Marklyft – frågor om grepp

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft – frågor om grepp

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 47 total)
  • Author
    Posts
  • #369568

    Vad för slags grepp rekommenderar ni?

    Jag har tidigare kört med pronerat grepp på båda händerna (tummarna mot varandra). Förstod sen att man får bättre (starkare) grepp om man kör blandat, pronerat med ena handen och supinerat med andra. Jag upplever att jag är starkare (känns naturligare) om jag kör supinerat med vänsterhanden och pronerat med högerhanden (tummarna åt vänster). Någon påstod att det är det vanligaste fallet för högerhänta.

    Blir det inte en ”obalanserad” träning om man kör så varje set. Ska man skifta varannat set (tummarna åt höger ena gången och åt vänster andra gången) eller spelar det ingen roll? Vad har ni för synpunkter här?

    #60061
    #369569

    Skifta på! Jag kör varannat set med händerna åt olika håll. Till slut vänjer du dig. Om du inte börjar dra med tumlås, då slipper du detta bekymmer :)

    #369570

    Ska man kör de sista, tunga seten med sitt ”favoritgrepp” eller vänja sig av med det?

    #369571

    Dragremmar!

    #369572
    Grenen wrote:
    Dragremmar!

    Går det inte att öva upp greppet istället?

    #369573

    Vad prioriterar du? Vill du ha en starkt rygg med greppet hämmar din utveckling så kör med dragremmar och greppträning vid sidan om eller utan remmar i de lättare seten iaf.
    Vill du ha en funktionell styrka för vardagen behöver du kunna greppa den vikt du orkar lyfta (om du inte alltid har dragremmar med dig).
    Sedan är ett starkt grepp alltid bra att ha så greppträning bör aldrig skippas.

    Kör du ditt tyngsta set med olika grepp varje gång, anteckna vilket grepp du hade sist och byt till nästa pass bara!

    #369574

    OK. Tror inte jag är där än dock. Att köra med remmar, alltså. Behöver lägga mer grund först, öva teknik etc. Vill att allt sitter 100% innan jag börjar ”trolla bort” svaga länken. Kommer nog att fortsätta köra ungefär som jag gör, dvs utan remmar, men kanske börja variera greppet.

    #369575
    Carrera65 wrote:
    Går det inte att öva upp greppet istället?

    Självklart går det att träna upp greppet, men jag väljer att fokusera på att träna just rygg när jag kör marklyft och vill inte bli hämmad av att underarmarna sätter stopp.

    #369576
    Grenen wrote:
    Självklart går det att träna upp greppet, men jag väljer att fokusera på att träna just rygg när jag kör marklyft och vill inte bli hämmad av att underarmarna sätter stopp.

    Själv har jag alltid betraktat marklyft som en helkroppsövning där greppet är en lika viktig del som något annat. Jag menar inte att den åsikten skulle vara bättre på något sätt, bara att den är annorlunda.

    Är man ett fan av grepp/underarmsstyrka så gör man bäst i att skita i remmar och struntar man i den saken så är det ju bara att köra med remmar. Övningen blir ju inte sämre bara för att greppet avlastas.

    #369577
    Jon Larsson wrote:
    Är man ett fan av grepp/underarmsstyrka så gör man bäst i att skita i remmar och struntar man i den saken så är det ju bara att köra med remmar. Övningen blir ju inte sämre bara för att greppet avlastas.

    Så sant så. Och ursäkta för att jag fick tråden att spåra lite delvis, men för att återgå till TS fråga:

    Du bör variera greppet i den största mån det går för att inte skapa obalans. Om du alltid har kvar ditt ”bra” grepp till den tyngsta övningen så kommer det ju fortsättningsvis alltid vara ditt bästa grepp. Variera så du startar med pronerat/supinerat och nästa vecka supinerat/pronerat.

    #369578

    Jag skiftar mellan seten vilken arm jag har supinerad.

    Ska jag vara helt ärlig så tycker jag inte att dragremmar gör så stor skillnad. Alternerat grepp gör att man ändå kan lyfta tungt.

    #369579

    Jag har själv problem med detta, har tummarna åt vänster och tycker det är obehagligt att hålla på annat sätt. skall dock försöka vänja mig av vid detta och köra blandat.

    #369580
    Kri wrote:
    Jag skiftar mellan seten vilken arm jag har supinerad.

    Ska jag vara helt ärlig så tycker jag inte att dragremmar gör så stor skillnad. Alternerat grepp gör att man ändå kan lyfta tungt.

    Beror väl på hur pass vältränade underarmar man har samt vad hur många kilon man har på stången.

    #369581
    Grenen wrote:
    Dragremmar!

    Skämtar du?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 47 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.