Ser detta okej ut?

Home Forums Allmänt om gymträning Ser detta okej ut?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #456596

    Jag vill bara ha någon som säger att detta schema ser okej ut för en nybörjare eller tvärtom, att det inte alls är bra?

    Räcker det att träna en muskel en gång i veckan för att bygga?

    Jag tänker träna så här:

    dag1 Bröst/rygg (lats)
    dag2 Biceps/axlar
    dag3 Kondition eller vila
    dag4 Ben/mage
    dag5 Triceps, nedre rygg (marklyft), skuldror, underarmar
    dag6 kondition eller vila
    dag7 Alltid vila

    Kondition på dag3 eller dag6, kan skifta vilken dag från vecka till vecka

    Kanske borde köra mage en gång till, möjligen köra mage och kanske ta underarmar också på dag6 och alltid köra kondition dag3?

    Eller ser detta bra ut?

    Tack så hemskt mkt för hjälpfulla svar

    #65646
    #456597

    Ber om ursäkt, inser att informationen var lite vag.
    Jag är nybörjare, har tränat i 2 månader ungefär, i början tränade jag lite blandat varje gång men nu vill jag träna mer intensivt på varje muskel därav splitta upp passen.

    Tänkte köra 3-4 övningar per muskel under pass dag1,dag2, dag4
    sista passet (dag5) tänkte jag mig 3 tricepsövningar, marklyft, underarmar med stång, plus 3 övningar för skuldor.

    Hur låter det? Jag kan skriva vilka övningar jag tänker göra också om det hjälper?

    Kan säga att jag fått hjälp av en kompis som är erfaren om hur man kan bygga upp en split så har inte kommit på allt själv men har modifierat en del själv. Hade ett 5 dagars upplägg då jag körde bröst 2 gånger i veckan men jag känner att 4 dagar räcker.

    Tack mala

    #456598
    malawiglenn wrote:
    varför inte bara satsa på att öka rejält i de basövningar som ger något?

    Som nybörjare tycker jag man ska exprementera med lite olika övningar för att komma fram till vilka man tycker är bäst själv, det är ju inte direkt så att det bara är basövningarna som ger något =)

    #456599
    Tollesson wrote:
    Som nybörjare tycker jag man ska exprementera med lite olika övningar för att komma fram till vilka man tycker är bäst själv, det är ju inte direkt så att det bara är basövningarna som ger något =)

    Sant, han kan testa olika scheman som andra bodybuilders har. Det gjorde jag mycket i början. Man lär sig otroligt mycket nytt då.

    Sen beror det på han vill bli stark i själva övningarna, då är faktiskt basövningar bäst, och man kan skryta lite mer då :D. Ingen bryr sig om du tar 100 kg i Technogym’s bröstpress, eftersom alla maskiner är olika. Däremot är det kanske lite skillnad att ta 100kg bänkpress etc. Växer gör man ändå i början, så man behöver inte tänka på låg-högreps

    #456600
    malawiglenn wrote:
    Basövingar ÄR övergudomliga…

    är någon av er som skrev något grova eller har mer än 5års träning bakom sig förresten?

    ja man kommer växa av allt ändå i början, men om man vill fortsätta utvecklas så är bra grundstyrka och teknik i basövningarna A och O skulle jag vilja påstå.

    Basövningar är bra om man vill bli stark. Att man får grova armar av mark osv. gäller nog bara dem som har bra gener. :) Självklart bör alla program innehålla basövningar men det skadar inte att isolera muskelgrupperna och köra lite mer pumpträning sen också.

    #456601
    malawiglenn wrote:
    Basövingar ÄR övergudomliga…

    är någon av er som skrev något grova eller har mer än 5års träning bakom sig förresten?

    ja man kommer växa av allt ändå i början, men om man vill fortsätta utvecklas så är bra grundstyrka och teknik i basövningarna A och O skulle jag vilja påstå.

    Fortfarande, tycker man inte basövningarna är kul i början är det inget man ska sattsa på enligt mig och man behöver inte ha 5 års erfarenhet för att veta om man tycker det är roligare att växla övningarna och exprementera med sin träning.

    Tänker man i en tunnel från början är det lätt att man tröttnar fort och inget blir bra så länge man inte har kul =)

    Så inga studier kan bevisa vad som är bäst för en enskilld nybörjare, självlärd med lite hjälp is the shit!

    OBS, snackar inge skit om basövningar men man ska inte låsa sig till dom

    #456602
    malawiglenn wrote:
    Dom är bra om man vill bli stor med…

    [http://fitnessguru.se/traningsscheman]

    är väl ganska bra sajt

    sedan är stark och stor korrelerat…

    Mitt max i mark har ökat med över 20kg sen förra hösten. Mitt 6rm max i bänk har ökat med 12,5kg sedan sommaren 2009. Mina armar har ökat med 0cm i omkrets.

    Man måste fråga sig själv om man vill bli stark eller stor. Jag blir starkare hela tiden men inte större. Neurala adaptioner och hypertrofi är två olika saker. Jag säger inte att man ska stryka basövningarna, bara att man inte nödvändigtvis blir stor av att ligga och pumpa 6 reps i mark, böj och bänk. Visst är det många som blir det, men har man halvkassa gener så blir man inte stor av det. Det krävs andra övningar och andra repsintervall också.

    #456603
    malawiglenn wrote:
    absolut men när man börjar med något så bör man ha en tränare, precis som i fotboll etc. en som har gått före så att säga. Som nybörjare har man dock ett gyllene läge att öka som fan genom att köra med högre träningsfrekvens etc, än vad en mer erfaren tränade kan göra! I slutändan är det ju resultaten som räknas och som gör att man kommer tillbaka till gymmet och tränar.

    Precis, då ligger vi mer på samma plan;)

    Jag har tränat ett år nu så jag är ju inte direkt en veteran men inte heller junior, har kört väldigt lite basövningar men ändå gått från den stillasittande spinkiga wownörden som tränar 6kgx12 hantelcurl första passet till den intresserade träningsnarkomanen med betydligt mer massa.

    Gå sin egen väg med vägledning som inte är styrande tycker jag är rätt:)

    #456604

    Det sägs ju att sättet man tar ut sig på ska påverka förhållandet styrka/storlek

    Tungt med få repetitioner ger mer storlek?
    Lättare med fler repetitioner ger mer kompakta muskler?

    #456605
    malawiglenn wrote:
    [http://forum.body.se/showpost.php?p=1012233&postcount=3185]

    notera att quadsen sticker ut samt de bakre delts..

    91kg på 178cm, 43cm armar

    220kg mark
    80kg militärpress

    dvs jag dwarfar dig och de andra med ”tipsen” till nybörjaren …

    Så för att man är grov kan man mycket om träning och ger bättre tips än en som är mindre är det det du menar? Skrattretande:P

    Och det de flesta här trycker på är att man ska variera sin träning till det man tycker är kul och itne bara gå på basövningar…

    Men om stora starka experten säger att basövningar är bäst och att det inte finns några undantag och att andras tips är felaktiga tycker jag du ska lyssna på Grenn =)

    #456606
    malawiglenn wrote:
    problemet är att nybörjare ger nybörjare råd här.. ogrova som påstår att man inte behöver basövningar för att bli grov :(

    TS skriver ju för att han vill ha råd, ska han då få rådet ”du får väl träna hur du vill” ?

    Beror på vad exakt man menar med basövningar. Men man kan bli grov som satan utan att träna mark, bänk eller böj. För många kan det t.o.m. vara bättre att köra flyes än bänk.

    #456607
    malawiglenn wrote:
    nej då det är allt för enkelt, men klart att utvecklad muskulatur är ett litet kvitto på att man vet man snackar om..

    Skulle vilja kvadda det uttalandet faktiskt

    Jag pratar med väldigt många stora killar dagligen och många av dom har ingen kunskap om träning alls… grejen är att dom har tränat i många år och då blir man stor varesig man kan något om det eller inte…

    Så storlek har absolut ingenting med kunskap att göra, inte det minsta

    #456608
    malawiglenn wrote:
    Jag skulle då inte fråga en tunnis om hjälp om träning, men det kanske bara är jag :)

    Du och många andra men att stor kropp är ett kvitto på att man kan mycket är då helt fel som att säga att en som äter mycket kan mycket om mat faktiskt =)

    Många mycket kunniga personliga tränare och instruktörer är inte så stora men kan mycket om träning ändå:)

    #456609
    J.v.K wrote:
    Antar att trådskaparen har fått svar på sin fråga. dags att lägga ner det som i viss mån är offtopic?

    +2
    Där sa du nog det mest vettiga på de 2 senaste sidorna i den här tråden :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.