Marklyft – frågor om grepp

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft – frågor om grepp

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 47 total)
  • Author
    Posts
  • #369597

    jo visst men frågan var om man har någon nytta av att ha ett bra grepp (i gymmet eller i vardagen).

    #369598
    lucifex wrote:
    jo visst men frågan var om man har någon nytta av att ha ett bra grepp (i gymmet eller i vardagen).

    Får man välja att ha något eller inte ha något så vinner väl att ha dom flesta gångerna.
    Ja om vi inte pratar könsjukdomar då.

    #369599
    Dynan wrote:
    Tack för det expertutlåtandet. Bara för att biceps inte tränas innebär det inte att
    muskeln inte kan utsättas för viss påfrestning.

    Och exakt vad skulle den påfrestningen bestå av? Någon böjning i armbågsleden förekommer ju inte (eller ska inte förekomma åtminstone). Börjar man dra med biceps – böja i armbågsleden – så kan jag mycket väl tänka mig att det föreligger viss skaderisk men inte annars.

    #369600
    Jon Larsson wrote:
    Och exakt vad skulle den påfrestningen bestå av? Någon böjning i armbågsleden förekommer ju inte (eller ska inte förekomma åtminstone). Börjar man dra med biceps – böja i armbågsleden – så kan jag mycket väl tänka mig att det föreligger viss skaderisk men inte annars.

    Du kan omöjligt utföra ett korrekt marklyft utan att engagera biceps.

    #369601
    Jon Larsson wrote:
    Och exakt vad skulle den påfrestningen bestå av? Någon böjning i armbågsleden förekommer ju inte (eller ska inte förekomma åtminstone). Börjar man dra med biceps – böja i armbågsleden – så kan jag mycket väl tänka mig att det föreligger viss skaderisk men inte annars.

    Verkar vara ganska vanligt förekommande att man pajar biceps vid just omvänt grepp. Inte direkt insatt i ämnet, men finns mycket videos när det händer med just omvänt grepp.

    [youtube=Wjq82nYPUeo]

    #369602

    Fy fan, ännu en sak att nojja över när man tränar :D

    #369603
    Gober wrote:
    Fy fan, ännu en sak att nojja över när man tränar :D

    Den här filmen hoppar jag över… Såg några olycksfilmer på youtube och ångrar nu att jag gjorde det.. :(

    #369604
    Carrera65 wrote:
    Den här filmen hoppar jag över… Såg några olycksfilmer på youtube och ångrar nu att jag gjorde det.. :(

    Den är inte otäck, killen gör ett lyft och efter känner han på sin biceps och blir förmodligen rädd. Men det är mer tanken på hur ont det måste göra, och att det verkar vara ett helvete att få en avsliten biceps fixad.

    #369605

    Hehe hör ju när muskelfästet släpper, ser det också om man tittar noga. yuäck. 😥

    #369606

    Well, fine. Tydligen går det alldeles utmärkt att dra av biceps i marklyft. I stand corrected.

    Dock begriper jag inte hur fan det är möjligt överhuvudtaget. Är de extremt korta i biceps eller vad är det för fel?

    Jag har heller aldrig träffat någon som lyckats med bedriften i fråga, eller ens lyckats åstadkomma träningsvärk i biceps av marklyft, för den delen.

    Så vanligt tror jag alltså inte att det är, att det förekommer är det dock ingen tvekan om, tydligen.

    #369607
    Jon Larsson wrote:
    Well, fine. Tydligen går det alldeles utmärkt att dra av biceps i marklyft. I stand corrected.

    Dock begriper jag inte hur fan det är möjligt överhuvudtaget. Är de extremt korta i biceps eller vad är det för fel?

    Jag har heller aldrig träffat någon som lyckats med bedriften i fråga, eller ens lyckats åstadkomma träningsvärk i biceps av marklyft, för den delen.

    Så vanligt tror jag alltså inte att det är, att det förekommer är det dock ingen tvekan om, tydligen.

    Tänk på att biceps uppgift inte bara är att böja armen, utan också att supinera underarmen!

    #369608
    Sandow wrote:
    Tänk på att biceps uppgift inte bara är att böja armen, utan också att supinera underarmen!

    Jodå, jag är fullt medveten om den saken. Det gör dock inte det hela mindre mystiskt i mina ögon.

    #369609
    Jon Larsson wrote:
    Well, fine. Tydligen går det alldeles utmärkt att dra av biceps i marklyft. I stand corrected.

    Dock begriper jag inte hur fan det är möjligt överhuvudtaget. Är de extremt korta i biceps eller vad är det för fel?

    Jag har heller aldrig träffat någon som lyckats med bedriften i fråga, eller ens lyckats åstadkomma träningsvärk i biceps av marklyft, för den delen.

    Så vanligt tror jag alltså inte att det är, att det förekommer är det dock ingen tvekan om, tydligen.

    Kollar man videos på youtube så är det riktigt tunga lyft på alla dem jag sett. Och på alla videos verkar man ha haft armen lite böjd tycker jag det ser ut som.

    Om man gör lite av en ”roddrörelse” mitt i lyften med sådana vikter borde det ju finnas en risk. Men inte om man håller armarna utsträckta hela vägen?

    Isåfall behöver ju inte jag oroa mig då jag knappast kan göra annat än att hålla armarna utsträckta när jag kommer över 100kg :D

    #369610
    Gober wrote:
    Kollar man videos på youtube så är det riktigt tunga lyft på alla dem jag sett. Och på alla videos verkar man ha haft armen lite böjd tycker jag det ser ut som.

    Om man gör lite av en ”roddrörelse” mitt i lyften med sådana vikter borde det ju finnas en risk. Men inte om man håller armarna utsträckta hela vägen?

    Isåfall behöver ju inte jag oroa mig då jag knappast kan göra annat än att hålla armarna utsträckta när jag kommer över 100kg :D

    Jag tror knappast att varken du eller jag behöver oroa oss för att dra av biceps i marklyft. Risken känns inte sådär sjukligt överhängande direkt, även om det uppenbarligen är fullt möjligt att åstadkomma detta om man kör sjukt tungt och ger sig fan på att böja i armbågsled under lyftet, varför man nu skulle vilja göra det. :D

    #369611

    En amatörs undran: är det inte så att biceps och triceps ”håller ihop” underarm och överarm? Annars skulle ju hela tyngden bara hänga i leden på armen. Bara en undran, som sagt.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 47 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.