För Mycket Protein??

Home Forums Allmänt om gymträning För Mycket Protein??

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #520079

    Hej, Jag är en ungdom på 16 och styrketränar i ca 30-40 min. Sen kör jag kondition i ca 30 min. Saken är den att jag inte får i mig tillräckligt med proteiner av måltiderna jag äter och jag har funderat på att köpa SuperMass eller något liknande protein tillskott och undrar om det är skadligt för mig? Jag har även funderat på att ta hälften av det som rekommenderas på burken just för att inte få i mig för mycket protein eftersom jag är lite dålig inom ämnet.

    Tack i förväg.

    #70263
    #520081

    Är du frisk är höga doser av protein inget farligt. Tvärt om så kan det öka din muskelmassa och fettförbränning till en viss gräns. Dock bör alltid ditt mål vara att få proteinet
    genom mat eftersom det i regel ger ökad mättnadskänsla och andra viktiga micronutrienter.

    #520083

    Ok Tack för svaret

    #520086

    Vad får dig att tro att din kost är för proteinfattig?

    Jag menar inte att jag misstror dig men det vore bra om du redovisade hur du äter. Gärna med mängdangivelser. Det är nämligen väldigt svårt att INTE få i sig en proteinrik kost om man äter en blandkost.

    Men vissa tror det ändå, ofta för att man bla. inte räknar in ALLT i proteinintaget. Såväl protein från potatis som kött skall räknas in.

    #520088

    Vad kan de finnas för risker då med att äta för mycket protein? Kan de skada levern?

    #520090
    Ludde93 wrote:
    Vad kan de finnas för risker då med att äta för mycket protein? Kan de skada levern?

    Finns en hypotes om att ett högt protienintag >4gr/kg kroppsvikt under lång tid kan vara negativt för njurarna som måste ta hand om allt kväve från nedbrytningen utav protein.

    Detta är dock inget som är bevisat vad jag vet. Är du frisk utan njurproblem är det troligtvis inget problem att hålla ett proteinintag på runt 2gr/kg kroppsvikt!

    #520092
    Tommy Ivarsson wrote:
    Finns en hypotes om att ett högt protienintag >4gr/kg kroppsvikt under lång tid kan vara negativt för njurarna som måste ta hand om allt kväve från nedbrytningen utav protein.

    Detta är dock inget som är bevisat vad jag vet. Är du frisk utan njurproblem är det troligtvis inget problem att hålla ett proteinintag på runt 2gr/kg kroppsvikt!

    Oj menade njurarna :p

    #520094
    Eddie Vedder wrote:
    Vad får dig att tro att din kost är för proteinfattig?

    Jag menar inte att jag misstror dig men det vore bra om du redovisade hur du äter. Gärna med mängdangivelser. Det är nämligen väldigt svårt att INTE få i sig en proteinrik kost om man äter en blandkost.

    Men vissa tror det ändå, ofta för att man bla. inte räknar in ALLT i proteinintaget. Såväl protein från potatis som kött skall räknas in.

    +1
    Jar gjorde själv länge misstaget att fösumma allt proteinintag som kom från havregryn, potatis etc. Då jag verkligen gick igenom mitt veckointag insåg jag att proteinintaget var mycket högre än uppskattat just pga detta.

    #520096

    Har ökat mitt proteinintag markant och ligger på ungefär 5gram/kg kroppsvikt. Känner mig mycket bättre i min träning men så har jag ökat totala energiintaget med. Kanske överdrivet men jag mår inte dåligt av det.

    #520098
    Flessa wrote:
    så länge du upplever att du mår bra och inga prover visar motsatsen så, :up:

    Det resonemanget är ju odugligt. Som om en levnadsvana inte kan vara ohälsosam förrän man fått dåliga värden av det.

    Givetvis kan det vara ett ohälsosamt högt proteinintag för det. Första fyllan ger ju inte skumplever.

    Ur ren hälsosynpunkt bör nog proteinintaget minimeras till precis vad som täcker behovet av EAA.

    #520100

    Så hur mycket kan kroppen ta upp? det är väl det som är det intressanta? kan man ta upp hur mkt som helst alltså? själv tror jag att man pissar/skiter ut mer än vad man stoppar i.

    #520102
    carl0 wrote:
    själv tror jag att man pissar/skiter ut mer än vad man stoppar i.

    Då har du helt fel. Kroppen tar upp i stort sett allt hos den som är frisk.

    #520104
    Eddie Vedder wrote:
    Då har du helt fel. Kroppen tar upp i stort sett allt hos den som är frisk.

    OK då vet man :emo-thumb

    #520106
    carl0 wrote:
    OK då vet man :emo-thumb

    Oftast förväxlas kroppens förmåga att syntetisera ny kroppsmassa inom ett dygn med kroppens förmåga att absorbera aminosyror.

    Det ena är en fråga om vad tarmen klarar av och det andra en fråga om vad kroppen väljer att använda aminosyrorna till. En absolut majoritet av ALLT protein du äter varje dag blir bara ren energi. Och proteinsyntesen i kroppens vävnader (inte bara musklerna alltså) utgös av en liten del av det du stoppar i dig och ”mixat” med endogena aminosyror som redan finns i kroppen och som har frisatts genom muskelproteinnedbrytning.

    Att man måste stoppa protein in i käften var tredje timme för att inte bli katabol blir genast väldigt löjligt när man bara lär sig grunderna i proteinmetabolism.;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.