Johannas resa

Home Forums Dagböcker Johannas resa

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 1,200 total)
  • Author
    Posts
  • #84413
    #835430

    Hej!
    Jag heter Johanna Berggren, är 23år, studerar till religions- och idrottslärare på gymnasiet samt extra jobbar på Ica och bor i Säffle.
    Har under hela min uppväxt varit träningsaktiv då jag sysslat med hästar och tävlat i hoppning.
    År 2002 tog mitt liv en drastisk vändning då jag var med om en otäck ridolycka med en svår fotfraktur som utgång, detta ledde till att jag var tvungen att ge upp mitt stora intresse för hästar då fotskadan satte stopp för tunga träningspass i sadeln. Misslyckade försök att ta mig tillbaka upp i sadeln gång på gång samt rehab på gymet gjorde att jag tillslut valde att ge upp drömmen om ett liv i tävlingssadeln, sadlade då om och blev fast på gymet istället.
    På gymet har jag nu i ca 3.5 år tids spenderat dagar och ”nätter”, blod, svett och tårar vilket lett till att jag började tävla inom styrkelyft.
    Har tävlat i ca 1.5 år nu, fram till i vintras då jag hunnit med att komma 3:a på junior SM i SL samt 2:a på junior nordiska mästerskapen i viktklass 67.5 år 2006.
    Under hösten 2006 överansträngde jag min axelled vilket har lett till att jag till en början motvilligt var tvungen att lägga om min träning helt och hållet för att överhuvudtaget orkar träna, uppsöka idrottsläkare samt sjukgymnast för att reda ut min förmodade skada i axeln. Då jag mkujdelsröntgade axeln visade det sig att ingenting var trasigt utan att det förmodligen endast var en rejäl överansträningning m inflammation vilket i sin tur lett till rehab samt högrepsträning och kondition.
    Har idagsläget kontinuerlig kontakt med idrottsläkare samt sjukgymnast för kontroll av axelleden samt kör rehab. Allting börjar reda ut sig och jag känner mig på G!
    Resan fram till idag, har inneburit en mängd olika saker för mig, bland annat har jag funnit en passion för gymvärldens såkallade mångkamp: Athletic fitness.
    Detta har gjort att jag i samspårk med coach, sjukgymnast osv. övervägt att satsa inom Atletic fitness.

    För att allt skall fungera måste samtliga saker klaffa till 100%:
    – Träningsupplägg
    – Diet
    – Fot och axel
    +samt en mängd tålamod och envishet då saken att sadla om från styrkelyftare till Atletic fitness utövare kan vara tuffare än många tror då träningsuppläggen skiljer sig oerhört mycket!

    Resan började i måndags den 2/4 2007 då jag startade min testdiet samt nytt träningsupplägg.
    Info:
    Vikt: 69kg
    Längd: 166cm
    Kroppsfett (mätt på våg hemma): 24,3%

    Mål:
    Att starta i SM AF 2008 med grym form och att ev. om diet och träning går som planerat starta December Cupen 2007.

    Uppdateringar kommer att ske här på bodys forum, på [www.gymmare.se] och på min hemsida: [http://powerberggren.blogg.se/] i form av bilder, vikt, kroppsfett, mått osv.

    Nu är det bara att TUTA och köra, hoppas NI vill vara med på min resa, för den lär bli spännande helt klart!

    Bästa hälsningar/ J. ;)

    #835431

    Ett hyfsat hårt pass och energin tog i princip slut efteråt, då har man lyckast rätt bra:
    Triceps:
    – Pushdowns 4*12
    – Dips test m axeln: 7,5,5
    – Enarms hantelextension bakom huvudet 4*12
    – Triceps kick m hantel 4*12
    Mage:
    Situp´s 4*max
    Sneda Situp´s 2*12, 2*15
    + poséträning
    + 45minuters kardioo

    Helt slutkörd, trött vill bara ha mat och vila upp mig inför morgondagens stryke+kardioopass efter jobbet: längtar redan. Imorn blir det baksida axlar, vader och rehab för v:a axel + kardioo efteråt ca:30minuter.

    Dieten rullar på, allting flyter. Klart man inte ser särskilt mycket på en veckas diet men huvudsaken är att allt fungerar just nu med rutiner och kostupplägg. Att jag orkar med alla mina pass till 110% och att jag känner mig pigg och fräsh.Imorn är det GODIS/ÄTARDAG och jag vet INTE, nja brjar nog dagen som vanligt känns bäst för då mår jag bra och får i mig allt för att orkar köra ett träningspass efter jobbet men imorn kväll kan dte bli en och annan godis *ler*, skall bort till nårga vänner och äta lite god mat. Längtar faktiskt efter en riktig köttbit och potatis som jag gillar så mycket!

    Är på G riktigt och jag njuter av läget (den tuffa dieten, träningen och mitt mål), allting pushar och det är bara att tuta och köra, vara uppmärksam och ta det easy m min axel.
    Envisast vinner!
    No pain, no game!
    Bästa hälsningar/ J. ;)

    #835432

    Detta skall bli grymt kul att följa!
    Har också en axel skada som spökar *usch*
    Kör hårt så det ryker!:emo-thumb

    #835433

    Imorn börjar jag dagen med vägning (vikt+fett%), detta kommer fortsättningsvis att ske på fredagsmornar framöver, 1ggr/v samt mätning av följande:
    – Armar
    – Bröst
    – Midja
    – Lår
    – Vader
    + fotografering
    Allt för att se hur resultaten utspeglar sig.

    I måndags 2/4 2007 under dietstart hade jag följande mått:
    Armar h/v:33,5cm & 33,3cm
    Bröst:89,5cm
    Midja:72cm
    Lår h/v:59,2 & 59cm

    Tanken är en testdiet och träningsupplägg för att prova på allt inför nästa år. Mitt mål är som sagt att starta på Athletic fitness SM 2008 och då med grym form.
    Mina träningsschema går i 4veckors cykler, likaså dieten till att börja med. I samråd med PT och coach naturligtvis.

    Resan lär bli lång, tuff och otroligt kul!
    Så häng med!


    Träningsschema vecka 14-17

    Styrka 6ggr/vecka a: 45-60 min
    Kadrioo efter styrka 2ggr/vecka. a: 30 min
    Morgonpromenader 5-6ggr/v a: 60 min varav. Intervallträning 2ggr/vecka

    Styrkeupplägg
    Dag/Pass 1: Framsida ben + biceps
    Dag/Pass 2: Bröst + mage
    Dag/Pass 3: Rygg + framsida axlar
    Dag/Pass 4: Baksida ben
    Dag/Pass 5: Triceps + mage
    Dag/Pass 6: Baksida axlar + vader
    Dag 7: Vila

    Bästa hälsningar/ J. ;)

    #835434
    sh0w wrote:
    Detta skall bli grymt kul att följa!
    Har också en axel skada som spökar *usch*
    Kör hårt så det ryker!:emo-thumb

    Nu kör vi så det ryker :emo-thumb

    #835435
    superberggren wrote:
    Nu kör vi så det ryker :emo-thumb

    ABSOLUT!
    PUMPA PUMPA!!!

    #835436
    sh0w wrote:
    ABSOLUT!
    PUMPA PUMPA!!!

    Envisast vinner och bäst ska jag BLI om allt går som planerat vill säga och om jag får som jag vill :p !
    Blir kul, vi får peppa varann, alltid bra att ha någon vid sidan av!
    KRAM ;)

    #835437
    superberggren wrote:
    Envisast vinner och bäst ska jag BLI om allt går som planerat vill säga och om jag får som jag vill :p !
    Blir kul, vi får peppa varann, alltid bra att ha någon vid sidan av!
    KRAM ;)

    Bäst och Bäst.. Vi får väl se ;) *moahahhaha, retas*
    Envis är mitt för namn *haha*,
    Och bäst ska JAG bli, om inte axeln sviker mig *mjau*
    Vem som är envisast (heter det så?) får vi se!?
    Ingen snack om saken att vi ska peppa varandra ;) !!
    *nyp på skinkan*
    Glad pawsk , sh0w (:

    #835438

    Fotobilder vid dietstart 2/4 2007

    #835439
    sh0w wrote:
    Bäst och Bäst.. Vi får väl se ;) *moahahhaha, retas*
    Envis är mitt för namn *haha*,
    Och bäst ska JAG bli, om inte axeln sviker mig *mjau*
    Vem som är envisast (heter det så?) får vi se!?
    Ingen snack om saken att vi ska peppa varandra ;) !!
    *nyp på skinkan*
    Glad pawsk , sh0w (:

    Glad Påsk vännen :P

    #835440
    superberggren wrote:
    Glad Påsk vännen :P

    Hoppas att du tog det som ett litet skämt där…
    Kanske tog i lite?
    Älskar och skämta..
    Det kommer att gå bra för oss båda..
    Känner det på mig..!
    Vill man så kan man!
    ELLER HUR?!
    Jag är snäll..*lovar* :)

    #835441
    sh0w wrote:
    Hoppas att du tog det som ett litet skämt där…
    Kanske tog i lite?
    Älskar och skämta..
    Det kommer att gå bra för oss båda..
    Känner det på mig..!
    Vill man så kan man!
    ELLER HUR?!
    Jag är snäll..*lovar* :)

    och jag lovar: jag är kaxig men väldigt rar inombords.
    skönt vi funnit varann, let´s goo.
    nattis *

    #835442

    Lycka till johanna :emo-thumb

    Tror du att du en dag kommer komma igång med SL tävlandet?

    #835443
    Polack81 wrote:
    Lycka till johanna :emo-thumb

    Tror du att du en dag kommer komma igång med SL tävlandet?

    Har lite planer framöver, du får följa mig så får vi väl se.
    Tack, tack! /J. ;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 1,200 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.