Synpunkter på mitt program (:

Home Forums Allmänt om gymträning Synpunkter på mitt program (:

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #519881

    Vad tycker ni om mitt träningsprogram – behöver jag ändra något efter en tid eller kan jag köra så här månad efter månad?

    3 set i alla övningar

    * Chins

    * Benpress

    * Bänkpress

    * Axelpress sittandes med hantlar

    * Hammercurls (biceps)

    * Triceps pushdown i dragmaskin

    * Situps och ländrygg

    #70257
    #519883

    Som nybörjarprogram funkar detta alldeles utmärkt. Lite ont med benövningar kanske. Kör på ett par månader och när du slutar bli starkare kan du ändra det då.

    #519885

    Så man måste ändra om programmet efter ett tag annars slutar man växa?

    #519886
    Yuval wrote:
    Så man måste ändra om programmet efter ett tag annars slutar man växa?

    Nej, det som krävs för att du ska växa är muskulär överbelastning och adekvat återhämtning. Progressionen som leder till överbelastningen kan vara mer vikt, fler repetitioner/set, nya övningar och/eller mindre vila.

    #519889

    Ser bra ut tycker jag det enda jag tycker du skulle kunna ändra på om du vill är att byta ut benpress mot knäböj och pusch down mot dips.

    Och som nämdes ovan så är progresion viktigt du kan tex göra såhär
    vecka 1. 3 set à 15 reps
    vecka 2, 3 set à 10 reps
    vecka 3, ett extra sett
    vecka 4 8-6 reps
    vecka 5 fler repetitoner på samma vikt som föregående vecka.

    Nu behöver du inte göra exakt sådär men det var ett exempel på hur du kan göra.

    #519891
    Danne.v wrote:
    Ser bra ut tycker jag det enda jag tycker du skulle kunna ändra på om du vill är att byta ut benpress mot knäböj och pusch down mot dips.

    +1, vidare skulle jag förespråka en curls med supinerat grepp framför hammercurls. För ländrygg (bland annat) rekommenderar jag marklyft.

    #519892

    Problemet med så korta cykler är att det blir svårt att veta vilken vikt man ligger på (och därmed progressionen), därför är det, enligt moi, vettigare att köra lite längre än enstaka veckor på ett visst reps-intervall.

    #519894
    umpas wrote:
    +1, vidare skulle jag förespråka en curls med supinerat grepp framför hammercurls. För ländrygg (bland annat) rekommenderar jag marklyft.

    Javisst ja Marklyft får man inte glömma en riktigt bra övning:up:

    #519896
    Snake wrote:
    Problemet med så korta cykler är att det blir svårt att veta vilken vikt man ligger på (och därmed progressionen), därför är det, enligt moi, vettigare att köra lite längre än enstaka veckor på ett visst reps-intervall.

    Hm.. jag håller inte reda på vikten utan kör på det jag brukar och höjer när jag klarar mer. Borde jag skriva ner?

    #519898

    8-veckors cykler tycker jag är bra.

    #519900

    En träningsdagbok är en mycket bra idé ja.

    #519903

    Ja, jag skrev ju på det där kortet jag hade vikt och antal reps, men ingen annan gjorde det så jag kände mig dum o slutade…

    #519905
    Yuval wrote:
    Ja, jag skrev ju på det där kortet jag hade vikt och antal reps, men ingen annan gjorde det så jag kände mig dum o slutade…

    Skit i vad andra tycker. Ha med ditt lilla block och skriv så ska du se att det blir fint, sen kan du alltid måla en vacker teckning i setpauserna som du kan ge bort om en fin tjej skulle dyka upp.

    #519907
    anders172 wrote:
    sen kan du alltid måla en vacker teckning i setpauserna som du kan ge bort om en fin tjej skulle dyka upp.

    hehe (:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.