Hur Vet Jag Hur Många Kalorier Jag Gör Av Med?

Home Forums Deff och fettminskning Hur Vet Jag Hur Många Kalorier Jag Gör Av Med?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #57693
    #318450

    Ja hur vet man egentligen? jag äter just nu så mycket jag kan för att vara säker på att jag ligger på kalorie överskott (bulka) men jag vet egentligen inte hur många kalorier jag gör av med på gymmet! Jag vet dessutom inte heller hur många jag stoppar i mig eftersom att jag inte lagar mat hemma :P Men det kan jag enkelt ta reda på!

    Edit- Det är under ett gympass när man kör fria vikter jag undrar hur många man gör sig av med. Också, kan man lita på datorerna på cyckel maskinerna som säger hur många kalorier man har bränt? jag har för mig att människor bränner olika mycket?

    #318451

    Är det inte bättre att räkna ut kaloriförbrukningen för hela dagen istället för ett gympass?

    Det beror till stor del på hur mycket du väger och hur intensivt du tränar. Mellan 200-600 kcal/timme kan du räkna med att styrketräning förbränner.

    #318452

    Nej du borde inte lita på datorerna ! Börja med att räkna ditt kcal intag över en vecka, reglera detta efterhand som du kollar på vågen, om den går upp eller ner.

    #318453
    Maod wrote:
    Är det inte bättre att räkna ut kaloriförbrukningen för hela dagen istället för ett gympass?

    Det beror till stor del på hur mycket du väger och hur intensivt du tränar. Mellan 200-600 kcal/timme kan du räkna med att styrketräning förbränner.

    Jo det är nog bättre att räkna en hel dag då, fast gör nog inte något som bränner kalorie speciellt mycket utanför gymmet. men om vi säger att jag bränner 1000 kalorier per dag. är det inte väldigt enkelt att ligga på en kalorie överskott då? väger cirka 89kg senaste gången jag kollade, och är 188cm skulle jag tro

    BenGeten wrote:
    Nej du borde inte lita på datorerna ! Börja med att räkna ditt kcal intag över en vecka, reglera detta efterhand som du kollar på vågen, om den går upp eller ner.

    Kan försöka göra det, men hur ska jag räkna kalorerna från maten jag äter i skolan? eller ska jag bara göra det när jag är ledig från skolan en vecka?

    Tack för båda svaren

    #318454

    Om du går i skolan borde du inte ägna dig åt att räkna KCAL alls.
    Det är för mycket annat som borde vara i ditt huvud.
    Ät så mycket du kan, träna så hårt du orkar, ha så kul du bara kan.

    Och annars handlar det om överslag. Du vet hur 200 gram köttfärsbiff ser ut och innehåller och uppskattar ett värde på maten i skolan.
    Det blir aldrig exakt när du inte lagar och väger maten själv. Men se framför allt min inledning…

    #318455
    Indec wrote:
    Om du går i skolan borde du inte ägna dig åt att räkna KCAL alls.
    Det är för mycket annat som borde vara i ditt huvud.
    Ät så mycket du kan, träna så hårt du orkar, ha så kul du bara kan.

    Och annars handlar det om överslag. Du vet hur 200 gram köttfärsbiff ser ut och innehåller och uppskattar ett värde på maten i skolan.
    Det blir aldrig exakt när du inte lagar och väger maten själv. Men se framför allt min inledning…

    Det är bara att jag vill vara säker på att jag äter tillräckligt för att jag satsar så mycket jag kan nu på gymmandet och att få min dröm kropp!

    #318456

    Du behöver nog inte vara orolig, de flesta i din ålder gör ruskiga ökningar, dessutom tycks ni sakna kroppsfett helt *GRR* :-)
    Lägg fokus på att äta bra och mycket mat och se din tröäning på längre sikt än nån vecka. Resultaten tar lite tid, men det är jävligt kul att nå dem. Vägen dit är roligare än själva resultatet.

    Vad äter du till

    : Frukost?
    : Lunch?
    : Middag?

    #318457
    Indec wrote:
    Du behöver nog inte vara orolig, de flesta i din ålder gör ruskiga ökningar, dessutom tycks ni sakna kroppsfett helt *GRR* :-)
    Lägg fokus på att äta bra och mycket mat och se din tröäning på längre sikt än nån vecka. Resultaten tar lite tid, men det är jävligt kul att nå dem. Vägen dit är roligare än själva resultatet.

    Vad äter du till

    : Frukost?
    : Lunch?
    : Middag?

    Till Frukost äter jag Kellogs cornflakes, utan sån tillsat socker, bara den vanliga. Lunch är skolans mat så det är ju olika. När jag kommer hem försöker jag äta något också. Det brukar finnas mat kvar från dagen innan som jag äter. Till middag äter jag mammas mat. Hon lagar nyttig mat, vi äter i princip aldrig onyttig mat. Det onyttigaste vi äter är hamburgare men det är väldigt sällan.

    #318458
    Nickster wrote:
    Till Frukost äter jag Kellogs cornflakes, utan sån tillsat socker, bara den vanliga. Lunch är skolans mat så det är ju olika. När jag kommer hem försöker jag äta något också. Det brukar finnas mat kvar från dagen innan som jag äter. Till middag äter jag mammas mat. Hon lagar nyttig mat, vi äter i princip aldrig onyttig mat. Det onyttigaste vi äter är hamburgare men det är väldigt sällan.

    Din frukost är kass.
    Lunch: omöjligt att svara på
    Middag: Omöjligt att svara på.

    Hur inbillar du dig att någon , någonsin skall kunna hjälpa dig. Och berätta om du får i dig rätt mängd av någonting med den ovan beskrivna kosten?

    Du måste lära dig grundläggande näringslära och börja laga mat tillsammans med mamma. Pronto.

    #318459
    Indec wrote:
    Din frukost är kass.
    Lunch: omöjligt att svara på
    Middag: Omöjligt att svara på.

    Hur inbillar du dig att någon , någonsin skall kunna hjälpa dig. Och berätta om du får i dig rätt mängd av någonting med den ovan beskrivna kosten?

    Du måste lära dig grundläggande näringslära och börja laga mat tillsammans med mamma. Pronto.

    Det är därför jag är här :) för att lära mig! Vad kan man äta till frukost? för det är det jag kan göra mest skillnad på. Åt tidigare risgrynsgröt men vet inte om det är så jätte nyttigt?

    #318460

    Risgrynsgröt är bättre än din nuvarande frukost.
    Det finns en uppsjö av trådar om detta, sök och du skall finna.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=22090]

    Köp Niclas bok träningslära.
    Läs på traningslara.nu

    Gå till biblioteket och låna böcker, sök här, kika andra forum. Ingen kommer kunna ge dig all info i en och samma tråd, tyvärr.

    Tips på frukost: (det jag åt i morse)

    Ett par kokta ekologiska ägg
    Proteinkälla: t.ex. 250 -500 gram kvarg med bär och nötter
    Kolhydratskälla: bröd av god kvalité (inte formbröd)

    Drick det du föredrar till.
    Men det är ett tips och knappast den ultimata, perfekta kosten för alla syften.

    #318461
    Indec wrote:
    Risgrynsgröt är bättre än din nuvarande frukost.
    Det finns en uppsjö av trådar om detta, sök och du skall finna.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=22090]

    Köp Niclas bok träningslära.
    Läs på traningslara.nu

    Gå till biblioteket och låna böcker, sök här, kika andra forum. Ingen kommer kunna ge dig all info i en och samma tråd, tyvärr.

    Tips på frukost: (det jag åt i morse)

    Ett par kokta ekologiska ägg
    Proteinkälla: t.ex. 250 -500 gram kvarg med bär och nötter
    Kolhydratskälla: bröd av god kvalité (inte formbröd)

    Drick det du föredrar till.
    Men det är ett tips och knappast den ultimata, perfekta kosten för alla syften.

    Tack så mycket för hjälpen. Ska spendera några timmar nån dag och läsa så mycket jag kan om kost och näringslära. Trodde aldrig när jag började gymma att kosten hade en sån stor påverkan!

    #318462

    Styrketräning bränner inte särskilt många kalorier. Absolut inte 600 per timme. Jag brukar räkna med runt 200 kcal för ett pass, och då tycker jag att jag tar i. Så skiljer det sig såklart också vilka muskelgrupper man tränar. Att träna på riktigt (t.ex. knäböj och marklyft) förbrukar mer energi än att sitta och lalla i någon armmaskin exempelvis.

    #318463
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Styrketräning bränner inte särskilt många kalorier. Absolut inte 600 per timme.

    Beror väl iofs på hur stark du är.
    Ronnie Coleman, m.fl. i sina heydays lär ju ha bränt en hel del.
    Om de dietupplägg, som presenterats i FLEX stämmer, så är runt 6000kcal per dygn, inte helt ovanligt. Visserligen är basalomsättningen högre med den stora muskelmassan, men det räcker inte som enda förklaring till det höga energiintaget.

    Jag har även läst att vid tung anarobträning, så går det åt lika mycket energi efter träningen, som vid träningen för att bygga upp ATP och glykogenförråd. Det var dock några år sen jag läst detta.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.