Träningsmängd – sidoaxlar, bakre axlar

Home Forums Allmänt om gymträning Träningsmängd – sidoaxlar, bakre axlar

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 16 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #548791
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Min åsikt och erfarenhet av axelträning är följande:
    Axlarna som alla andra muskler mår bra av variation. Kör tungt vissa perioder, lätt vissa perioder och blanda även mitt i passen.
    Tunga pressar bör man vara försiktig med då framsidan av axeln redan får stryk i bröstträningen. Inte sagt att man inte ska köra axelpress, men vissa bygger upp halva sin axelträning på tunga pressar, något som ofta ger skador och ännu oftare en mycket underutvecklad baksida av axeln.
    Eftersom axeln jobbar så mycket när man tränar främst bröst och rygg så tycker jag den ska tränas lite försiktigt. Vill man tex prioritera axlarna och träna dom 2 ggr i veckan så görs det bäst med bröst på pass 1 och rygg på pass 2, annars blir det axelträning 4 ggr per vecka.
    Kör jag axlar 1 gång per vecka så kör jag ca 8-12 set uppdelat på 2 övningar utsida och 2 övningar baksida, framsida kör jag bara sporadiskt just nu.
    När jag kör framsidan blir antalet set ungefär detsamma, ibland kanske 2-3 set till.
    Då kör jag 1 övning för framsidan och resten som vanligt.
    Har periodvis prioriterat baksidan som då körs en extra gång per vecka efter rygg, då med 3-6 set uppdelat på 1-2 övningar.
    Ligger oftast på mellan 8-20 reps på axlar uton just när jag kör pressar, då kan jag gå ner till 1-2 reps som tyngst.

    Vet att detta är ett svar om vad som fungerar på mig och många av dom jag känner, hoppas du finner något matnyttigt för egen del oxå.

    Det var väldigt matnyttigt. Tack för svaret!

    #548792
    johannes_andersson wrote:
    Jag personligen tror (grundat på mina erfarenheter) att det är lätt att överträna axlarna, ja köra mer än man behöver. Dom och biceps är små muskelgrupper som får stryk/tränas då man kör andra muskelgrupper, så jag brukar köra rätt få set ändå, dock ”hårda” set. (inget mes, utan till failure)

    Själv kör jag rygg + axlar just nu, så det blir axlar till att avsluta med. Då värmer jag 1-2 set i sittande hantelpress/militärpress. Sen blir det 3-4 set tungt i pressövningen och sen kör jag 3-4set hantellyft sidan och då lite högre reps 8-15. (gärna med någon som passar bakom, eller dropp set:ar)
    Ibland kör jag baksida axel 3-4 set också, stånde/liggande cablecross, efter det.
    Men vanligen brukar jag börja bröstpassen med baksida axel då jag tycker det är toppen att ”få bak” axlarna lite samt bli ordentligt varm/uppvärmd.

    Min definitiva åsikt är att lyssna till kroppen. Allt handlar ju om balansen mellan; träning, mat och vila/återhämtning. Så ett tips är ju att skriva ner vad du gör och inte gör, då är det lättare att se hur kroppen reagerar.

    Sen brukar jag aldrig ändra ett vinnande koncept. Så att så länge något funkar = ger resultat, då är det ju bara att köra på det.
    Min erfarenhet har visat att då jag faktiskt sänkt antal set så har jag märkt att jag faktiskt ökat snabbare i styrka än jag gjorde innan. Men jag brukar ofta köra tills det tar stopp och då kör jag lite till :) Så jag dör ut ganska snabbt och då känns det helt dumt att bara köra massa set för sakens skull, bara för att man ”ska” göra det. Naä, damma på så in i den och när det inte går längre, lägg ner :)

    //”77-pannor”

    Tacksam för svaret. Nu har jag fått mera insikt kring axelträning.

Viewing 2 posts - 16 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.