Hur är cardio negativt för musklerna?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Hur är cardio negativt för musklerna?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author
    Posts
  • #257227

    Först och främst vill jag be om ursäkt ifall det finns någon snarlik tråd som denna. Men jag har både sökt & letat efter mitt svar i forumet, men hittar det tyvärr inte, så därför skapar jag den här tråden.

    Kan någon förklara mer detaljrikt varför långvarig konditionsträning ger en negativ effekt för muskeluppbyggnad. Vad är det som händer i min kropp när jag löper en mil i sträck och sedan styrketränar direkt efteråt (säger inte att jag själv gör det).

    Jag och många andra har förstått att det inte direkt är det mest ultimata sättet att gå tillväga om man vill tappa fett och bibehålla muskelmassan (deffa). Men varför? Har det med nervsystemet att göra?

    Vore jätte tacksam för ett grundligt och bra svar.

    #56539
    #257228

    Det handlar om signalmekanismer på cellnivå, framförallt att något som kallas för AMPK (AMP-activated protein kinase) aktiveras under konditionsträning och inhiberar mTOR (Mammalian target of rapamycin), som är en huvudspelare i muskelproteinsyntesen.

    Dock är det ju ganska beroende av konditionsträningens duration, intensitet och frekvens. Det är rätt överdrivet hur många håller på och yrar om att cardio och styrketräning skulle vara helt oförenligt, vilket såklart är helt fel. Däremot kan det vara bra att skilja de olika träningsformerna åt så gott det går, så att signalmekanismerna i kroppens celler inte ”stör” styrketräningen.

    Kommer du få effekt av styrketräningen direkt efter ett löppass på en mil? Självklart, men det kommer inte vara alls lika mycket som om du sprungit vid ett annat tillfälle. Dock måste man ju fråga sig vad målet med träningen är; Vill man endast bygga muskler, vara all-roundtränad, eller tränar man för hälsans skull? Vid de två sista scenariorna så går det bra att blanda konditionsträning och styrketräning men det är alltid bättre att skilja på dem, framförallt för muskelutvecklingen.

    Dessutom är det ingen som vet exakt hur mycket konditionsträningen inverkar på styrketräning och kanske framförallt inte hur länge effekten håller i sig. Men folk nojar ju upp sig i brygga när de ser en studie postas och får för sig att man inte längre kan cykla till gymmet i måttligt tempo, vilket är skitsnack. I sådana fall skulle nästan ingen växa till sig, vilket uppenbarligen inte stämmer med verkligheten.

    För att bibehålla muskelmassa är inte superlånga konditionspass det mest optimala och det beror ju både på hormonsvar, kcal-intag samt att muskler kan kataboliseras under långa pass. Dock är det en myt att konditionsträning förstör muskler.

    Folk som tränar intensiv konditionsträning har lägre kroppsfett än de som tränar mellantempo och harvar på sin crosstrainer en miljon gånger i veckan. Det är absolut inget fel med att konditionsträna för att tappa fett då det hjälper till med både kalorier, samt uppreglerar olika enzymatiska signalsystem för fettförbränning, samt ökar mängden mitokondrier i cellerna. Så länge du äter ordentligt och håller upp proteinintaget kommer inte lagom med konditionsträning att bryta ned dina muskler, så länge det inte blir för mycket träning. Det kommer dock påverka återhämtning och göra det något svårare att bygga muskler, som jag nämnt ovan.

    #257229

    Tror det är grovt överdrivet det här fenomenet. Sen jag började med att köra mycket cardio har jag blivit mycket starkare, för att inte säga mycket friskare. Kan äta mer mat och hålla bättre form. Cardio FTMW!

    #257230
    korbal wrote:
    Tror det är grovt överdrivet det här fenomenet. Sen jag började med att köra mycket cardio har jag blivit mycket starkare, för att inte säga mycket friskare. Kan äta mer mat och hålla bättre form. Cardio FTMW!

    Men du vet inte om dina ökningar i styrka hade blivit ännu bättre utan cardion?
    Klart du kan äta mer mat och ändå hålla formen, du förbrukar ju mer energi! Men här pratar vi signalmekanismer och forskningen är på det klara i det här läget så att säga att det är överdrivet är bara fel.

    Dessutom verkar detta förhållande bara gälla åt ena hållet och inte andra (tänker inte leta upp referensen nu) Styrketräning kan till och med ha vissa positiva effekter på uthållighetsprestation (samma här angående referensen).

    #257231
    korbal wrote:
    Sen jag började med att köra mycket cardio har jag blivit mycket starkare

    Visst, men det är ju inte tack vare ”cardion”, utan trots.

    #257232

    Jag har kört rätt rikligt med konditionsträning på sistone, även samma dag som styrketräningen och det är onekligen lättare på större överskott att köra hårt både vad gäller styrketräningen och konditionsträningen.

    Sedan funderar jag fortfarande på hur konditionsträning som t ex huvudsakligen använder benen påverkar överkroppen. Jag såg en studie ett tag sedan på att cykling efter styrketräning inte påverkade signalmekanismer för muskeltillväxt, men det kanske var en kombination av att styrketräningen var för överkroppen och att intensiteten inte var superhög. Jag minns inte eftersom jag skummade igenom det och inte hade tillgång till fullängdaren genom mitt universitet.

    Jag upplever nämligen att det går rätt bra att köra tunga pass för överkroppen och öka i vikter, i kombination med konditionspass typ stairmaster/crosstrainer där man endast kör med benen. Det är sannolikt trots cardion dock och att jag legat på stora överskott. Sedan är konditionsträningens fördelar på det fysiska och mentala planet viktigare för mig än att maximera muskelutveckling, om man ska hårddra det. Samt att det underlättar gymmande på olika sätt; insulinkänslighet, uthållighet osv. Inte minst upplever jag att min återhämtning blir bättre i takt med att konditionen förbättras; inte akut men det märks i det stor hela. Jag orkar mer och känner mig fräschare på kortare tid.

    Ska sätta mig och kolla upp det här närmare någon dag, men jag känner på mig att det inte finns alltför mycket studier på området hitintills.

    Jay Cutler pratade också om det här i en av sina filmer jag såg härförleden, d v s att på överskott kan man köra bra mycket mer cardio och få bra utveckling på gymmet.

    Vad säger du Grub?

    #257233
    King Grub wrote:
    Visst, men det är ju inte tack vare ”cardion”, utan trots.

    Fel! Jag var en riktig soffpotatis innan men sen jag började med cardio har jag blivit starkare tack vare cardion!

    #257234
    Madball wrote:
    Jag har kört rätt rikligt med konditionsträning på sistone, även samma dag som styrketräningen och det är onekligen lättare på större överskott att köra hårt både vad gäller styrketräningen och konditionsträningen.

    Sedan funderar jag fortfarande på hur konditionsträning som t ex huvudsakligen använder benen påverkar överkroppen. Jag såg en studie ett tag sedan på att cykling efter styrketräning inte påverkade signalmekanismer för muskeltillväxt, men det kanske var en kombination av att styrketräningen var för överkroppen och att intensiteten inte var superhög. Jag minns inte eftersom jag skummade igenom det och inte hade tillgång till fullängdaren genom mitt universitet.

    Jag upplever nämligen att det går rätt bra att köra tunga pass för överkroppen och öka i vikter, i kombination med konditionspass typ stairmaster/crosstrainer där man endast kör med benen. Det är sannolikt trots cardion dock och att jag legat på stora överskott. Sedan är konditionsträningens fördelar på det fysiska och mentala planet viktigare för mig än att maximera muskelutveckling, om man ska hårddra det. Samt att det underlättar gymmande på olika sätt; insulinkänslighet, uthållighet osv. Inte minst upplever jag att min återhämtning blir bättre i takt med att konditionen förbättras; inte akut men det märks i det stor hela. Jag orkar mer och känner mig fräschare på kortare tid.

    Ska sätta mig och kolla upp det här närmare någon dag, men jag känner på mig att det inte finns alltför mycket studier på området hitintills.

    Jay Cutler pratade också om det här i en av sina filmer jag såg härförleden, d v s att på överskott kan man köra bra mycket mer cardio och få bra utveckling på gymmet.

    Vad säger du Grub?

    Du får ju tänka efter lite själv istället. Vem är starkast tror du mellan en soffpotatis och en med grym kondis om båda tränar på samma sätt i övrigt?

    Finns ju massvis med idrottsmän som kör mycket cardio och är packade med muskler, am. fotbollsspelare, rugbyspelare, kampsportare, friidrottare. Skulle de vara ännu större om de låg i soffan istället för att träna konditionen???

    #257235

    Men vänta nu, en soffpotatis tränar ju inte ö h t. Det är själva definitionen av en
    soffpotatis.

    #257236
    korbal wrote:
    Du får ju tänka efter lite själv istället. Vem är starkast tror du mellan en soffpotatis och en med grym kondis om båda tränar på samma sätt i övrigt?

    Finns ju massvis med idrottsmän som kör mycket cardio och är packade med muskler, am. fotbollsspelare, rugbyspelare, kampsportare, friidrottare. Skulle de vara ännu större om de låg i soffan istället för att träna konditionen???

    Jag är på din ”sida” för övrigt, d v s pro-cardio. Av en mängd orsaker

    #257237
    korbal wrote:
    Fel! Jag var en riktig soffpotatis innan men sen jag började med cardio har jag blivit starkare tack vare cardion!

    Men själva diskussionen handlar ju om konditionsträningens negativa effekter på styrketräningens uppbyggande effekter. Då pratar du ju om något helt annat och ditt inlägg hör inte till diskussionen överhuvudtaget.

    #257238

    Signalmekanismer och studier i all ära men jämför man två identiska personer där båda tränar gym 3-4ggr i veckan och den ena även lägger till lite cardio medan den andra sitter framför datorn resten av tiden så lär det vara rätt självklart vem som får bäst resultat.

    #257239

    Sannolikt, ja-

    Så länge vilan överstiger stressen, så att säga.

    #257240
    korbal wrote:
    Signalmekanismer och studier i all ära men jämför man två identiska personer där båda tränar gym 3-4ggr i veckan och den ena även lägger till lite cardio medan den andra sitter framför datorn resten av tiden så lär det vara rätt självklart vem som får bäst resultat.

    Vilket resultat talar vi om? Om du menar maxstyrka så är det långt ifrån
    självklart vem som blir starkast.

    Och de två identiska personerna du nämner, finns inte på riktigt. Att
    utgå ifrån någonting som inte finns och sedan föra en diskussion blir
    konstigt.

    Det är bl a därför vi har studier som talar för och emot en viss sak.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.