Bra eller skit? schema ska bygga volym+styrka!

Home Forums Allmänt om gymträning Bra eller skit? schema ska bygga volym+styrka!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #455148

    Tja tänkte kolla lite för vet inte om det är för mycket med det här jag kör nu alltså per muskelgrupp har även lagt det i den ordningen för att varje muskelgrupp ska få vila ca 48-72 timmar.
    Äter även en hel del, tänkt bulka upp lite, så jag äter ungefär såhär varje dag Frukost-gainer-mat,mellanmål/mat, Hem från skola, mat -tränar-, gainer, mat och då minst 30 gram protein varje måltid.

    Och jag ska ungefär ligga på 3100 kalorier om dagen efter uträkning och jag ligger runt 1000 + på det!

    schemat jag körde på förut såg ut såhär

    Måndag Bröst 3 övningar, triceps 3 övningar, 3×8 repetioner

    Tisdag Axlar 3 övningar, triceps 3 övningar, 3×8 repetioner

    Onsdag vila

    Torsdag rygg ca 5 övningar 3x 8 repetitioner / 2 ben övningar när foten e läkt! ( brutet ben i foten ) ben böj och vader.

    Fredag Bröst 3 övningar,triceps, 3 övningar 3×8 repetitioner

    Lördag Axlar 3 övningar, biceps 3 övningar 3×8 repetitioner

    Söndag vila
    + mage efter vissa pass!

    Tänkte om jag skulle ändra och köra såhär istället om det där är för mycket per muskelgrupp/veckan

    Måndag Bröst 2 övningar, triceps 2 övningar, 3×10-12 repetioner

    Tisdag Axlar 2 övningar, triceps 2 övningar, 3×10-12 repetioner

    Onsdag vila

    Torsdag rygg ca 5 övningar 3x 8 repetitioner / 2 ben övningar när foten e läkt! ben böj och vader.

    Fredag Bröst 3 övningar,triceps, 3 övningar tunga vikter 3×6-8 repetitioner

    Lördag Axlar 3 övningar, biceps 3 övningar tunga vikter 3×6-8 repetitioner

    Söndag vila
    + mage efter vissa pass!

    Ända skillnaden i princip är att jag kör 1 övning mindre måndag och tisdag, sen att jag kör lite lättare vikt och kör 10-12 repetitioner.

    Är detta upplägg för mycket eller vad skulle ni rekomendera istället?

    #65583
    #455149

    På tok för mycket träning för axlar, bröst och triceps. När hade du tänkt att de skulle hinna återhämta sig?

    En vila på minst 48 timmar för varje muskelgrupp och pass, helst 72 om möjligt. Du ska helst inte träna axlar och/eller triceps så tätt inpå ett bröstpass heller eftersom du använder axlar och triceps i varje pressövning för bröst.

    Sen kommer ett kaloriöverskott på 1000 kcal resultera i en hel överflödigt fett. Ett överskott på 1000 kalorier/dag kommer göra att du går upp cirka 1 kg/vecka, och så fort går det inte att bygga muskler. Jag skulle hellre föredra ett mindre överskott, max 500 kalorier +/dag skulle jag säga.

    #455150

    om jag istället körde samma schema som det första, och sedan körde rullande att jag kör tex, måndags schemat, sen vila dagen efter sen tisdags schemat onsdag, sen vila torsdag, osv osv, att de rullar på så?

    #455151

    Bort med förmiddagsgainern

    #455152

    Varför kör du triceps både på månag och tisdag? Och du skriver att du har lagt upp det så att varje muskelgrupp får vila 48-72. Alltså gör inte triceps det.
    Varför e du så inne på triceps? Du vill köra triceps 3 ggr/vecka. Det räcker 1-2 ggr i veckan.

    Testa:

    Måndag: Bröst
    Tisdag: Rygg
    Ons: Ben
    Tors: Armar
    Fre: Axlar

    #455153
    NORSKER wrote:
    om jag istället körde samma schema som det första, och sedan körde rullande att jag kör tex, måndags schemat, sen vila dagen efter sen tisdags schemat onsdag, sen vila torsdag, osv osv, att de rullar på så?

    Eller så lägger du rygg/benpasset på tisdag/onsdag och flyttar på det andra bröst/axelpasset på torsdag?

    Hur du än lägger upp det så är det overkill att träna bröst 4 gånger i veckan. Varför gör du det förresten?

    #455154
    NORSKER wrote:
    om jag istället körde samma schema som det första, och sedan körde rullande att jag kör tex, måndags schemat, sen vila dagen efter sen tisdags schemat onsdag, sen vila torsdag, osv osv, att de rullar på så?

    Eller så lägger du rygg/benpasset på tisdag/onsdag och flyttar på det andra bröst/axelpasset på torsdag?

    Hur du än lägger upp det så är det overkill att träna bröst och axlar på separata pass fyra gånger i veckan, dina axlar kommer ta alldeles för mycket stryk av det upplägget. Varför så mycket träning för axlar och bröst förresten?

    #455155

    Det är inte 4 gånger i veckan bröst, och skrev fel skulle stå biceps istället för triceps, alltså att jag kör varje muskelgrupp 2 gånger i veckan förutom ben och rygg, som körs 1 gång, är det som står i schemat.
    ska redigera så de inte står fel

    #455156

    A vet inte hur man redigerar, men det ska iaf stå Biceps ihop med axel passet.

    och då hinner varje muskelgrupp vila ungefär så mycket.

    Men nu när axlar tar stryk i bröst övningarna, så kanske jag ska minska på axel övningar då i veckan? även triceps då eller?

    för körde på de först nämnda schemat som de då ska stå biceps istället för triceps på tisdagen, och kändes inte direkt som att de slet, men har läst runt och de verkar som att det är lite för mycket per vecka?

    Därför jag frågar här inne.

    #455157
    BigSyke wrote:
    Varför kör du triceps både på månag och tisdag? Och du skriver att du har lagt upp det så att varje muskelgrupp får vila 48-72. Alltså gör inte triceps det.
    Varför e du så inne på triceps? Du vill köra triceps 3 ggr/vecka. Det räcker 1-2 ggr i veckan.

    Testa:

    Måndag: Bröst
    Tisdag: Rygg
    Ons: Ben
    Tors: Armar
    Fre: Axlar

    Har kört sådant schema där man kör sådär, och växte inte lika mycket som på de jag kör nu, men åt inte lika mycket då heller, så jag vet inte. därför jag frågar er mer erfarna.

    #455158
    nible wrote:
    Eller så lägger du rygg/benpasset på tisdag/onsdag och flyttar på det andra bröst/axelpasset på torsdag?

    Hur du än lägger upp det så är det overkill att träna bröst och axlar på separata pass fyra gånger i veckan, dina axlar kommer ta alldeles för mycket stryk av det upplägget. Varför så mycket träning för axlar och bröst förresten?

    Så du menar att det är overkill att köra 5 övningar i veckan på varje muskelgrupp ?

    #455159
    NORSKER wrote:
    Så du menar att det är overkill att köra 5 övningar i veckan på varje muskelgrupp ?

    ”5 övningar/muskelgrupp” säger ju ingenting. Kör du 5 set för vardera övning och går till total failure varje set är det verkligen overkill. Om då å andra sidan kör lite lättare än stannar en bra bit från failure på samtliga set så är det inte det.

    Så lite mer information om hur du kör skulle hjälpa en hel del.

    #455160
    nible wrote:
    ”5 övningar/muskelgrupp” säger ju ingenting. Kör du 5 set för vardera övning och går till total failure varje set är det verkligen overkill. Om då å andra sidan kör lite lättare än stannar en bra bit från failure på samtliga set så är det inte det.

    Så lite mer information om hur du kör skulle hjälpa en hel del.

    Jag kör varje muskelgrupp 2 gånger i veckan och 3 övningar varje gång, men tänkte ändra till 3 på ena passet och 2 på andra. och kör 3set med 8 repetitioner, kör så att jag i det sista settet på varje övning är att jag går till failur, jag skulle klara kanske 1-2 st till i sett 2 tex.

    #455161

    Du äter ett väldigt onödigt överskott, därav din ökade tillväxt. 1000 kcal per dag ger som sagt runt 1kg varje vecka. Du får nog mer fett än muskler om jag ska vara ärlig. Skär ner på träningen, låt musklerna vila, sov mycket, ät runt 200-500 kcal överskott varje dag.

    Det är mer rimligt, ha det hej!

    MVH // Uno

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.