När blir bodybuilding ohälsosamt?

Home Forums Bodybuilding När blir bodybuilding ohälsosamt?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #667352
    HooKeN wrote:
    Osäker på kommande påstående men tror jag hörde att flera kvinnliga bodybuilders kunde ”förlora” sin mens vid mycket lågt fettnivå och då måste väl något rubbats?

    Just den delen är ganska normal för dom flesta tjejer som tränar på lite högre nivå.

    mvh
    Alexfit

    #667353
    Alexfit wrote:
    Just den delen är ganska normal för dom flesta tjejer som tränar på lite högre nivå.

    mvh
    Alexfit

    Oavsett vilken idrott man håller på med.

    #667354
    Calle Ekman wrote:
    Gå runt på 130kg som dem allra största gör kan väll inte vara jättebra heller?

    Säg det till en fetis med :D

    #667355

    Det finns inget som heter överträning. Det är bara någon dum grej som några discobyggare kommit på för att slingra sig från träning. Ungefär som den klassiska ”jag kör inte knäböj för att det skadar knäna”

    D-D-D-D-ISCO.

    #667356
    Pappa_B wrote:
    Det finns inget som heter överträning. Det är bara någon dum grej som några discobyggare kommit på för att slingra sig från träning. Ungefär som den klassiska ”jag kör inte knäböj för att det skadar knäna”

    D-D-D-D-ISCO.

    Visst finns det nått som heter överträning……
    Har efter 22års träning gått in i den sk. (lilla)väggen vid några tillfällen men inte värre än att några dagars vila har laddat batterierna igen.
    Det är olika från person till person…vissa verka åka på skador titt som tätt hur dom än tränar(genetik?).
    Men jag tror i allmänhet att folk som tränat ett tag och kommit över nybörjar stadiet…kan träna mycket hårdare än va dom i många fall gör:up:

    #667357

    Lagom är bäst, både när det gäller träning och mat. Om man vill leva ett långt och hälsosamt liv.
    Tyvärr är man själv långt ifrån lagom i nånting som man företar sig.:

    #667358

    Jag tycker att även sociala biverkningar träning kan räknas som ohälsa tex, när det tar över en persons liv och inget annat än träning, kost, diet inför kommande tävling existerar samtidigt som barn,tjej/sambo och icke tränande vänner och övrigt får stå åt sidan för det egna egot som gör att han stolt studsar upp ur sängen varje morgon för rusa till spegeln och dagens första formcheck(en av många) för att göra en krabba,innan han hunnit säga godmorgon till familjen! Sen har han ändå innan någon till hunnit vakna lämnat hemmet till ljudet av morgonens första brakskit(biverkning av allt för högt proteinintag) med en shaker i en hand och ipoden i den andra redan lämnat hemmet för en av alla ändlösa fettbrännarpromenader där han/hon inte hörde-eller såg att någon ropade efter pappa/mamma utan svar för att musiken som dunkar ur lurarna gjort dom döva för allt som inte har med träning att göra och där blindheten slog till för länge sen! Och ändå överdriver jag inte, vis av egen erfarenhet:nono:

    #667359
    Stefan Henningson wrote:
    Jag tycker att även sociala biverkningar träning kan räknas som ohälsa tex, när det tar över en persons liv och inget annat än träning, kost, diet inför kommande tävling existerar samtidigt som barn,tjej/sambo och icke tränande vänner och övrigt får stå åt sidan för det egna egot som gör att han stolt studsar upp ur sängen varje morgon för rusa till spegeln och dagens första formcheck(en av många) för att göra en krabba,innan han hunnit säga godmorgon till familjen! Sen har han ändå innan någon till hunnit vakna lämnat hemmet till ljudet av morgonens första brakskit(biverkning av allt för högt proteinintag) med en shaker i en hand och ipoden i den andra redan lämnat hemmet för en av alla ändlösa fettbrännarpromenader där han/hon inte hörde-eller såg att någon ropade efter pappa/mamma utan svar för att musiken som dunkar ur lurarna gjort dom döva för allt som inte har med träning att göra och där blindheten slog till för länge sen! Och ändå överdriver jag inte, vis av egen erfarenhet:nono:

    +1

    Det var detta jag ville påpeka i mitt inlägg också lite längre bak i tråden.
    Man ska aldrig behöva åsidosätta familj och vänner så att de blir lidande.

    #667360
    Stefan Henningson wrote:
    Jag tycker att även sociala biverkningar träning kan räknas som ohälsa tex, när det tar över en persons liv och inget annat än träning, kost, diet inför kommande tävling existerar samtidigt som barn,tjej/sambo och icke tränande vänner och övrigt får stå åt sidan för det egna egot som gör att han stolt studsar upp ur sängen varje morgon för rusa till spegeln och dagens första formcheck(en av många) för att göra en krabba,innan han hunnit säga godmorgon till familjen! Sen har han ändå innan någon till hunnit vakna lämnat hemmet till ljudet av morgonens första brakskit(biverkning av allt för högt proteinintag) med en shaker i en hand och ipoden i den andra redan lämnat hemmet för en av alla ändlösa fettbrännarpromenader där han/hon inte hörde-eller såg att någon ropade efter pappa/mamma utan svar för att musiken som dunkar ur lurarna gjort dom döva för allt som inte har med träning att göra och där blindheten slog till för länge sen! Och ändå överdriver jag inte, vis av egen erfarenhet:nono:

    Håller med:up:…kan nog va en svår balansgång för många….
    Ska man orka med sej själv å sitt liv nån längre stund
    så får man nog lära sej å kunna slappna av vid sidan av träningen och inte låta fixeringen ta över totalt:up:

    #667361

    Allt blir ohälsosamt i för stora mängder. Att under lång tid slita på sin kropp med väldigt tung träning, extremt proteinintag, diverse tillskott och tuffa dieter är så klart inte optimalt för ens hälsa. Men att göra det vid enstaka tillfällen under kortare perioder lär inte vara så fruktansvärt illa.

    Saker måste alltid ställas i relation till varandra. All fysisk aktivtet är bättre än inaktivitet. Det finns sidor med kroppsbyggning som kan anses rent ohälsosamma, men det gör det i de flesta människors liv. Rökning, alkoholkonsumtion, för mycket onyttig och fet mat, stressande arbeten mm.

    Jag har en vän som inte tränar alls, arbetar natt på en plastindustri och dricker alldeles för mycket öl och Whiskey (varje helg). På hans senaste hälsokontroll (på jobbet) sa de att han hade fysisk status som en 55 åring (han är 22).Jämfört med honom tror jag de flesta här inne är mer hälsosamma – oavsett om man är hobbybyggare eller elitsatsande.

    Det är heller aldrig för sent att ändra sig. Har du enbart tränat tung styrka under många år, dietat hårt och kanske dragit på dig åkommer till följd av kroppsbyggningen – börja springa, spela badminton, käka nyttigt, utan att vara extrem. Dra ner på gymmandet till ett par dagar i veckan och träna för att underhålla kroppen istället. Det är aldrig för sent att ändra sin livsstil!

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.