Barn/ungdomstränning.

Home Forums Allmänt om gymträning Barn/ungdomstränning.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #71034
    #550752

    Hej på er,

    Jag har en grabb som är 12 och har börjat träna på Friskis med mig 3 gg/vecka. Mycket p.g.a övervikt. När kan man träna tyngre på e.x benpress, skall man vänta tills man är 15 och muskler/kroppen vuxit mer ?
    Eller kan man köra typ 3×10 på lagom vikt och avsluta med tyngre 1x och 5-8 reps. Detta är givetvis på grabbens vilkor.
    Tacksam för svar.

    #550753
    Friskis wrote:
    Hej på er,

    Jag har en grabb som är 12 och har börjat träna på Friskis med mig 3 gg/vecka. Mycket p.g.a övervikt. När kan man träna tyngre på e.x benpress, skall man vänta tills man är 15 och muskler/kroppen vuxit mer ?
    Eller kan man köra typ 3×10 på lagom vikt och avsluta med tyngre 1x och 5-8 reps. Detta är givetvis på grabbens vilkor.
    Tacksam för svar.

    Är han lång nog att köra korrekt i en benpress så finns det absolut ingen som helst anledning att vänta. Tvärt om! Ju förr han kan börja styrketräna ju bättre!

    #550754

    Det avgörande är sonens kroppsliga/fysiologiska utveckling. Är han i puberteten, fått skäggväxt, pubeshår…och allt annat som hör till övergången från barn till vuxen? Är svaret ja på den frågan bör han med fördel kunna träna det mesta.

    #550755
    DougHepburn wrote:
    Det avgörande är sonens kroppsliga/fysiologiska utveckling. Är han i puberteten, fått skäggväxt, pubeshår…och allt annat som hör till övergången från barn till vuxen? Är svaret ja på den frågan bör han med fördel kunna träna det mesta.

    Det går alldeles utmärkt att träna innan puberteten också…

    #550756

    bara en fråga, om en grabb som är 12 år inte kommit i målbrottet , och man ger han anabola steorider kommer han då komma till målbrottet tidigare ? ,

    #550757
    Arne Persson wrote:
    Det går alldeles utmärkt att träna innan puberteten också…

    Håller helt och hållet med!

    Min mening är därtill att det till största delen handlar om MENTAL mognad oavsett ålder!

    Oavsett ålder måste individen vara intellektuellt införstådd och/eller mottaglig för att lära in styrketräningens grunder beträffande tex: övningarnas korrekta utförande, lämplig belastning, lämpligt träningsupplägg, kostens betydelse, styrketräningens långsiktiga målbild mm.

    Min erfarenhet beträffande styrketräning på gym är tyvärr att flertalet vuxna/mogna individer, den fysiska mognaden till trots, saknar flertalet av ovanstående!

    Sorligt är att man sällan finner fler självutnämnda ”experter” än innom just styrketräningen! Sk ”experter” vilka skrämmande nog inte är sena med att dela med sig av sina ”råd” till vilsna nybörjare!

    / Malm…

    #550758

    Tanken med tränningen är att man skall må bra givetvis och få bort extra ”fett”.
    Övningarna utförs korrekt + att man byter för variation.
    Kosten är ett kapitel för sig. Normal husmanskost, barn/ungdomar kan vara ”petiga” med maten. Ibland en Gainomax efter tränning.

    #550759

    Tack Flesa,
    Det var lite det jag var ute efter. Är man på ”hugget” tränningsdagen kan man köra lite hårdare/tyngre. Kosten är en vetenskap men om intresset håller i sig så kan man fördjupa sig i det, men det får vänta tills grabben är minst 15 tror jag. Det är ju bättre man är och tränar är spelar data :).
    Själv äter jag normal husmanskost och lite proteindrinkar emellan åt det är säkert inte optimalt men detfår räcka för en 40-åring:).

    #550760
    Friskis wrote:
    Tack Flesa,
    Det var lite det jag var ute efter. Är man på ”hugget” tränningsdagen kan man köra lite hårdare/tyngre. Kosten är en vetenskap men om intresset håller i sig så kan man fördjupa sig i det, men det får vänta tills grabben är minst 15 tror jag. Det är ju bättre man är och tränar är spelar data :).
    Själv äter jag normal husmanskost och lite proteindrinkar emellan åt det är säkert inte optimalt men detfår räcka för en 40-åring:).

    Kör på & Lyck till:up:

    #550761
    Arne Persson wrote:
    Det går alldeles utmärkt att träna innan puberteten också…

    …och detta beror givetvis helt och hållet på hur man definierar ”träning”. Att köra tunga lågreppare i marklyft och knäböj är exempel på sådant en prebubertal invidivid borde hålla sig borta från.

    #550762

    det ska börjas i tid det som stort ska bli :) brukar ha med mej kidzen till gymmet ibland,ser rätt kul ut när grabben på 3 år kör biceps curlz med 1kgs hundbenen :)

    #550763

    Du bygger ju inte lika muskler när du är så ung, så varför inte vänta och göra något roligare eller träna balans och sådant som är lättare att träna upp när man är yngre? Sen när du blir 17-20 så kan du börja bygga hur mycket du vill och fortsätta hela livet. Skaderisken är större när du är så ung så se verkligen till att träna rätt, annars kan du skada dig för resten av livet. Men om du vill börja bygga är det bara att köra på. Se dock till att göra allt rätt som sagt. Ta hjälp av kunnigt folk så löser det sig. :)

    #550764
    MRZ wrote:
    Du bygger ju inte lika muskler när du är så ung, så varför inte vänta och göra något roligare eller träna balans och sådant som är lättare att träna upp när man är yngre? Sen när du blir 17-20 så kan du börja bygga hur mycket du vill och fortsätta hela livet. Skaderisken är större när du är så ung så se verkligen till att träna rätt, annars kan du skada dig för resten av livet. Men om du vill börja bygga är det bara att köra på. Se dock till att göra allt rätt som sagt. Ta hjälp av kunnigt folk så löser det sig. :)

    Den träningen du nämner är styrketräning den också. Det handlar inte bara om tunga mark och böj. Balansövningar, övningar med medicinboll, statiska övningar m.m.

    Styrketräning för barn är BRA och det finns officiella riktlinjer för hur den bäst bedrivs och mängder av evidens för des fördelar. Vi har skrivit två texter om det:

    [http://traningslara.se/blogg/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/ Styrketräning för barn och ungdomar del I – fördelar, risker och ogrundade myter]

    [http://traningslara.se/blogg/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-2-hur-barn-svarar-pa-styrketraning/ Styrketräning för barn och ungdomar del 2 – hur barn svarar på styrketräning]

    Sedan vi publicerade de texterna har dessutam NSCA uppdaterat sina riktlinjer och publicerat en ny review:

    [http://www.nsca-lift.org/youthpositionpaper/Youth_Pos_Paper_200902.pdf]

    YOUTH RESISTANCE TRAINING: UPDATED POSITION STATEMENT PAPER FROM THE NATIONAL STRENGTH AND CONDITIONING ASSOCIATION. Journal of Strength and Conditioning Research.

    #550765

    Eddie Vader, bra artiklar ni skrivit där. :)

    Om jag tar en koll på de yngre som tränar på Sportlife där jag tränar så vill unga träna tungt och bygga stora muskler. Jag har lite svårt att tro att en ung kille eller tjej vill träna som artiklarna beskriver. Beror väl vad man har för mål och så. Vill man bli en Gangsta så tror jag inte man kör pilatesbollar och liknande. :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.