Hur många set/rep gör ni?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur många set/rep gör ni?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 41 total)
  • Author
    Posts
  • #512932
    Flessa wrote:
    10 set med 26 reps.. jävlar ca 250 reps isåfall, hur pallar du det? :)

    Det gör jag inte. :D 10 set körs med 3-8 reps.

    #512933

    För tillfället kör jag en period med 10 set a 10 reps så 100 reps.. GVT test

    #512934
    Flessa wrote:
    Håller med. Det var som mauricio del toro sa i ett nummer av Body, något i stil med ”Jag tror inte på något magiskt nummer, utan kör tills jag känner att muskeln tar i”.

    Tycker det är ett jättebra utlåtande för om man ”bestämmer sig” för att göra 6 reps, men bara orkar 5, så visst då har man kört tillräckligt, men om man orkar pumpa ut två-tre till så är det ju inga fel i det. :up:

    Men nu är det ju så att det är ett omfång på cirka 6 reps som tillhör samma ”grupp”, (styrka, massa, uthållighet). så om du kör massa en period och har 9 reps som du utgår ifrån så gör det inte speciellt mycket om man råkar göra en åtta, du byter ju inte ”grupp” bara för det.
    Så antal set och reps beror helt och hållet på sina mål. Själv har jag nyss kört massa ett halvår och varierat på 6 och 12 (ungefär), ett reps till upp eller ner kvittar om man gör det i nått set. har även oftast kört 3 set per övning.
    Nu har jag nyss börjat och köra ett upplägg för att satsa lite mer på styrka. delat in kroppen i 2 delar, kör ett tungt och ett lätt/explosivt pass på båda delarna. på det tunga kör jag 4 reps/ 6 set per övning och på de lättare passet kör jag 8reps/ 4set per övning.
    Det gäller ju att trötta ut muskeln på det sätt du vill att den ska bli bättre/större/starkare.

    #512935
    madson wrote:
    Tack för era svar!

    Jag kör själv mellan 6-12reps utom på magövningar samt några få korsryggövningar då blir det runt 20-25. Brukar köra 4-6 hårda set istället för att köra 4-5 olika övningar på en och samma muskelgrupp, då höjer jag antal set på basövningarna istället eller dom övningarna som man tycker att man får bra kontakt i och känner sig bekväm i.
    Sedan fall jag är uppvärmd och klar att köra första setet och skall göra tex. en 10:a på tex. hantel rodd och känner att ja klarar av att göra 3-4 till reps så gör jag det och stannar inte vid 10 reps bara för att de var de ja trodde att ja skulle klara av.
    Och sedan höjs vikten tills nästa set och där är de likadant.Kör jämt till failure funkar bra för mig :emo-thumb

    #512936
    Flessa wrote:
    Det är ju inte så per automatik att du får större muskler ju färre reps du kör, eller uthålligare muskler ju fler reps du kör. Jag tror på att variationen ger dig ”de muskler du är ute efter” i de flesta fall. Om man jamför med en konditionsidrottare som enbart löptränar etc så kör denne nog knappast endast mellan 2,5-2,7 Kmpass t. ex. Han tar sig säkert ut och kör intervaller på några hundra meter ibland, kör längre distanser uppemot 1-2 mil ibland o.s.v o.s.v.

    Har aldrig sagt att ju färre reps du kör ger dig större muskler, läs om mina inlägg om du tolkade det så.
    näe men en som ska springa maraton tex tränar väl knappast 100meters lopp?
    Har aldrig sagt nått om att man inte ska variera sig heller, har också skrivit det, att det inte är något farligt direkt.. Som jag skrev så varierar även jag mig, även mellan dessa ”grupper”.
    Det jag menar är att hur du lägger upp ditt schema när det gäller reps/set mm, är ju avgörande för vilket resultat du får, och jag har bara dragit mycket kort om hur det ligger till mer repsen. sen är det ju såklart övningar, kroppsindelning, vila, sets som också spelar in minst lika stor del!
    :)

    #512937

    Jag brukar köra mellan 10 och 12 set och 3 reps för jag vill ha uthållighetsstyrka.

    #512938
    Elias wrote:
    Frågar du en sån elementär fråga så finns det nog mycket att ta in innan du kan börja träna.

    Eftersom det är så elementärt kan du gärna kortfattat beskriva optimala repetitionsomfång och optimal periodisering, då det är så elementärt.

    #512939
    Hedvall wrote:
    Jag brukar köra mellan 10 och 12 set och 3 reps för jag vill ha uthållighetsstyrka.

    nu får du tänka om lite va!?.

    de e ju skit samma hur man många reps man kör med om man är nybörjare på gymet. höga reps långa reps, man kommer få resultat hur man en gör!.
    de kommer med tiden hur man ska träna genom åren.

    #512940

    Mitt sätt är bäst :p :D

    #512941
    Alex423 wrote:
    Mitt sätt är bäst :p :D

    Mitt sätt är ännu bättre! 👿

    #512942

    Trådskaparn skiter visst i oss :(

    #512943

    Nej nej inte alls, är mkt tacksam för era svar! :D
    Målet jag vill få med min träning är att se vältränad ut men ändå samtidigt få en viss uthållighet i styrkan

    #512944
    madson wrote:
    Nej nej inte alls, är mkt tacksam för era svar! :D
    Målet jag vill få med min träning är att se vältränad ut men ändå samtidigt få en viss uthållighet i styrkan

    Kör då runt 12-15reps. Det tror jag skulle passa perfekt om man vill bli starkare och uthålligare. Jag förstår inte folk som enbart kör 4-6reps i princip jämt. Vem vill se ut som världens biff och bli helt anfådd efter 5reps? Fast vi har ju alla olika mål.

    #512945

    Jag kör det jag känner kroppen klarar av.
    Det varierar något extremt i hur många reps jag kör, någon övning kan de bli 25, någon annan 5 osv.

    #512946

    Det finns artiklar om sånt här, bara att googla. Jag läser hellre artiklar som t.ex. batroll skrivit än att jag frågar någon som gissar sig fram till svaret.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.