Hur många set/rep gör ni?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur många set/rep gör ni?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • Author
    Posts
  • #512918

    Hur många set/rep bör man göra för bästa resultat? Hur gör ni själva? Bra att variera antalet efter ett par veckor? Har inte så bra koll på detta.. Tack på förhand! :)

    #70089
    #512919
    madson wrote:
    Hur många set/rep bör man göra för bästa resultat? Hur gör ni själva? Bra att variera antalet efter ett par veckor? Har inte så bra koll på detta.. Tack på förhand! :)

    Ja det beror ju på vad du är ute efter och dina mål är? Jag som hockeyspelare kör 3×12 och 3×15 blandat med 4×6. För att både bygga uthållighet och styrka.
    Och ja, det är bra att variera antalet set och reps efter ett par veckor! Man brukar säga att 4-6 reps bygger mest styrka och 10-12 bygger volym gärna fler, börjar det bli mer än 20 blir det mer åt uthållighets hållet.

    #512920
    madson wrote:
    Hur många set/rep bör man göra för bästa resultat? Hur gör ni själva? Bra att variera antalet efter ett par veckor? Har inte så bra koll på detta.. Tack på förhand! :)

    Frågar du en sån elementär fråga så finns det nog mycket att ta in innan du kan börja träna.

    Ta gärna kontakt med personalen på din anläggning innan du börjar träna och boka en timme eller två med en instruktör. På så sätt kan du lättast få fram och förstå upplägget i din träning som nybörjare. Dessutom kan denna person ofta rätta till många fel nybörjare tenderar att göra i sitt utförande.

    Lycka till!

    #512921

    Så ja, nu skall vi inte vara såna…
    madson> En bra plats att börja brukar vara 3×10. Men som det kommenteras på ovan så har olika mål olika ”optimala” intervall.
    Om du fyller i lite mer om dig själv och dina mål så ökar du chanserna för produktiva svar.
    Har du t.ex. pratat med en instruktör och erhållit ett vettigt träningsschema?

    #512922

    Är du nybörjare tycker jag du borde starta med 3×12 oavsett mål, gärna fler! Men som sagt behöver vi veta vad dina mål med träningen är.

    #512923

    Absolut bra svar här ovanför. Personligen kör jag lite olika periodvis,
    kan vara:

    3 set*12 rep
    3-4set*6-8 rep
    3 set * 12-15 rep

    Det beror ju på om du vill bli lite tight eller buffelmuskler…:)

    #512924

    Tack för era svar!

    #512925
    Quote:
    Hur gör ni själva?

    2 x 3-6 i de större övningarna, max intensitet
    1 x 8-10 i de mindre, max intensitet
    3 x 3 för explosivitetsträning, max intensitet
    3 x 3-5 för volym, mellan intensitet och fokus på utförande

    #512926

    Okej då.
    Idag 3×10
    Tidigare 5×5, 5×3, 3×3, 3×6, 3×8.
    Träningen och målen får diktera repsantalet men jag har aldrig hållit på med riktiga högreppare.

    #512927

    själv brukar ja köra pyramidset, funkar utmäkrt för mig

    #512928
    nyrreThaMan wrote:
    Ja det beror ju på vad du är ute efter och dina mål är? Jag som hockeyspelare kör 3×12 och 3×15 blandat med 4×6. För att både bygga uthållighet och styrka.
    Och ja, det är bra att variera antalet set och reps efter ett par veckor! Man brukar säga att 4-6 reps bygger mest styrka och 10-12 bygger volym gärna fler, börjar det bli mer än 20 blir det mer åt uthållighets hållet.

    jag har för mig att 1-5 bygger styrka, 6-12 bygger massa, därefter blir det mer och mer uthållighet. Sen beror det ju på hur man lägger upp schemat också och på vilket sätt man varierar med set och reps.

    #512929
    Hampi wrote:
    jag har för mig att 1-5 bygger styrka, 6-12 bygger massa, därefter blir det mer och mer uthållighet. Sen beror det ju på hur man lägger upp schemat också och på vilket sätt man varierar med set och reps.

    Ja det är mycket möjligt, lite lågt räknat tror jag dock. 8-15 bygger massa skulle jag vilja säga.
    Men jag tänker inte så himla mycket på hur många reps eller set jag gör, utan jag tränar bara som det känns bäst och ändrar lite hur som helst, jag gör ökningar och tänker inte alls så mycket!

    #512930

    kör det jag känner för stunden. allt mellan singlar och 12er.

    #512931

    Variation 3-10set x 3-26reps. Om det sedan ger mig det bästa resultatet skiter jag i, men jag kör på det då det känns bra.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.