Hammercurl kanske?

Home Forums Allmänt om gymträning Hammercurl kanske?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author
    Posts
  • #747029

    Jag vill bara få det här med hammercurl utrett en gång för alla:)

    Hur ligger det till, aktiveras andra muskler än vid stångcurl eller hantelcurl?
    Vissa säger att bicepsen ser bredare och/-eller längre ut när man tränar hammercurl ju.

    Jag själv kan ta högre vikt när jag tränar hammercurl till skillnad från stångcurl och hantelcurl:|

    Så, grabbar, nu reder vi ut frågan en gång för alla:D

    #81508
    #747030

    Jag är inte rätt man att svara om några mer muskler aktiveras men jag kan också ta mer vikt när jag kör hammercurl än när jag kör hantelcurl..

    #747031
    nolimit wrote:
    Jag vill bara få det här med hammercurl utrett en gång för alla:)

    Hur ligger det till, aktiveras andra muskler än vid stångcurl eller hantelcurl?
    Vissa säger att bicepsen ser bredare och/-eller längre ut när man tränar hammercurl ju.

    Jag själv kan ta högre vikt när jag tränar hammercurl till skillnad från stångcurl och hantelcurl:|

    Så, grabbar, nu reder vi ut frågan en gång för alla:D

    i stångcurl aktiveras främst biceps medans hemmercurl upp till 90 graders vinkel aktiverar främst brachioradialis alltså underarmens ovansida.

    #747032
    Danne.v wrote:
    i stångcurl aktiveras främst biceps medans hemmercurl upp till 90 graders vinkel aktiverar främst brachioradialis alltså överarmens[/b] ovansida.

    Menade du underarm?

    [img=http://www.becomehealthynow.com/images/organs/muscles/brachioradialis.gif]

    #747033
    Erik__ wrote:
    Menade du underarm?

    [img=http://www.becomehealthynow.com/images/organs/muscles/brachioradialis.gif]

    ja precis.

    #747034
    Danne.v wrote:
    i stångcurl aktiveras främst biceps medans hemmercurl upp till 90 graders vinkel aktiverar främst brachioradialis alltså överarmens ovansida.

    ..och brachialis en muskel som ligger under biceps.
    [img=http://home.comcast.net/~wnor/coraco&brach.jpg]

    #747035
    Danne.v wrote:
    i stångcurl aktiveras främst biceps medans hemmercurl upp till 90 graders vinkel aktiverar främst brachioradialis alltså underarmens ovansida.

    Är du säker på det här :)?

    #747036
    loni wrote:
    Är du säker på det här :)?

    Det där med ”främst brachioradialis” stämmer nog inte. Den hjälper dock till en hel del. Den jobbar ännu mer om du lyfter med handryggen uppåt.

    #747037

    I alla ”fallen” används främst M. brachialis.

    #747038
    Tyskn wrote:
    Det där med ”främst brachioradialis” stämmer nog inte. Den hjälper dock till en hel del. Den jobbar ännu mer om du lyfter med handryggen uppåt.

    men det är M.brachioradialis som är den starkaste böjaren i hammercurl.

    #747039
    Danne.v wrote:
    men det är M.brachioradialis som är den starkaste böjaren i hammercurl.

    Sorry, men jag väljer att tro på Arne. ;)

    #747040

    varför köra hammercurl över huvudtaget?

    #747041
    sneeb wrote:
    varför köra hammercurl över huvudtaget?

    varför inte?? :D
    en bra övning enligt mig, men som sagt vad kan jag.

    #747042

    någon kunnig byggare som vet fall hammercurl e en braövnijng ?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.