Pulsklocka

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #366801

    Tänkte skaffa mig en pulsklocka men vet inte vilken. Jag behöver ingen värsting. Skulle vara roligt om man kunde räkna ut kcalförbrukning samt att den har stoppur. Antar att detta är rätt basic på nästan alla klockor men den får väldigt gärna vara lätthanterlig också. Ju billigare desto bättre men betalar gärna för enkelhet och hållbarhet.

    Några tips? Kom ihåg att inte länka webshoper utan modeller så kan jag kolla vidare sen.

    #59983
    #366802

    Jag har en Garmin Forerunner 305 och det har många fler än jag. Än har jag aldrig stött på någon som är besviken. Vi har till och med en egen Social Group på Kolozzeum . :)

    #366803

    Verkar vara en bra klocka, dock så behöver jag inte GPS-funktionen så jag borde kunna hitta någon billigare.

    #366804
    Gustaf Lindberg wrote:
    Verkar vara en bra klocka, dock så behöver jag inte GPS-funktionen så jag borde kunna hitta någon billigare.

    Hur ska du då få bra koll på kaloriförbrukningen?

    #366805
    Eddie Vedder wrote:
    Hur ska du då få bra koll på kaloriförbrukningen?

    Det trodde jag den räknade ut genom att man ställde in längd, vikt och puls. Men så enkelt kanske det inte var. Såg nu att det skiljer rätt lite mellan modellerna med GPS och modellerna utan GPS. Kanske skönt att ha GPS så kan man lämna iphonen hemma och bara köra en enklare MP3 med clipsfäste.

    #366806
    Gustaf Lindberg wrote:
    Det trodde jag den räknade ut genom att man ställde in längd, vikt och puls. Men så enkelt kanske det inte var.

    Den missuppfattningen är vanlig. Det är därför en del tror att de kan avgöra kaloriförbrukning på ett spinningpass eller till och med styrketräning med en pulsklocka.

    Köper du en Garmin Forerunner 305 kommer du i alla fall bli nöjd. :) Ladda hem Sporttracks om du vill se var du springer och lagra statistik.

    #366807
    Eddie Vedder wrote:
    Den missuppfattningen är vanlig. Det är därför en del tror att de kan avgöra kaloriförbrukning på ett spinningpass eller till och med styrketräning med en pulsklocka.

    Köper du en Garmin Forerunner 305 kommer du i alla fall bli nöjd. :) Ladda hem Sporttracks om du vill se var du springer och lagra statistik.

    Tack! Trodde verkligen pulsen var den bästa vännen när det gällde att räkna ut exakt. Jag tror faktiskt det blir en forerunner nu när lönen ramlar in på fredag :)

    Ska faktiskt bli riktigt skönt att slippa konka runt på ajphånen med!

    #366808

    Tycker med forerunner 305 är en bra klocka! Kollar man sen vad du tycker är ”viktigt” för dig så finns det ju polar med, drar man det kort så är garmin bättre på gps medans polar har en mer exakt puls.
    Som sagt, 305 grym klocka. har precis testat en 310 som är underbar :D Vissa stör sig på att klockorna är stora men jag gillar att man ser tydligt vad där står!
    Ska jag rekommendera någon från polar så är det RS300xt, Där finns gps-funktion men du måste köpa till en gps-mottagare.. samma om du vill föra över till datorn så måste du köpa en flowlink som överför det, så det springer iväg rätt snabbt i pris!

    #366809

    Enda negativa med garmin forerunner 305 som jag har märkt är att den ibland tar flertalet minuter innan den hittar satelliter..

    Men när den väl har gjort det så är den underbar :)

    #366810

    Instämmer med alla föregående talare – 305:an har fått mig att intressera mig för konditionsträning på ett helt annat vis än tidigare. Pulsträning generellt har jag (även om jag fortfarande är glad amatör) lärt mig massor av.

    Men det är inte en klocka man ens överväger att använda för vardagsbruk, den är endast tänkt för träning.

    Tror att Elgiganten (faktiskt) har någon kampanj på 305:an för tillfället.

    #366811

    Om man vill jämföra mellan en Garmin Forerunner 305 mot en träningscykel med puls och kcalmätare, på FS. Hur mycket skiljer kvalitén då?

    Eddie Vedder, du ”frågar” i dina svar här i tråden hur Gurra ska kunna ha koll på allt om han inte köper en pulsklocka med GPS. Vad har GPSen med det att göra? GPS är för mig bara ett redskap som talar om vart du är och möjligen vart du varit. Vad har den för funktion gällande puls/kcal?

    Och om nu GPSen är så viktig, betyder det då att träningscyklarna på t.ex. FS är skräp (i det avseendet med kcal/puls)?

    #366812

    [img=http://gurrametoden.se/wp-content/uploads/20110331-181000.jpg]

    #366813

    Grattis!!!

    #366814

    Stort grattis!

    Det där är en riktig inspirationsbooster – garanterat!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.