Två pass / dag

Home Forums Allmänt om gymträning Två pass / dag

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #664548

    Tänkte höra om det är nått som skulle kunna vara dåligt med att tex. köra bröst på dagen och mage på eftermiddagen?
    Anledningen till detta är att jag bara har lite tid på dagen , så kan bara köra bröst då.
    nått som är dåligt med detta?

    #77519
    #664549

    finns flera trådar om samma ämne.men varför träna två gånger kör allt på kvällen istället.

    #664550

    Les is more när det gäller att bygga muskler.

    #664551

    Klart det går, ingenting är omöjligt, men det är inget jag skulle sträva efter. jag hade bytt tid eller dag. Om inte det funkat skulle jag bytt schemat. Om inte de gick, ja, då skulle jag helt enkelt tagit mig tiden :)

    #664552

    bara att köra på, inga problem, ät ordentligt och lyssna på kroppen

    #664553

    har sökt runt med har inte hittat nån liknande tråd.
    Problemet är att när jag kör bröst vill jag gärna ha en bänkpress, och det har jag bara tillgång till på dagen , men lite snålt med tid så hinner inte träna mage då också.

    #664554
    intelive wrote:
    Tänkte höra om det är nått som skulle kunna vara dåligt med att tex. köra bröst på dagen och mage på eftermiddagen?
    Anledningen till detta är att jag bara har lite tid på dagen , så kan bara köra bröst då.
    nått som är dåligt med detta?

    Tränar själv ibland styrka på morgon/förmiddag och spinning på kvällen. Siktar på tre helkroppspass styrka/vecka. Hittills har det fungerat bra bara jag ser till att äta ordentligt.:up:

    #664555
    Flessa wrote:
    Om man kör riktigt hårt så tar det kroppen minst 48 timmar för att återhämta sitt centrala nervsystem, bara du har det i åtanke så. men ingeting är omöjligt ;)

    Kan du förklara vad det innebär i praktiken? Eller kan någon annan förklara vad det innebär i praktiken?
    Och vad är riktigt hårt?

    #664556
    intelive wrote:
    har sökt runt med har inte hittat nån liknande tråd.
    Problemet är att när jag kör bröst vill jag gärna ha en bänkpress, och det har jag bara tillgång till på dagen , men lite snålt med tid så hinner inte träna mage då också.

    tråd
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=36613]

    tråd
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=36498&page=9]

    träningsdagbok
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=36912]

    #664557

    För 99% av befolkningen är två pass per dag onödigt och oftast kontraproduktivt. Om vi talar styrketräning för muskeltillväxt och inte någon sportspecifik träning.

    #664558
    Grandmaster wrote:
    För 99% av befolkningen är två pass per dag onödigt och oftast kontraproduktivt. Om vi talar styrketräning för muskeltillväxt och inte någon sportspecifik träning.

    Håller med:

    Sen ska man bara köra tunga basövningar, äta kyckling, ris och brocolli. äta minst 2 gram protein/kg och dag.

    Allt för att sänka sin motivation till botten och tillsist sluta styrketräna.

    #664559
    Olof Eriksson wrote:
    Håller med:

    Sen ska man bara köra tunga basövningar, äta kyckling, ris och brocolli. äta minst 2 gram protein/kg och dag.

    Allt för att sänka sin motivation till botten och tillsist sluta styrketräna.

    Mnja, typen som får för sig att köra två pass per dag är oftast samma typ som tror att man måste isolera biceps i fyra olika vinklar med olika vinkling på lillfingret för att få resultat.

    #664560
    Grandmaster wrote:
    Mnja, typen som får för sig att köra två pass per dag är oftast samma typ som tror att man måste isolera biceps i fyra olika vinklar med olika vinkling på lillfingret för att få resultat.

    Eller att man måste hålla tummen runt stången i bänkpress för att få kontakt i bröstet.

    #664561
    Quote:
    ABSTRACT
    We determined the effects of a cycle training program in which selected sessions were performed with low muscle glycogen content on training capacity and subsequent endurance performance, whole body substrate oxidation during submaximal exercise, and several mitochondrial enzymes and signaling proteins with putative roles in promoting training adaptation. Seven endurance-trained cyclists/triathletes trained daily (High) alternating between 100-min steady-state aerobic rides (AT) one day, followed by a high-intensity interval training session (HIT; 8 x 5 min at maximum self-selected effort) the next day. Another seven subjects trained twice every second day (Low), first undertaking AT, then 1-2 h later, the HIT. These training schedules were maintained for 3 wk. Forty-eight hours before and after the first and last training sessions, all subjects completed a 60-min steady-state ride (60SS) followed by a 60-min performance trial. Muscle biopsies were taken before and after 60SS, and rates of substrate oxidation were determined throughout this ride. Resting muscle glycogen concentration (412 ± 51 vs. 577 ± 34 µmol/g dry wt), rates of whole body fat oxidation during 60SS (1,261 ± 247 vs. 1,698 ± 174 µmol·kg-1·60 min-1), the maximal activities of citrate synthase (45 ± 2 vs. 54 ± 1 mmol·kg dry wt-1·min-1), and β-hydroxyacyl-CoA-dehydrogenase (18 ± 2 vs. 23 ± 2 mmol·kg dry wt-1·min-1) along with the total protein content of cytochrome c oxidase subunit IV were increased only in Low (all P < 0.05). Mitochondrial DNA content and peroxisome proliferator-activated receptor- coactivator-1 protein levels were unchanged in both groups after training. Cycling performance improved by 10% in both Low and High. We conclude that compared with training daily, training twice every second day compromised high-intensity training capacity. While selected markers of training adaptation were enhanced with twice a day training, the performance of a 1-h time trial undertaken after a 60-min steady-state ride was similar after once daily or twice every second day training programs.

    [http://jap.physiology.org/cgi/content/full/105/5/1462]

    Skeletal muscle adaptation and performance responses to once a day versus twice every second day endurance training regimens. J Appl Physiol 105: 1462-1470, 2008.

    Studien påminner en del om den här studien av Saltin m.fl. som jag postat i ett par andra trådar förut:

    [http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/98/1/93]

    Skeletal muscle adaptation: training twice every second day vs. training once daily. J Appl Physiol 98: 93-99, 2005.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.