Ser detta okej ut?

Home Forums Allmänt om gymträning Ser detta okej ut?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #456610
    malawiglenn wrote:
    varför inte bara satsa på att öka rejält i de basövningar som ger något?

    här har vi experten. kan du inte skriva en bok så alla får lära sig att träna som du.

    #456611

    Lite olika åsikter som vanligt :)
    Vilka är basövningarna som är så bra malawieglinn? Jag kan väl försöka köra alla basövningar i veckan men komplettera med andra övningar jag gillar?

    skall skriva ned alla övningar jag gör här imorgon, om någon vill kolla och ha åsikter om detta då så är jag tacksam.

    godnatt!

    #456612
    J.v.K wrote:
    ja för du är ju jättegrov…

    Okej det där var ju bara onödigt? wtf

    #456613

    jag missade de 3 sidorna som hade skrivits hehe. Oj vilken diskussion, är roligt att många är engagerade att lägga sig i :)
    Dock blir man lite förvirrad men jag försöker ta ut det jag finner är mest vettigt hos alla era inlägg.

    Bänk, marklyft och benböj är alltså basövningar? Jag menar man tränar ju massa mer övningar än så? Dessa har jag med i mina pass men jag måste ju göra andra övningar också.

    Om någon har ett som ni tycker är ett 4 dagars splitpass som är bra, släng upp det här, kan vara roligt att se vad ni tycker är bra.

    #456614

    alla dessa har jag räknat in i mina pass :) förutom frontböj och stångrodd.
    Glenn som säger att man skall köra mkt basövningar, du måste ju mena att dessa är bra men att jag skall komplettera med andra övningar? eller ska jag köra dessa fast fler gånger i veckan? är det inte bäst att låta musklerna vila 7 dagar så jag kör alla muskler en gång i veckan?

    tack för alla svar

    #456615
    fagergren wrote:
    Jag vill bara ha någon som säger att detta schema ser okej ut för en nybörjare eller tvärtom, att det inte alls är bra?

    Räcker det att träna en muskel en gång i veckan för att bygga?

    Hallå fagergren. Om jag förstått dig rätt så har du inte tränat under en
    speciellt lång period. Innan jag svarar på något så tänkte jag bara flika in
    att det finns en hel del mycket bra varianter på nybörjarprogram.
    Program som delar upp kroppen på ett ganska smart sätt och som ser till
    att du som är grön får en schyst träningsstart. Nybörjarprogrammen är
    naturligtvis inget måste, men kika lite på dem för att få ett hum kring
    tänket. Sök, sök, sök.

    En gång i veckan räcker för att bygga enligt det schemat du har.

    fagergren wrote:
    Jag tänker träna så här:

    dag1 Bröst/rygg (lats)
    dag2 Biceps/axlar
    dag3 Kondition eller vila
    dag4 Ben/mage
    dag5 Triceps, nedre rygg (marklyft), skuldror, underarmar
    dag6 kondition eller vila
    dag7 Alltid vila

    Jodå, det kommer säkert fungera. Det skulle eventuellt göra dig gott att
    få någon vilodag mellan dag 1 och dag 2 eftersom biceps tar stryk vid
    ryggövningarna och axlarna får en del träning då du kör bröst. Men det
    går ju å andra sidan att snickra på ett schema till all oändlighet. Börja så
    där och stuva om när du kommer underfund med vad som känns bra.

    fagergren wrote:
    Kondition på dag3 eller dag6, kan skifta vilken dag från vecka till vecka

    Kanske borde köra mage en gång till, möjligen köra mage och kanske ta underarmar också på dag6 och alltid köra kondition dag3?

    Eller ser detta bra ut?

    Tack så hemskt mkt för hjälpfulla svar

    Bestäm dig för ett upplägg och se de kommande veckorna för en test-
    och inkörningsperiod. Kroppen är duktig på att själv tala om när saker och
    ting börjar gå snett. Var lite lyhörd och känn efter allt eftersom.

    Och så det här med basövningarna. Jag tror du fått svar på vad det är
    för något, och att de är bra att ha med. Men, återigen, det finns inga
    måsten. Basövningar är övningar som, och det hör man ju på namnet,
    man kan ha med som en grund i schemat. De är få till antalet, men
    täcker desto bättre hela kroppen träningsmässigt.

    Lägg gärna in dem där de passar för respektive muskelgrupp, och ge
    övningarna en ärlig chans. Börja långsamt och försiktigt med lite vikt tills
    du banat in rörelserna och du börjar komma underfund med hur de ska
    genomföras. Och var inte rädd för att fråga kunniga på ditt gym. Be dem
    visa, be dem titta och be dem komma med råd.

    För många fungerar basövningarna jättebra, för andra inte alls. Det finns
    de som svarar precis hur bra som helst på till exempel bänkpress, medan
    andra inte får något vidare resultat över huvud taget. Men provar du
    inte, så vet du inte. Vad du bör veta är att det tar tid att bli duktig på
    övningarna och duktig på att känna att det känns rätt.

    Du har valt en bra hobby kan jag sist men inte minst konstatera. Lycka till.

    #456616

    Tack för jätte seriösa svar. Läser dem om och om igen!
    Oerhört tacksam verkligen.
    Kommer göra så att jag kör på detta schema och försöker få med så många av basövningarna som möjligt, börjar med lite färre övningar och ökar lite om det känns bra. Får jag ont i axlar eller biceps så kanske jag tar en vila mellan dag1-2 som du säger kan vara nödvändigt.

    Man får väl testa och lyssna på kroppen helt enkelt :) börjar jag få ont så får jag väl ändra :)

    Tack igen

    #456617
    Quote:

    Iaf 7 dagar är oftast FÖR lång vila, 3-4dagar duger utmärkt, vad skulle vara så speciellt med en vecka lixom? Veckan är inte uppdelad som den med muskeltillväxt i åtanke ;-)

    Quote:

    så man behöver alltså bara vila en muskelgrupp i typ 4 dagar för att den ska återhämta sig? isåfall så kan ju ett veckoschema bli tokgrymt mkt övningar :D
    för isåfall så kan han ju köra måndagspasset på torsdagen, tisdagspasset på fredagen, torsdagspasset på söndagen…..

    är inne på lite samma spår som TS ang träningsprogram, kör måndag-tisdag-torsdag-fredag och kondis på helger (dans på onsdag) och man kanske skulle lägga in några fler pass på muskelgrupper som behövs bunkra upp :D

    #456618

    oops. quotade fel, sent på kvällen.
    hoppas ni hajar att de första två raderna är quote ifrån malawiglenn :P
    Guten Nacht

    #456619
    malawiglenn wrote:
    jag har kört ett rullande 3split schema länge, träna 2 dagar vila en dag, osv…

    jag fattar inte hur du drar slutsaten att man kan ha fler övningar osv…

    man kan ha 3split, vila en dag, sedan 2 halvkroppspass sedan vila en dag om man vill träna 5dagar i veckan, eller 2halvkroppspass 2ggr i veckan om man vill träna 4. Det är för många som läser kroppsbyggarnas schema som står i tidningar osv…

    Personer som blir publicerade i tidningar med anledning av en välutvecklad fysik har väl inte direkt misslyckats med träningen så varför inte inspireras av deras träningsschema? Den slutsatsen har jag svårare att förstå än att ev komplettera vissa muskelgrupper som jag antar att Golden_J menade!?

    #456620

    kul att så många engagerar sig :)
    Om jag nu ska köra dessa 4 pass, när är det bäst att jag vilar? jag tycker det är skönt att ha helgen fri därav vore måndag-tisdag, vila, torsdag-fredag skönt men nämnt är att vissa muskler tar stryk även i andra pass, men jag antar att jag kan köra så ett tag och får jag ont någonstans så får jag väl lägga om vilodagarna.

    tack för allt träningsfolket

    #456621
    NPNG wrote:
    Personer som blir publicerade i tidningar med anledning av en välutvecklad fysik har väl inte direkt misslyckats med träningen så varför inte inspireras av deras träningsschema? Den slutsatsen har jag svårare att förstå än att ev komplettera vissa muskelgrupper som jag antar att Golden_J menade!?

    Då ringer du mig om 10 år när du kört Colemans-upplägg under den tiden, och då förväntar jag mig att du ska se likadan ut!

    Lycka till!
    Med vänliga hälsningar

    #456622
    Anton Johansson wrote:
    Då ringer du mig om 10 år när du kört Colemans-upplägg under den tiden, och då förväntar jag mig att du ska se likadan ut!

    Lycka till!
    Med vänliga hälsningar

    Så du menar att ingen skulle få resultat av att kopiera hans träningsschema? =)

    #456623

    Så du menar att du inte skulle få resultat av mitt schema? ditt resonemang håller inte riktigt, ett proffs upplägg är just ett upplägg för proffs. att tro att deras upplägg skulle vara något magiskt och just det som gjort dem stora och därmed dra slutsatsen att deras schema bättre än ett annat vettigt upplägg?

    #456624
    J.v.K wrote:
    Mina favoriter:

    Knäböj
    Marklyft
    Stela Marklyft (för baksida lår)
    Militärpress
    Chins
    Dips
    Bänkpress
    Smalbänk
    Stångrodd

    de räknar iaf jag som de främsta basövningarna typ

    (whops, svarade visst åt glenn. såg inte det, men har han något att komplettera med så är det välkommet, kan ha glömt någon)

    Är inte stela marklyft träning för korsrygg i huvudsak, och även andra delar av ryggen?
    Eller är det jag som gör åt fanders fel? =p

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.