Angående info om doping

Home Forums BODY Magazine Angående info om doping

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #95831
    #1052245

    Hej!

    Tidigare hade ni pressnytt om doping i varje nummer av BK. Hur kommer det sig att ni har slutat med det? Tycker själv att det här är ett väldigt viktigt ämne att diskutera öppet. Ibland får man en känsla av att det här är lite av ett tabubelagt ämne inom kroppsbyggning, men ändå ganska normaliserat. Jag tycker att BODY borde upplysa mer om konsekvenserna av att använda steroider.

    Mvh

    Ellirc

    #1052246

    H

    #1052247
    Ellirc wrote:
    Hej!

    Tidigare hade ni pressnytt om doping i varje nummer av BK. Hur kommer det sig att ni har slutat med det? Tycker själv att det här är ett väldigt viktigt ämne att diskutera öppet. Ibland får man en känsla av att det här är lite av ett tabubelagt ämne inom kroppsbyggning, men ändå ganska normaliserat. Jag tycker att BODY borde upplysa mer om konsekvenserna av att använda steroider.

    Mvh

    Ellirc

    Hej Ellirc!

    När jag tog över Presspytt valde jag att prioritera bilder och att skriva om tävlande framför tullens senaste dopningbeslag osv (det är en platsfråga, jag har bara 5-6 sidor). Tycker i ärlighetens namn att det är ganska trista nyheter som man ändå får höra om på de vanliga nyheterna.

    Vad gäller tidningen i allmänhet så överlåter jag den frågan åt Alex.

    #1052248
    Andreas Guiance wrote:
    Hej Ellirc!

    När jag tog över Presspytt valde jag att prioritera bilder och att skriva om tävlande framför tullens senaste dopningbeslag osv (det är en platsfråga, jag har bara 5-6 sidor). Tycker i ärlighetens namn att det är ganska trista nyheter som man ändå får höra om på de vanliga nyheterna.

    Vad gäller tidningen i allmänhet så överlåter jag den frågan åt Alex.

    En undran: Hur ska man som läsare ställa sig till de (amerikanska) proffs som Body har reportage om i tidningen? Deras fysik är ju oftast häpnadsväckande! (minst sagt).
    Ska man utgå ifrån att de är dopade? Fräck fråga kanske men vad jag förstått så är dopningen mer regel än undantag inom proffsbyggningen . (Rätta mig gärna om jag har fel!!!).

    Om så, vad har tidningen Body för ansvar? Jag förstår att tidningen gör reportage o bildserier på proffsen för att inspirera läsarna. Men, hur ställer sig redaktionen till om de har fuskat sig till sin framgång? Vem ska bli inspirerad av utövare som leker med döden? Publiceras en artikel oavsett om personen i fråga dopat sig? (Om redaktionen vet om det vill säga).

    Tidningen är ypperlig på många sätt måste jag säga! Artiklar, reportage o foton håller hög klass. Men, vi vet ju alla (de flesta) att fitness o BB är en sund livsstil som i första hand höjer livskvaliteten på både fysiskt o psykiskt plan. Doping är ju helt motsatt. Dvs, en önskan om förtidig död/förändrat beteende.

    Då är det viktigt att en så inflytelserik tidskrift som Body har en klar o tydlig hållning i frågan! Typ: ”Vi motsätter oss bruk av alla former av doping o otillåtna medel inom BB/fitness. Vi publicerar enbart reportage om utövare som är bevisat rena”. Detta kanske är svårt att uppfylla i praktiken, men som läsare vill jag se att redaktionen åtminstone resonerar i de banorna.

    Vad gäller de svenska killarna o tjejerna som porträtteras i tidningen så hoppas(!) o tror(!) jag att de är rena utan undantag! Utan att vara expert så ser deras fysik i allmänhet mer ”sund” ut.

    Vore kul om någon på redaktionen kunde uttala sig i frågan.

    /Tack på förhand :)

    #1052249
    JoakimC wrote:
    Då är det viktigt att en så inflytelserik tidskrift som Body har en klar o tydlig hållning i frågan! Typ: ”Vi motsätter oss bruk av alla former av doping o otillåtna medel inom BB/fitness. Vi publicerar enbart reportage om utövare som är bevisat rena”. Detta kanske är svårt att uppfylla i praktiken, men som läsare vill jag se att redaktionen åtminstone resonerar i de banorna.

    Vad gäller de svenska killarna o tjejerna som porträtteras i tidningen så hoppas(!) o tror(!) jag att de är rena utan undantag! Utan att vara expert så ser deras fysik i allmänhet mer ”sund” ut.

    Detta är väl egentligen mer Herr Danielssons område att svara på, men jag kan ändå ge dig några synpunkter:

    BODY har en klar och tydlig hållning i frågan, vi publicerar inte bilder på dopningavstängda atleter. Hade vi bytt den policyn mot att som du skriver bara publicera bilder på folk som är bevisat rena hade vi tyvärr fått leta länge efter folk att ta bilder på då dopningtester varken genomförs på proffstävlingar eller tävlingar i Sverige. Dessutom, även om det skulle testas vid tävlingar skulle det alltid finnas folk som sa: ”Ok han var ren på tävlingen, men jag lovar att han har preppat under uppbyggnadsfasen!”.

    Iom att det inte testas verkar det väl inte heller rimligt att vi dömer folk på egen hand? ”Hörru den där armen ser rätt stor ut, du måste ha dopat dig! Ah du såg riktigt tunn ut, du kan nog va ren.” Man ser snabbt orimligheten i det resonemanget. Det finns folk som är dopade och små, och det finns folk som inte är dopade som är stora. Vi är vare sig kapabla eller villiga att agera både åklagare och domare.

    Återstår då alternativet att vi skulle genomföra egna dopningtester på alla vi tänkte publicera någon bild på. Låt oss säga, for the sake of argument, att detta var praktiskt genomförbart. Kostnaderna skulle fortfarande bli så höga att jag skulle tippa att tidningen istället för att kosta 49.50 troligtvis skulle gå upp i det tiodubbla. Dessutom tror jag att många skulle uppfatta det som en skymf om vi kom springade med dopningtester varenda gång vi skulle ta en bild.

    Dopning är tråkigt och givetvis något vi måste sträva efter att få bort. Men precis som vilken idrottstidning som helst kommer vi, vare sig vi vill eller inte, alltid att få med bilder på någon atlet som är dopad. För även fast det känns osannolikt så är chansen uppenbar att när Aftonbladet publicerar ett reportage om en cyklist, skidåkare eller friidrottare kan även denna person vara dopad. Det är lätt att falla i fällan att tro att byggare är så överlägsna preppare bara för deras muskler är större och mer synliga. Uthållighetssporter är som sagt absolut inte förskonade från problemet, snarare tvärtom.

    Sammanfattningsvis: Det är en vacker tanke att vi bara skulle publicera bilder på folk som är bevisat rena, men i praktiken ogenomförbar.

    #1052250

    [/QUOTE]

    JoakimC wrote:
    En undran: Hur ska man som l
    #1052251

    Detta är väl egentligen mer Herr Danielssons område att svara på, men jag kan ändå ge dig några synpunkter:

    BODY har en klar och tydlig hållning i frågan, vi publicerar inte bilder på dopningavstängda atleter.
    > Kanon! Jag visste inte detta.

    Hade vi bytt den policyn mot att som du skriver bara publicera bilder på folk som är bevisat rena hade vi tyvärr fått leta länge efter folk att ta bilder på då dopningtester varken genomförs på proffstävlingar eller tävlingar i Sverige.
    > Är inte det märkligt? Är sporten för liten för att ekonomiskt ha råd att genomföra tester?

    Dessutom, även om det skulle testas vid tävlingar skulle det alltid finnas folk som sa: ”Ok han var ren på tävlingen, men jag lovar att han har preppat under uppbyggnadsfasen!”.
    > Förvisso, håller med helt. Men borde inte alla som har tävlingslicens kunna testas slumpmässigt när som helst? Naiv fråga kanske…? . Är väl en fråga för förbundet, inte en enskild tidskrift.

    …Det är lätt att falla i fällan att tro att byggare är så överlägsna preppare bara för deras muskler är större och mer synliga. Uthållighetssporter är som sagt absolut inte förskonade från problemet, snarare tvärtom.

    Sammanfattningsvis: Det är en vacker tanke att vi bara skulle publicera bilder på folk som är bevisat rena, men i praktiken ogenomförbar.

    > Jag förstår helt o fullt. Dessutom är det ju inte er sak att utföra kontroller/vara åklagare. Det jag efterlyste var att redaktionen har en uttalad o tydlig policy MOT doping. Och det har ni ju helt klart. Sedan att ni även gör vad ni kan för att undvika publicering av fuskare.

    Dopingen är säkert ett än större problem i andra sporter än fitness/BB. Det hindrar dock inte att Body drar sitt strå till stacken för att sprida kunskapen om dopingens destruktiva konsekvenser. Tänker närmast på den senaste undersökningen av ungdomarnas inställning till detta. Uppenbarligen finns det tonåringar idag som är beredda att sätta livet till mha doping, för att nå framgång inom en sport!

    :emo-thumb

    #1052252
    JoakimC wrote:
    Tänker närmast på den senaste undersökningen av ungdomarnas inställning till detta. Uppenbarligen finns det tonåringar idag som är beredda att sätta livet till mha doping, för att nå framgång inom en sport!

    Det är bättre du försöker läsa undersökningar om hur det fungerar i kroppen istället för undersökningar folks attityd. Tyvärr kommer du nog inte hitta så många som fyller kravet att få lov och kalla sig för vetenskapliga, det mesta handlar om opiononsbildning. Och där är det ju välkänt att man slänger sig med argument hit och dit.

    Skall du få någon att sluta så måste du vara trovärdig och förklara för personen, annars så ballanserar du på en tunn tråd för om personen själv lär sig och märker att något av det du sagt är felaktigt, då faller resten av dina argument med.

    #1052253

    dubbelpost…

    #1052254

    Jag kan f

    #1052255

    Fr

    #1052256

    6 likadana poster :D Nej alla kanske inte blir n

    #1052257
    Lindmark wrote:
    6 likadana poster :D Nej alla kanske inte blir nöjda, det går ju aldrig att uppnå.

    Frågan är mer om policyn att inte publicera avstängda personer är nödvändig?

    Det var egentligen ingen direkt kritik då jag inte är speciellt brydd nu om de reglerna, jag ifrågasätter dock nödvändigheten med policyn.
    Body ska ju som sagt inte agera ngn domstol. Den som åker fast i ett doping test får sitt straff genom avstängningen så vad spelar det då för roll om samma person syns i tidningen eller inte. Majoriteten av dem som läser tidningen går nog varken på tävlingar eller håller koll på vilka som blir avstängda så jag tror inte risken är stor att ngn skulle säga ”herregud hur kan ni ha med den personen i tidningen, han dopar ju sig”.

    Jag kommer att tänka på ngn dansk el. norsk tungviktare som skulle vara med i ngt träningsreportage tillsammans med Oliver A, men blev fälld efter/under? NOGP och fick ej vara med i tidningen. Minns jag inte helt fel så har han väl varit med i tidningen igen med bilder från senare tävlingar.

    Om inte minnet sviker mig så blev det dock klagomål på att han plockades bort ur reportaget.

    Nåja, jag förstår till viss del policyn då tidningen ska locka så många läsare som möjligt men känns ändå inte som om den gör ngn nytta.

    Jag har skrivit spaltmeter om detta ämne i tidigare insändarsvar, men för att summera så har vi som seriös tidning bara tre val:

    1) att kräva dopingtester på alla som ska vara med i tidningen för att på så sätt garantera att ingen är dopad

    2) att skita fullkomligt i vad folk gör och varför, och bara gå vidare

    3) att visa branschen och idrottskollegiet ett minimum av respekt genom att acceptera och stödja de officiella avstängningar som sker vid positiva tester

    Som bekant tillämpar vi strategi nummer 3.

    Märk väl att vi inte har andra juridiska eller moraliska riktlinjer än idrottsrörelsen i stort. Så länge någon är avstängd från att utöva sin idrott så är han/hon också avstängd från att profileras i BODY. Så snart en avstängning löpt ut eller hävts, så är atleterna välkomna att tävla igen, och av samma anledning också välkomna hos oss igen.

    I fallet med Sune Larsen så plåtade vi honom tillsammans med Oliver Adzievski dagen efter NOGP 2003. I vårt följande nummer så aviserade vi också det kommande träningsreportaget. Men innan det reportaget publicerades så nåddes vi av att Sune bommat ett test på danska mästerskapen några veckor tidigare, och därmed stängts av i två år.

    Vi valde då att helt enkelt bara använda bilderna på Oliver, och att berätta för våra läsare om varför (vi hade ju aviserat om det).

    Mig veterligen så är det undataget Sune ingen som framfört kritik om detta.

    Så snart Sunes avstängning löpt ut så fick han också tävla i Sverigen igen. Och följdaktligen fick han vara med även i blaskan igen. Svårare än så är det inte.

    mvh

    Alex

    #1052258
    Gustav Johansson wrote:
    Intressant vad alla skriver. Men Body är ju en tidning som gör reportage om träning och tränande människor. Reportagen inriktar ju sig också på hur personer tränar, inte hur de dopar sig. Därför tycker jag att Body gör helt rätt. Man måste följa branschens/ sportens riktlinjer och samtidigt koncentrera sig på vad folk vill läsa. Då kan man ju inte censurera personer som man ”tror” har dopat sig. Man kan ju inte döma folk, precis som många tidigare sagt. Tycker Body gör helt rätt.

    :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.