skaderisken, fick problem med axlen i bänk… men om man vänder på det lite, man kan träna i 5 år men ändå syns det inte att man tränat, kanske på grund av kroppsfett :) eller för lite kroppsfett, då syns inget om man kanske är liten när man har kläder på.

    #571742
    ientity wrote:
    Lite retorisk och lite filosofisk också :)

    Jo jag klarar säkert 1 dip helt utan hjälp, men vågar inte maxa på grund av skaderisken, fick problem med axlen i bänk… men om man vänder på det lite, man kan träna i 5 år men ändå syns det inte att man tränat, kanske på grund av kroppsfett :) eller för lite kroppsfett, då syns inget om man kanske är liten när man har kläder på.

    Om man inte får något synligt resultat på 5 år så gör man något grovt fel.

    Antigen i kosten eller på träningen eller en dålig kombination av båda.

    Konturer osv på musklerna börjar ju syns ganska fort på dom flesta dock väldigt inviduellt.

    Om du nu så ofta blir sjuk och skadad som du skriver, kör du tungt? Få reps kanske? Lite variation i träningen? :)

    Ge oss lite mer kött på benen tack.

    Mvh

    #571743
    ientity wrote:
    Kom o tänka på hur lätt man tappar styrka, har alltid varit mycket träning i perioder. Mina resultat går mycket upp o ner, lite har man väl ökat genom åren, ja tänker på hur många hårda timmar på gymmet man gjort, för att sedan råka på en skada axel , influensa o sedan tappa 4 månaders resultat , nog för att det kommer tillbaka . Men man åker ju lätt på en 30% minskning på 2 månader.

    Det vore kul om man kunde få köra utan uppehåll någon gång !
    Går ständigt i tankarna deffa eller bulka ! Man vill bli stark samtidigt som man åtminstonde någon gång vill få en kropp som påminner en om alla de timmar man tränar.

    Nu är det i allafall benträning som står högst på schemat och tycker det är skitkul, dock är 120kg i benpress ingen respektabel vikt.

    Är 184 väger 97kg, bänkar väl 90 under pilstolhot…lyfter nästan mig själv i dips. Så vid min ynka ålder av 32 får man väl hoppas ha lite testoteon kvar för att kunna se ut som 20 vid 40 år :D

    Du behöver inte hålla på med bulk/deff-tramset utan kan se snygg ut jämt. Det är fullt möjligt. Har aldrig förstått varför folk vill se plufsiga ut tio månader om året.

    Skit i hur mycket du tar i vikt. Du kommer inte bli starkast i världen i alla fall.

    #571744
    Bashful_Bob wrote:
    Har aldrig förstått varför folk vill se plufsiga ut tio månader om året.

    Har du något bättre förslag på hur personer med dålig karaktär ska kunna bortförklara sig än ”jag bulkar”?:D

    #571745
    ientity wrote:
    Lite retorisk och lite filosofisk också :)

    Okej. :) Ja, men det finns flera sporter man kan hålla på med i fem år utan att det syns på en… Boule, tävlingsfiske och skytte t ex. ;)

    Eddie Vedder wrote:
    Har du något bättre förslag på hur personer med dålig karaktär ska kunna bortförklara sig än ”jag bulkar”?:D

    ”Riktiga män har mage.”
    ”Man lever bara en gång, bara idioter slösar tid med att tänka på vad de stoppar i sig.”
    ”Det viktiga är att man mår bra, och jag mår bäst när jag ser ut så här.”
    ”Jag blir inte av med magen vad jag än gör.”
    ”Jag har kraftig benstomme.”
    ”Jag har fel på min ämnesomsättning.”
    :ike:

    #571746

    Jag tycker de flesta som tränar på gymmet ser ungefär likadana ut år efter år, och lyfter ungefär samma vikter år efter år.

    De flesta ökar gott under det första året och sen är det stopp. Det krävs helt enkelt mer o mer för att fortsätta öka och de flesta är ju inte direkt uberseriösa med kost o träning.

    Visst, de kör nån Ronnie Coleman inspirerad split men vad hjälper det att man pangar på med 15 set för bröstet och 20 för biceps när man inte har förmågan att ta sig förbi sina ”sticking points” i övningar som bänkpress, marklyft, knäböj och chins…

    #571747

    Edit

    #571748
    CiB wrote:
    Blir du skadad ofta?
    Hitta felkällan- tränar fel övningar, tänk på utförandet, tänk vilka vikter & vinklar du utsätter vilken led för e.t.c. e.t.c.

    Blir du sjuk för ofta?
    Hitta felkällan- äter du tillräckligt varierat och mycket?

    Styrketräning under rätt förutsättningar är en av många ”aktiviteter” jag ser många människor skulle kunna fortsätta med lååångt upp i åldrarna.

    Pratar vi aktiv tävling i typ bodybuilding eller styrkelyft/tyngdlyftning kanske det blir annorlunda.

    Jag tycker jag äter variterat och ganska regelbundet, 2-3 vassleshakes om dagen, sedan tillskott av omega 3, utöver detta är det frukost med havregryn, ordentlig middag och även mat när man kommer hem , och 2-3 frukter om dagen… undviker allt smör och såser, men får i mig tillräckligt fett från mjölk o olja i stället.

    Givetvis är det skillnad på mig och för 5 år sen, jag var en tanig jävel , men att de ska ”synas” att man tränar är tveksamt, det lustiga är att innan 26 såg man sjukligt smal ut, nu är det hur lätt som helst att lägga på sig lite trivselkilon, äter oftast inget sött alls, utan tar hellre nötter i så fall.

    Min träning ser ut som såhär, blandade halvkropps pass. Triceps/biceps lite vader o ben, sen andra dagen kan det var marklyft, bröst och shrugs, känner själv efter vad som känns ok att köra, försöker köra 4-5 pass i veckan.

    Försöker att variera, öka antingen genom fler reps eller något mer vikter, eller samma vikter men på kortare tid.

    Det enda ja inte kör är axelpressar och bänkpress väldigt sällan på grund av att jag fortfarande har lite ont i axlar.

    Jag varken bulkar eller deffar, försöker dock få i mig mer protein och natuligt mindre kollisar.

    Någon gång vill man ju bestämma sig, fet o stark eller smal o definerad.
    Jag har enligt vågen 26% kroppfestt ?! kan säkert stämma med min vikt. men ser dock inte tjock ut !
    Har ingen ölmake utan mer definerade handtag :whistle:

    #571749

    Vill inte vara gnällig eller så men…har en fråga angående topicen.
    Är styrketräning en sport?

    #571750

    Nej det är det inte. Det är något du tränar för att prestera bättre i närliggande kraftsporter som tyngdlyftning, styrkelyft eller strong mantävlingar.

    #571751
    OscarS wrote:
    Vill inte vara gnällig eller så men…har en fråga angående topicen.
    Är styrketräning en sport?

    Allt man kan tävla i är väl sport?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.