Vilken teknik är bäst för bicepcurl? FILM

Home Forums Allmänt om gymträning Vilken teknik är bäst för bicepcurl? FILM

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #655724

    Verkar som det finns olika tekniker på bicepcurl, så jag vill veta vilken som är bäst ur utveckling av styrka och massa.

    [http://www.youtube.com/watch?v=D2YY39gnjjA]

    Teknik 1:
    Curl så att armbågarna är näst intill låsta och så att man har full kontakt i hela rörelsen. Dock behöver jag gunga/svinga lite sista 1-2 rep för att orka.

    Teknik 2:
    Med den andra tekniken orkar jag lite mer vikt men får inte så mkt kontakt i börjarn av rörelsen, behöver inte svinga/gunga lika mycket när jag blir trött.

    Vilken är bäst? Verkar som de flesta på gymmet använder sig av teknik 2, jag brukar använda mig av teknik 1 däremot.

    #77389
    #655725

    teknik 1, skulle jag säga. och mata inte på med vikt i ett biceps pass, det handlar om kontakt och långa rörelser.

    #655726

    Teknik 1. Den kan med fördel köras med kontrollerad ”cheating”. Teknik 2 är tämligen värdelös.

    #655727
    Arne Persson wrote:
    Teknik 1. Den kan med fördel köras med kontrollerad ”cheating”. Teknik 2 är tämligen värdelös.

    OK, tur att man kör den då. Kontrollerad cheating, kan det vara det jag gör när jag är trött… Litet gung längst ner?

    #655728

    Ser samma ut 1 och 2 ser nämligen ingen skillnad ? :|

    #655729
    Karl Alfred wrote:
    undvik EZ-curlstången.

    varför!???

    #655730

    Swingcurl FTW! :emo-thumb

    #655731
    DilemmaKirby wrote:
    Ser samma ut 1 och 2 ser nämligen ingen skillnad ? :|

    I teknik nummer två skjuter han fram armbågarna och använder främre delta alldeles för mycket.

    #655732

    Använd den teknik som ger dig bäst resultat… Fram med måttbandet och börja mät.

    #655733
    AndreasN wrote:
    I teknik nummer två skjuter han fram armbågarna och använder främre delta alldeles för mycket.

    Ah okej Nu ser skillnaden tack.

    #655734

    Jag håller med om att teknik 1 är att föredra. I mitt eget utförande strävar jag efter samma utförande du demonstrerar på filmen, dock med det lilla tilllägget att i topp-läget skjuter jag ut armbågarna några cm så jag får in lite extra squeeze.

    Detta med att skjuta ut armbågarna i toppläget är ju lite som teknik 2 i filmen, fast där sker själva armbågsrörelsen mitt i ”svinget”.

    Åsikter på det för övrigt?

    Bra tråd och bra film, cred till TS

    #655735

    ”låsta” armbågar gör ju så att biceps får arbeta mer. Så teknik 1 är bäst.

    #655736

    En liten kombination av de båda hade varit bäst enligt min mening. Den initiala fasen i teknik 2 är inte bra så klart men att flektera i axeln i slutet av rörelsen ser jag inget fel i. Biceps brachiis långa huvud får ju mer stimulans då.

    #655737

    Teknik 1 no doubt. Dock skulle jag inte säga att teknik 2 är värdelös koncentrerade korta repetitioner kan också bygga styrka men är mindre effektiv i massa.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.