cardio eller slappa

Home Forums Deff och fettminskning cardio eller slappa

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #540915
    ajrish wrote:
    antar för att det är mindre krävande.:emo-thumb
    var inte risken större under ett längre löpande att förlora muskeln.
    annars vet jag inte det är därför jag undrar så?

    Ja men HIT är ju ännu mer intensivt.

    Låt säga att du transporterar dig x antal km. Om detta görs uspringande under kortare tid men med högre intensitet än den raska promenaden som tar t.ex. en timme så är antagligen löpningen mer gynnsam.

    Om dessa kilometer görs i form av intervaller är ju aktiviteten än mer ansträngande.

    #540916

    Ett upplägg som innehåler konditionsträning är antagligen sämre för att behålla muskelmassa än ett upplägg utan. Styrketräning är så muskeluppbyggande att det effektivt motverkar muskelförlust vid energiunderskott; att lägga till konditionsträning har knappast någon antikatabol eller anabol effekt, snarare motverkar konditionsträningen styrketräningens uppbyggande effekter.

    #540917

    men om nu EDDIE säger att inaktivitet är mer katabolt än aktivitet så antar jag då att han inte inkluderar styrketräning nu när du säger att inaktivitet tillsammans med styrketräning är det säkraste för att behålla muskler, eller?
    Läste ju att HIIT kan tom bygga muskler men måste man då ligga på energiöverskott? :what:
    Så att skaffa sig en bra kondition samtidigt som man deffar och vill behålla massa går inte såbra hand i hand?
    Skulle gärna vilja ha någon typ av konditionsträning där man tappar minst muskelmassa och då skulle HIIT vara bäst vad jag hört.

    #540918
    ajrish wrote:
    muskelmassa och då skulle HIIT vara bäst vad jag hört.

    HIIT är mindre dåligt för din muskelutveckling än distansträning ja. Att HIIT i sig skulle BYGGA muskler är inte rimligt att tro. I alla fall inte för en van styrketränande. Går man från vardagliga promenader som enda motion till att börja springa i backe lär dock benmuskulaturen kunna utvecklas tror jag. Skaderisken är ju dock stor.

    Men angående ”hur dåligt” konditionsträningen är så tror JAG att det är bättre än att vara helt inaktiv i alla fall. Men King Grub menar annorlunda och kan såklart mycket väl ha rätt.

    #540919
    Eddie Vedder wrote:
    HIIT är mindre dåligt för din muskelutveckling än distansträning ja. Att HIIT i sig skulle BYGGA muskler är inte rimligt att tro. I alla fall inte för en van styrketränande. Går man från vardagliga promenader som enda motion till att börja springa i backe lär dock benmuskulaturen kunna utvecklas tror jag. Skaderisken är ju dock stor.

    Men angående ”hur dåligt” konditionsträningen är så tror JAG att det är bättre än att vara helt inaktiv i alla fall. Men King Grub menar annorlunda och kan såklart mycket väl ha rätt.

    okej.
    Men eftersom konditionsträning ger en bättre syreupptagningsförmåga så borde det väl gynna styrketräningen, genom att man snabbare återhämtar sig emellan seten, eller?:up:

    Då får det bli intervallträning de dagar då jag inte styrketränar och gå ut och promenera med hunden som vanligt (inga jättepromenader dock).
    Räcker en intervallträning i veckan för att bygga upp en god motion eller ska man slänga in lite fler pass?

    #540920
    Flessa wrote:
    beror såklart på utgånsgläge, varaktighet & intensitet.

    kommer väl ligga på en kvart och med en intensitet som jag klarar av!:up:
    inte kommer jag fisa runt och hurta med benen inte!

    #540921
    Eddie Vedder wrote:
    Men angående ”hur dåligt” konditionsträningen är så tror JAG att det är bättre än att vara helt inaktiv i alla fall. Men King Grub menar annorlunda och kan såklart mycket väl ha rätt.

    Vi pratade väl aldrig om att vara ”helt inaktiv” heller? Visserligen får vi ingen kardiovaskulär träning via styrketräningen, men vi rör ju på oss iaf.
    Som de flesta av King Grubs påståenden, så är nog även detta baserat på studier. Jag tycks själv minnas ha tagit del av dem. Sen kan man givetvis dra upp diskussionen om studier vs. personliga erfarenheter m.m. igen…

    ajrish wrote:
    Då får det bli intervallträning de dagar då jag inte styrketränar och gå ut och promenera med hunden som vanligt (inga jättepromenader dock).

    Jättepromenader är det ingen fara med, då de är så lågintensiva att de inte kan räknas som konditionsträning. Å andra sidan tycker jag personligen att man kan bli väldigt hungrig av dessa, vilket kan bli ödesdigert då man inte förbränner så himla mycket kalorier på promenaden.

    Tanken med HIIT i allmänhet är ju att det ska simulera förhållandena under ett styrketräningspass. Ett tungt set på 10-12 reps i knäböj kan ta en 30-40sec. Det är just de intervallerna du ska ligga på. (Om bibehållen muskelmassa, vid maximal kaloriförbrukning och minimal tidsåtgång är målet.) Både under styrketräning och HIIT handlar det om att jobba anaerobt med maximal kapacitet.
    Därför menar förespråkarna att HIIT skickar liknande signaler till muskulaturen som styrketräningen gör.

    Vilken vetenskaplig uppbackning texten ovan har vet jag inte, förutom att kortisolnivåerna verkar öka proportionellt till längden av träningspasset. Det är därför förespråkarna menar att man ska hålla passen korta (ca. 20 min).
    En positiv effekt många känner av HIIT är att den faktiskt är ganska hungerdämpande.

    #540922
    Tyskn wrote:
    Vi pratade väl aldrig om att vara ”helt inaktiv” heller? Visserligen får vi ingen kardiovaskulär träning via styrketräningen, men vi rör ju på oss iaf.
    Som de flesta av King Grubs påståenden, så är nog även detta baserat på studier. Jag tycks själv minnas ha tagit del av dem. Sen kan man givetvis dra upp diskussionen om studier vs. personliga erfarenheter m.m. igen…

    Givetvis baserar jag även min gissning på samma studier. Men en jämförelse med t.ex 3 jogginpass per vecka och inget motionerande alls har jag inte sett direkt. Och total inaktivitet i just det här fallet syftade inte på att ligga i koma utan inaktivitet så som ett LAN-liv mer.:D

    #540923
    Tyskn wrote:
    En positiv effekt många känner av HIIT är att den faktiskt är ganska hungerdämpande.

    det där känner jag igen från styrketräningen. Jag klarar oftast inte av att äta mat direkt efter, man känner sig ganska mätt och orkeslös med väldigt belåten och lugn. Såbra att det finns drinkar att hålla i sig istället! :up:
    Men det jag sa om den ökade syreupptagningsförmågan som skulle ge snabbare återhämtning mellan seten kan det stämma?:

    #540924
    henkebenke wrote:
    Cardio gör att man förlorar procentuellt mer muskler än man skulle gjort annars. Om man t ex joggar bort 500 kcal per dag tappar man mer muskler än om man skulle latat sig, men ätit 500 kcal mindre i stället. Den totala viktnedgången blir dock samma.

    Däremot är det väldigt ohälsosamt att bara ligga på sofflocket hela dagarna. Människan är gjord för att röra på sig.

    Hmmm, VET du att det är så? Man har ju fått lära sig att man ska träna hårt under deffen för att stimulera kroppen att behålla musklerna.

    #540925
    Eddie Vedder wrote:
    Givetvis baserar jag även min gissning på samma studier. Men en jämförelse med t.ex 3 jogginpass per vecka och inget motionerande alls har jag inte sett direkt. Och total inaktivitet i just det här fallet syftade inte på att ligga i koma utan inaktivitet så som ett LAN-liv mer.:D

    Jag förstod att du inte menade att man skulle ligga i koma, men när jag pratar om ”LAN-liv” så antar jag att personen inte håller på med någon styrketräning heller, vilket TS ändå verkar göra.

    ajrish wrote:
    Men det jag sa om den ökade syreupptagningsförmågan som skulle ge snabbare återhämtning mellan seten kan det stämma?:

    Njaa, med tanke på hur kort HIIT ska hållas, och att träningen i stort sett är anaerob så kommer nog syreupptagningsförmågan inte påverkas i samma utsträckning som under vanlig konditionsträning eller intervallträning med längre intervaller.
    Å andra sidan kommer dina muskelceller anpassa sig med att bilda fler mitokondrier och effektivisera mjölksyra-transporten.

    #540926
    Tyskn wrote:
    Å andra sidan kommer dina muskelceller anpassa sig med att bilda fler mitokondrier och effektivisera mjölksyra-transporten.

    okej. så att det som händer är att man blir uthålligare under intensiv aktivitet.
    Man blir väl också snabbare av HIIT.

    #540927
    Tyskn wrote:
    Jag förstod att du inte menade att man skulle ligga i koma, men när jag pratar om ”LAN-liv” så antar jag att personen inte håller på med någon styrketräning heller, vilket TS ändå verkar göra.

    Jag menar samma sak. Utgår från…

    ajrish wrote:
    har en fråga om varför ska man hålla på och springa runt i skogen när man likagärna kan ligga hemma i soffan och lira ps3 vid fettminskning.

    Och min gissning är att lite joggning är bättre där faktiskt. Men en gissning som sagt.:)

    #540928

    Allt beror ju dock på livsstilen i övrigt. Var lite luddig fråga faktiskt, ”ligga hemma och lira ps3 vid fettminskning eller jogga” det första ger ju intrycket om en totalt inaktiv livsstil förutom styrketräningen som du nämde, i det fallet så är Eddie’s spår att lite jogging och motion endast gör positivt. Men är du inte soffpotatis i övrigt förutom den tiden du spelar ps3 istället för att jogga är det mest troligt mer fördelaktigt sett till bibehållen muskelmassa att ej utöva kondition vid ett underskott som King Grub skrev.

    #540929

    du förstod precis! :up:

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.