Hur är cardio negativt för musklerna?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Hur är cardio negativt för musklerna?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • Author
    Posts
  • #257241

    Studierna kan säga vad de vill. De kan visa sig vara felaktiga senare, sakna relevans, bli motbevisade av nyare studier o.s.v.

    Jag tittar på verkligheten och ser massvis av personer som kör cardio i mängder och är packade med muskler. Då provar jag själv att lägga in cardio och märker direkt hur det påverkar mig positivt. Så JAG köper det inte. Men självklart kan man inte träna för att bli en maratonlöpare och bodybuilder samtidigt det fattar ju vem som helst.

    #257242

    Inga av mina vänner som röker har cancer trots att studier säger att man får det, konstigt.

    #257243
    korbal wrote:
    Studierna kan säga vad de vill. De kan visa sig vara felaktiga senare, sakna relevans, bli motbevisade av nyare studier o.s.v.

    Jag tittar på verkligheten och ser massvis av personer som kör cardio i mängder och är packade med muskler. Då provar jag själv att lägga in cardio och märker direkt hur det påverkar mig positivt. Så JAG köper det inte. Men självklart kan man inte träna för att bli en maratonlöpare och bodybuilder samtidigt det fattar ju vem som helst.

    För att det ska räknas som forskning så måste hypoteserna testas och kunna motbevisas. Blir det klassat som en teori gäller fortfarande samma sak. I grunden gäller det alltid att motbevisa en hypotes, man ställer upp ett faktum att en viss hypotes stämmer (H = 0) sedan gör man allt man kan för att motbevisa hypotesen, blir den inte motbevisad så är den sann (enligt den studien med dess upplägg osv).

    Forskare är väldigt blygsamma och gör aldrig ”säkra” uttalanden av den anledningen att allt alltid ska kunna motbevisas (gissa en gång varför religion aldrig skulle kunna klassas som forskning)!

    Klart att du kan köra cardio och vara en muskelknutte, ingen säger något annat. Vad vi säger är att personen inte blivit muskelknutte på grund av cardion utan trots cardion. Med samma förutsättningar hade person x troligen blivit en ännu större muskelknutte om han skippat cardion.

    #257244
    Tommy Ivarsson wrote:
    Med samma förutsättningar hade person x troligen blivit en ännu större muskelknutte om han skippat cardion.

    Jag köper inte detta. Tror cardio är mer positivt än att bara ligga i soffan. Givetvis i måttliga mängder. Inaktivitet dödar anabolism finns det väl också studier som visar på. Så hur får du ihop det med att utesluta cardio och ligga på soffan?

    #257245
    korbal wrote:
    Jag köper inte detta. Tror cardio är mer positivt än att bara ligga i soffan. Givetvis i måttliga mängder. Inaktivitet dödar anabolism finns det väl också studier som visar på. Så hur får du ihop det med att utesluta cardio och ligga på soffan?

    För att musklerna får vila och återhämta sig bättre. Konditionsträning bränner mycket energi som kan göra att man hamnar på underskott och bygger inte då. Simple

    #257246

    Det är iofs inte en simpel kalorieffekt det handlar om.

    #257247

    Undrar vad som händer om det kommer en studie imorgon som säger att cardio i måttliga mängder gynnar styrketräningen, trots vad som eventuellt på händer cellnivå. Ska alla börja med cardio då?

    #257248
    korbal wrote:
    Undrar vad som händer om det kommer en studie imorgon som säger att cardio i måttliga mängder gynnar styrketräningen, trots vad som eventuellt på händer cellnivå. Ska alla börja med cardio då?

    Antagligen ja.

    #257249
    King Grub wrote:
    Det är iofs inte en simpel kalorieffekt det handlar om.

    Nej är ju på cellnivå det är negativt som du bland andra lärt mig här :)

    #257250
    Eira wrote:
    Antagligen ja.

    Du har väl en egen hjärna att tänka med och en kropp att känna med. Känner du på allvar inte någon förbättring om du kör cardio jämfört med att stänga in dig framför datorn? Mår du bra av att ligga i soffan/sittan framför datorn en hel dag? Återhämtas dina muskler optimalt då?

    Vad säger ditt sunda förnuft om huruvda det är positivt eller negativt för din träning att även träna det kardiovaskulära systemet?

    #257251
    korbal wrote:
    Du har väl en egen hjärna att tänka med och en kropp att känna med. Känner du på allvar inte någon förbättring om du kör cardio jämfört med att stänga in dig framför datorn? Mår du bra av att ligga i soffan/sittan framför datorn en hel dag? Återhämtas dina muskler optimalt då?

    Vad säger ditt sunda förnuft om huruvda det är positivt eller negativt för din träning att även träna det kardiovaskulära systemet?

    Sitter inte framför datan då jag inte äger någon. Har ett aktivt jobb och finner knappt tid till att gymma så den frågan får du ställa till någon annan för att få svar.

    Muskler behöver vila hur som. Konditionstränig är bra men vill du ha all folus på muskelbygge peka det på att hålla cardion nere.

    #257252
    korbal wrote:
    Jag köper inte detta. Tror cardio är mer positivt än att bara ligga i soffan. Givetvis i måttliga mängder. Inaktivitet dödar anabolism finns det väl också studier som visar på. Så hur får du ihop det med att utesluta cardio och ligga på soffan?

    Varför gör du allt så svart eller vitt? De som kör cardio är ju inte per automatik hälsosamma precis som att de som undviker den i syfte att förbättra sina chanser till ännu större muskelmassa är soffpotatisar!

    Inaktivitet dödar inte anabolism per se. Nu är du inne på en kalorifråga vilket är ett helt annat ämne. Kaloriöverskott gynnar anabolism och ett underskott vice versa. Vad vi pratar om är att cardio är negativt för styrketräningen på signalnivå.

    Cardio är ytters hälsosamt och den aeroba träningen från ett löppass är troligtvis mer hälsosam på befolkningsnivå än styrketräning. Det säger jag inget om, men cardio ÄR negativt för styrketräningens effekter.

    #257253
    Tommy Ivarsson wrote:
    Varför gör du allt så svart eller vitt? De som kör cardio är ju inte per automatik hälsosamma precis som att de som undviker den i syfte att förbättra sina chanser till ännu större muskelmassa är soffpotatisar!

    Inaktivitet dödar inte anabolism per se. Nu är du inne på en kalorifråga vilket är ett helt annat ämne. Kaloriöverskott gynnar anabolism och ett underskott vice versa. Vad vi pratar om är att cardio är negativt för styrketräningen på signalnivå.

    Cardio är ytters hälsosamt och den aeroba träningen från ett löppass är troligtvis mer hälsosam på befolkningsnivå än styrketräning. Det säger jag inget om, men cardio ÄR negativt för styrketräningens effekter.

    Är väl medveten om att det är negativt på SIGNALNIVÅ men att utesluta cardio av den anledningen helt är idiotiskt enligt min mening. Då är måttlig cardio positiv för styrketräningen enligt mina erfarenheter.

    #257254

    Ja alltså, personligen har jag inget problem med en hel del cardio med styrketräning. Jag ökar ändå (hitintills), får bättre flås och mår bättre rent allmänt.

    Men visst finns det en gräns när man måste dra ner på cardio för återhämtningens skull när man kör mycket tunga lyft. Annars går man runt och är konstant neuromuskulärt utmattad

    #257255

    Korbal, anledningen till att jag startade den här tråden var inte för att jag ville bli motiverad till att köra mer cardio, utan helt enkelt för att jag ville veta just vad det är som är negativt för muskeltillväxt med cardio.

    Jag håller med dig vad gäller cardio-biten till viss del. Jag upplever med en viss positiv effekt på mitt välmående efter att ha konditionstränat i några veckor, jämfört med om jag suttit hemma framför datorn den övriga tiden (då jag inte styrketränar/jobbar). Men det var som sagt inte det som det handlade om den här gången.

    Jag bockar och bugar för alla svar ! :-)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.