Knäböj, farligt?

Home Forums Allmänt om gymträning Knäböj, farligt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #546619

    Efter att ha läst en del på dem Amerikanska träningssidorna och även haft liten dialog med Mark Young, en artikelförfattare på T-nation, har jag blivit rätt så fundersam.
    Dem har börjat ifrågasätta syftet med knäböj. Inget fel med att ifrågasätta en övning, men dem går steget längre och påstår att knäböj är farligt för ryggen och bör undvikas.

    Med deras resonemang går i prinsip ut på att många har dålig teknik i övningen (något jag ej förnekar.) Däremot så innebär deras resonemang att om några har svårt att utföra en teknik så är den farlig för alla.

    Vad anser ni? Är knäböj en fara för vår hälsa?

    #70737
    #546620

    Hehe, nej…

    #546621

    Knäböj bygger grova ben behövs det sägas mer ?

    #546622

    Rätt utförd. NEJ! Men t ex Vingliga ben under rörelsen eller dåliga skor skadar knät.

    #546623

    Jag har själv ingen direkt info men hur ser skadorna ut (främst knä, höft och rygg) för våra kära 60-80tals styrkelyftare som lagt av.

    De bör ha haft god teknik, lyft tunga vikter och har de inga extrema förslitningar eller skador anser jag att en knäböj med bra teknik endast är av godo. :)

    #546624

    Har man fel teknik, så är alla övningar ”farliga”

    #546625

    Aj vad ont det gör att fastna med fingrarna i viktmagasinet… ;)

    #546626
    Patrik Sundvall wrote:
    Efter att ha läst en del på dem Amerikanska träningssidorna och även haft liten dialog med Mark Young, en artikelförfattare på T-nation, har jag blivit rätt så fundersam.
    Dem har börjat ifrågasätta syftet med knäböj. Inget fel med att ifrågasätta en övning, men dem går steget längre och påstår att knäböj är farligt för ryggen och bör undvikas.

    Med deras resonemang går i prinsip ut på att många har dålig teknik i övningen (något jag ej förnekar.) Däremot så innebär deras resonemang att om några har svårt att utföra en teknik så är den farlig för alla.

    Vad anser ni? Är knäböj en fara för vår hälsa?

    Du har inte någon länk eller dylikt så man får lite större inblick i deras resonemang mer konkret?

    #546627

    Absolut-uttalanden är oftast väldigt korkade. Självklart finns det folk vars kroppar inte lämpar sig att utföra en vettig knäböj och tvärt om.

    Allan: Jag tror att det är Mike Boyle´s senaste uttalanden som rört till det lite i träningsvärlden angående detta: [http://www.functionalstrengthcoach3.com/squats.html]

    #546628
    Tommy Ivarsson wrote:
    Jag har själv ingen direkt info men hur ser skadorna ut (främst knä, höft och rygg) för våra kära 60-80tals styrkelyftare som lagt av.

    De bör ha haft god teknik, lyft tunga vikter och har de inga extrema förslitningar eller skador anser jag att en knäböj med bra teknik endast är av godo. :)

    Jag tror det är mer relevant att jämföra med tyngdlyftarna istället för styrkelyftarna. Dom använder ju inte SL-bindor och går till fulldjup. Dom brukar ha utmärkta knän. Styrkelyftarnas bindor däremot kan faktiskt sabba knäna eftersom dom är extremt hårt lindade vilket gör att knäskålen trycks mot lårbenet med mkt stor kraft och brosket däremellan kan skadas…

    #546629
    Snake wrote:
    Absolut-uttalanden är oftast väldigt korkade. Självklart finns det folk vars kroppar inte lämpar sig att utföra en vettig knäböj och tvärt om.

    Allan: Jag tror att det är Mike Boyle´s senaste uttalanden som rört till det lite i träningsvärlden angående detta: [http://www.functionalstrengthcoach3.com/squats.html]

    Japp, Mike Boyle startade det hela och resten hakar på.
    Får ofta känslan av att dem dissikerar sönder övningarna och ser en massa risker, utan att ha några som helst data på ryggskader från knäböj.

    #546630

    Är man så stel att ryggen blir en begränsande faktor får man antingen

    1) Träna upp sin smidighet
    2) Strunta i att träna knäböj.

    Det handlar inte om att hantera så mycket vikt som möjligt, utan att belasta kroppen maximalt med korrekt teknik. Börjar man lyfta med ryggen så lyfter man för tungt.

    Knäböj och marklyft är och förblir de absolut bästa styrkeövningarna för generell utveckling.

    #546631
    Sandow wrote:
    Knäböj och marklyft är och förblir de absolut bästa styrkeövningarna för generell utveckling.

    För vissa, men långt ifrån alla.

    #546632
    Patrik Sundvall wrote:
    Efter att ha läst en del på dem Amerikanska träningssidorna och även haft liten dialog med Mark Young, en artikelförfattare på T-nation, har jag blivit rätt så fundersam.
    Dem har börjat ifrågasätta syftet med knäböj. Inget fel med att ifrågasätta en övning, men dem går steget längre och påstår att knäböj är farligt för ryggen och bör undvikas.

    Med deras resonemang går i prinsip ut på att många har dålig teknik i övningen (något jag ej förnekar.) Däremot så innebär deras resonemang att om några har svårt att utföra en teknik så är den farlig för alla.

    Vad anser ni? Är knäböj en fara för vår hälsa?

    Allt är så härligt enkelt i endast svart och vitt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.