bästa axelövningen för FETA axlar

Home Forums Allmänt om gymträning bästa axelövningen för FETA axlar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 37 total)
  • Author
    Posts
  • #863534
    dobs wrote:
    så militärpressar tar på alla delar av axeln är det så jag ska tolka det ?
    jag må va dum men aldrig tänkt på det förut.

    Jag menar att du kommer långt med bara axelpressar + någon kompleterande övning för baksidan.

    #863535
    Undefined wrote:
    Och Zone – menar du att det verkligen skulle vara den enda pressövning du kan köra utan problem? Kanske dags att ta en funderare på varför det är så, och då menar jag inte som i ”ha, det beror på press bakom nacken” utan seriöst menat varför det är så.

    Ja faktiskt den ENDA pressövning jag kör these days! Vet ej varför men får ALLTID ont efter både hantel pressar & maskin pressar! Dont know why? You tell me…

    Peace!
    ZONE

    #863536
    Undefined wrote:
    Detta forums främsta skadeproblem torde ju vara axlar då det postas om axelproblem hela tiden, även om det kanske inte just är hänvisat till denna övning.

    Poängen är att axlarna får mycket stryk i träningen(och då inte bara i axelträningen – de används ju hela tiden) och någonstans går gränsen för vad dom klarar. Om du kan köra dem – great, men jag skulle fortfarande inte rekommendera dem bakom nacken. Personligen får jag onte i axlarna bara jag tänker på dem, men det är ju bara jag…

    Då både svarar på dina egna frågor och säger emot dig själv… hur ska du ha det? Inte så konstigt du får ont i axlarna av dom när du kör dina disco-övningar med halv ROM! :p
    Har själv aldrig haft några problem med press/drag bakom nacken, och jag har heller aldrig träffat någon som skadat sig just på dessa. Men det verkar inte du heller ha gjort? Så jag förstår inte vart du vill komma :)

    För att gå tillbax till topic så tycker jag att militärpress bakom nacken i smith är guld! Där snackar vi grymt tryck i axlarna! Drag till hakan e också skön. Får inte glömma att nämna arnoldpress heller! :)

    #863537

    Även jag kör bakom nacken utan problem.

    #863538
    Degpekka wrote:
    Då både svarar på dina egna frågor och säger emot dig själv… hur ska du ha det? Inte så konstigt du får ont i axlarna av dom när du kör dina disco-övningar med halv ROM! :p

    Discoövningar? Halv ROM? Jag har inte nämnt något sådant.
    Läs mitt inlägg en gång till så kanske kronan faller ned.

    Degpekka wrote:
    Har själv aldrig haft några problem med press/drag bakom nacken, och jag har heller aldrig träffat någon som skadat sig just på dessa. Men det verkar inte du heller ha gjort? Så jag förstår inte vart du vill komma :)

    Jodå

    #863539
    Arne Persson wrote:
    Självklart utan ryggstöd!;)

    körde utan ryggstöd idag och fick sänka vikten nästan 10kg, kände mig mycke klenare.
    fast det riktigt jobbiga var när jag körde tricepsträningen efter axlar, sån oerhörd smärta både i armbågar och handleder att jag nästan fick lämna.
    har haft så ett tag nu, ska söka hjälp för det.
    använde faktiskt armbågsskydd och handledsskydd men det hjälpte knappt nånting.

    #863540
    dobs wrote:
    körde utan ryggstöd idag och fick sänka vikten nästan 10kg, kände mig mycke klenare.
    fast det riktigt jobbiga var när jag körde tricepsträningen efter axlar, sån oerhörd smärta både i armbågar och handleder att jag nästan fick lämna.
    har haft så ett tag nu, ska söka hjälp för det.
    använde faktiskt armbågsskydd och handledsskydd men det hjälpte knappt nånting.

    jag undviker att köra triceps efter axlar. blir mest skit av det

    #863541
    Undefined wrote:
    Discoövningar? Halv ROM? Jag har inte nämnt något sådant.
    Läs mitt inlägg en gång till så kanske kronan faller ned.

    Jodå

    Vet inte om du la märke till min smiley? :) men det var lite halvskämt… men eftersom många av dom som inte klarar av press/drag bakom nacken gör det just av den anledningen att dom har blivit för stela pga ”fel” utförande i andra övningar. Sen om man lider av allmän orörlighet är det ju en helt annan sak. Jag vet inte varför det smärtar på dig när du tänker på dom(gör det verkligen det?), men jag antar att det inte är dom övningarna som är orsaken?

    Vad menar du med jodå? ;) att du har stött på en hel drös av folk som skadat sig på de nämnda övningarna? Du får gärna utveckla lite mer än bara ”jodå” då det inte tillför värst mkt i diskussionen.

    Mvh.

    #863542
    thomas.R wrote:
    jag undviker att köra triceps efter axlar. blir mest skit av det

    hur tränar du triceps och tillsammans med någonting ?

    jag måste erkänna att just triceps är min svagare del på kroppen, har bra styrka men aldrig fått nån vidare utveckling. matar alltid smalbänk, tricepspressar och pushdowns försöker variera men står ganska stilla.

    några tips är alltid välkomna.

    #863543

    OOOPS – dubbelpost! Hur??

    #863544
    Degpekka wrote:
    Vet inte om du la märke till min smiley? :) men det var lite halvskämt… men eftersom många av dom som inte klarar av press/drag bakom nacken gör det just av den anledningen att dom har blivit för stela pga ”fel” utförande i andra övningar. Sen om man lider av allmän orörlighet är det ju en helt annan sak. Jag vet inte varför det smärtar på dig när du tänker på dom(gör det verkligen det?), men jag antar att det inte är dom övningarna som är orsaken?

    Vad menar du med jodå? ;) att du har stött på en hel drös av folk som skadat sig på de nämnda övningarna? Du får gärna utveckla lite mer än bara ”jodå” då det inte tillför värst mkt i diskussionen.

    Mvh.

    Jag kör inte något bakom nacken annat än knäböj ;)

    Jag hade mycket axelproblem i början av min ”karriär”. Det berodde på många faktorer, överträning av axlarna, dålig teknik osv. Idag har jag egentligen inga sådana problem, jag kan köra allt. Detta för att jag vet bättre idag än jag gjorde då. Eftersom jag haft ett längre uppehåll (3 år) tar jag det dock extra lugnt nu i början och jag känner mina ligament, speciellt i knän, axlar och armbågar behöver tid på sig.

    Att det smärtar mig bara jag tänker på press bakom nacken var naturligtvis en överdrift med glimten i ögat.

    Jag menar att man ska köra övningar med fullt ROM. Men jag menar också att med press bakom nacken så hamnar axlarna i ett extremt ytterläge som påfrestar extra mycket. Rotatorcuffarna hamnar i ett ytterläge och denna påfrestning kan leda till problem med dem, och de olika rotatorcuffarna är vanligt att man har problem med. Om axlarna tål X mycket påfrestning och du påfrestar dom med >X så leder det till problem. Press/drag bakom nacke menar jag påfrestar så pass mycket att summan av påfrestning för axlarna i träningen lätt blir mer än vad axlarna kan hantera.

    Denna diskussion är väldigt vanlig på massor av träningsforum på nätet där det ofta blir ganska hetsiga diskussioner mellan två läger, de som är för rerspektive emot press bakom nacken. Uppenbarligen kan många köra övningen så, men det är lika uppenbart att många inte kan det. Denna fråga har jag själv sett och deltagit i många gånger och vet att det kan innebära problem att köra så. Det var därför jag från början påpekade på att det kan vara ett utförande som medför problem. Dessutom har jag haft ”gympolare” som säger sig fått lägga av med den övningen pga axelproblem.

    När det gäller diskussionen kring fullt ROM så kan man se det på två sätt. Naturligtvis ska man köra övningar med fullt ROM. Däremot ska man vara medveten om att vissa övningar kan slita hårt då. Knäböj, hacklift, benpress är sådana exempel. Jag kör själv gärna knäböj relativt djupt men vet också att det sliter mer. ”Ass to the grass” brukar det heta om man ska vara lite hardcore och det är väl ok, men man ska också veta att det på sikt kan medföra problem för en del.

    Detta pga att ledbrosket är tunnare utåt kanterna på lederna än det är i mitten. En vass vinkel i leden gör att du har kontakt med de yttre delarna av ledytan där ledbrosket är tunnare. Mycket slitage där under flera års hård träning kan innebära artros. En bekant till mig har vid dryga 40 års ålder fått en konstgjord knäled inopererad efter många års hård träning. Du kan ju fråga honom om han tyckte det var värt att bli halt och stel med värk vid den åldern.
    Dessutom blir det alltid en större belastning på senor/ligament vid riktigt stora ROM, och det klarar man kanske efter några års träning när kroppen är stark nog att hantera det, men innan dess bör man som jag ser det vara försiktigare.

    Naturligtvis går det inte så för alla, långt ifrån, men många vet inte vad det innebär att göra saker och ting på vissa sätt. Därför utgår jag alltid från att ge råd som är ”riskfria”, i synnerhet till folk som inte tränat så länge eller har så god insikt i saken.

    Nu blev det väääldigt långt och en aning off topic kanske…:)

    #863545
    dobs wrote:
    hur tränar du triceps och tillsammans med någonting ?

    jag måste erkänna att just triceps är min svagare del på kroppen, har bra styrka men aldrig fått nån vidare utveckling. matar alltid smalbänk, tricepspressar och pushdowns försöker variera men står ganska stilla.

    några tips är alltid välkomna.

    Jag tränade triceps efter bröst, som många andra. Nu får triceps ett eget pass

    #863546
    dobs wrote:
    matar alltid smalbänk,

    några tips är alltid välkomna.

    Som jag ser det är smalbänk en väldigt överskattad tricepsövning. Om man studerar mekaniken i den övningen kommer man snabbt underfund med att det blir stor belastning på axlarna – hävstångseffekten är mycket påtaglig. Flyttar du vikten rakt ovan axlarna istället får du praktiskt tagen en tricepspress/frenchpress, och då är det bättre att göra just en sådan ordentligt.

    Frenchpress/tricepspress anser jag vara den bästa grundläggande övningen. Sedan kan man ju lägga till triceps pushdown, kanske triceps kickback med hantel som avslutning – den nyper gott om man kör strikt. Du kan belasta muskeln olika genom att kombinera fria vikter och kabelövningar, där kabelövningar ofta ger mer belastning under hela ROM än fria vikter gör som tenderar att ha en riktig ”sticking point” och några betydligt lättare lägen.

    Men det finns säkert dom som tycker annorlunda naturligtvis:D

    #863547
    dobs wrote:
    jag måste erkänna att just triceps är min svagare del på kroppen, har bra styrka men aldrig fått nån vidare utveckling. matar alltid smalbänk, tricepspressar och pushdowns försöker variera men står ganska stilla.

    några tips är alltid välkomna.

    Tips på bra tricepsövningar ;) [http://forum.body.se/showthread.php?t=5146]

    Annars gillar jag smalbänk i smithen mycket mer än fristång, tycker det är lättare få kontakt med triceps då…

    #863548
    Undefined wrote:
    Jag kör inte något bakom nacken annat än knäböj ;)

    Jag hade mycket axelproblem i början av min ”karriär”. Det berodde på många faktorer, överträning av axlarna, dålig teknik osv. Idag har jag egentligen inga sådana problem, jag kan köra allt. Detta för att jag vet bättre idag än jag gjorde då. Eftersom jag haft ett längre uppehåll (3 år) tar jag det dock extra lugnt nu i början och jag känner mina ligament, speciellt i knän, axlar och armbågar behöver tid på sig.

    Att det smärtar mig bara jag tänker på press bakom nacken var naturligtvis en överdrift med glimten i ögat.

    Jag menar att man ska köra övningar med fullt ROM. Men jag menar också att med press bakom nacken så hamnar axlarna i ett extremt ytterläge som påfrestar extra mycket. Rotatorcuffarna hamnar i ett ytterläge och denna påfrestning kan leda till problem med dem, och de olika rotatorcuffarna är vanligt att man har problem med. Om axlarna tål X mycket påfrestning och du påfrestar dom med >X så leder det till problem. Press/drag bakom nacke menar jag påfrestar så pass mycket att summan av påfrestning för axlarna i träningen lätt blir mer än vad axlarna kan hantera.

    Denna diskussion är väldigt vanlig på massor av träningsforum på nätet där det ofta blir ganska hetsiga diskussioner mellan två läger, de som är för rerspektive emot press bakom nacken. Uppenbarligen kan många köra övningen så, men det är lika uppenbart att många inte kan det. Denna fråga har jag själv sett och deltagit i många gånger och vet att det kan innebära problem att köra så. Det var därför jag från början påpekade på att det kan vara ett utförande som medför problem. Dessutom har jag haft ”gympolare” som säger sig fått lägga av med den övningen pga axelproblem.

    När det gäller diskussionen kring fullt ROM så kan man se det på två sätt. Naturligtvis ska man köra övningar med fullt ROM. Däremot ska man vara medveten om att vissa övningar kan slita hårt då. Knäböj, hacklift, benpress är sådana exempel. Jag kör själv gärna knäböj relativt djupt men vet också att det sliter mer. ”Ass to the grass” brukar det heta om man ska vara lite hardcore och det är väl ok, men man ska också veta att det på sikt kan medföra problem för en del.

    Detta pga att ledbrosket är tunnare utåt kanterna på lederna än det är i mitten. En vass vinkel i leden gör att du har kontakt med de yttre delarna av ledytan där ledbrosket är tunnare. Mycket slitage där under flera års hård träning kan innebära artros. En bekant till mig har vid dryga 40 års ålder fått en konstgjord knäled inopererad efter många års hård träning. Du kan ju fråga honom om han tyckte det var värt att bli halt och stel med värk vid den åldern.
    Dessutom blir det alltid en större belastning på senor/ligament vid riktigt stora ROM, och det klarar man kanske efter några års träning när kroppen är stark nog att hantera det, men innan dess bör man som jag ser det vara försiktigare.

    Naturligtvis går det inte så för alla, långt ifrån, men många vet inte vad det innebär att göra saker och ting på vissa sätt. Därför utgår jag alltid från att ge råd som är ”riskfria”, i synnerhet till folk som inte tränat så länge eller har så god insikt i saken.

    Nu blev det väääldigt långt och en aning off topic kanske…:)

    tog ju en hel evighet att läsa! :nerd:
    Självklart förstog jag att det var med glimten i ögat som du sa att det smärtade bara du tänkte på dom!
    Kul att höra folks åsikt bara, inte meningen att dra upp något stort offtopic inte. Men tycker det är konstigt att du vågar köra knäböj med stången bakom nacken, som du förmodligen också har längre ner än vad du kommer i militärpressar och latsdrag. Den borde väl vara farlig för dig om någon? Menmen, tycker bara det är lite mkt hysteri om det, och jag blir faktiskt glad när man dom få gånger ser folk som kör pressar och drag bakom nacken på gymmen. Men samtidigt lika tråkigt när mr halvROM kommer och säger att han har skadat sig… hade man haft lite mer makt hade man ju sett till att alla hade fått vara skadefria jämt, givetvis, och den makten saknar man ju tyvärr.

    Vi gillar olika sätt att träna helt enkelt, och det är inte pga brist på respekt som jag drar upp detta, bara kul att höra! Så tillbax till topic nu! :up:

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.