Kaloriebehov & när deffdags?

Home Forums Deff och fettminskning Kaloriebehov & när deffdags?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #571521

    Hur räknar man lättast ut sitt kaloriebehov? Alltså det jag ska hålla mig under för att gå ner i vikt.

    Är en ganska vanlig kille som tränar 4 pass styrka i veckan… rör mig högst medelmåttlig annars.

    Och hur vet man när det e deff-dags? Vad är era tecken?
    Jag tycker det mesta på kroppen är för klent byggt ännu, men det fett jag fått av bulk ligger ju kring magen.

    #72084
    #571522

    Kaloribehov -> [http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html]

    #571523

    För att uppskatta sin dagliga energiförbrukning kan man använda formeln BWX30, d v s kroppsvikten multiplicerat med 30.

    Denna omnämns i det senaste numret av BODY, där den mycket kunnige Martin Berkhan även i övrigt rätar ut många frågetecken kring detta med deffande.

    #571524
    BigBuck wrote:
    Hur räknar man lättast ut sitt kaloriebehov? .

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=20927]

    #571525
    BigBuck wrote:
    Och hur vet man när det e deff-dags? Vad är era tecken?
    Jag tycker det mesta på kroppen är för klent byggt ännu, men det fett jag fått av bulk ligger ju kring magen.

    Det vet du bara själv. Men jag skulle inte låta kroppen bli för ”fet”, men det är jag. Försök att hitta din trivselvikt och jobba därifrån.

    #571526
    Andreaz Engström wrote:
    Det vet du bara själv. Men jag skulle inte låta kroppen bli för ”fet”, men det är jag. Försök att hitta din trivselvikt och jobba därifrån.

    Det e ju det som är grejen… att veta när. Jag tycker stora delar av kropen behöver mer volym… det är mest på magen som endel hull samlats.

    #571527
    BigBuck wrote:
    Det e ju det som är grejen… att veta när. Jag tycker stora delar av kropen behöver mer volym… det är mest på magen som endel hull samlats.

    Du måste hitta din egen känsla. Vad trivs du med? När mår du bra?

    Vill du ha mer volym på kroppen så ska du satsa på det.

    Skit i vad andra tycker. Det är din kropp.

    #571528
    Andreaz Engström wrote:
    Du måste hitta din egen känsla. Vad trivs du med? När mår du bra?

    Vill du ha mer volym på kroppen så ska du satsa på det.

    Skit i vad andra tycker. Det är din kropp.

    Bra post :up:

    #571529
    Andreaz Engström wrote:
    Du måste hitta din egen känsla. Vad trivs du med? När mår du bra?

    Vill du ha mer volym på kroppen så ska du satsa på det.

    Skit i vad andra tycker. Det är din kropp.

    Men jag antar att det då blir ett helevte den dagen man vill deffa fram former?

    Det torde väl vara bättre att deffa flera gånger med ett litet fettöverskott, än att satsa på en massiv deff med masor av fett (?)..

    #571530
    BigBuck wrote:
    Men jag antar att det då blir ett helevte den dagen man vill deffa fram former?

    Det torde väl vara bättre att deffa flera gånger med ett litet fettöverskott, än att satsa på en massiv deff med masor av fett (?)..

    Trivs du med den formen du har nu, så försök ha kvar den. Du behöver inte ”bulka” för att lägga på dig massa. Antar att du är rätt ung och har hormonerna på din sida. Försök att äta allsidigt och träna på så löser sig det mesta.

    Känns det som om du behöver en massiv deff har du antagligen ätit för mycket. Du behöver inte vara en ”tjockis” föra att bli stor och stark.

    #571531

    Att man gör klokast i att överäta när man bygger muskler och att man bör seftersträva kontinuerlig viktuppgång är EN sak. Att bli FET är något helt annat, dessa två går inte alls hand i hand på det viset som vissa verkar tro.

    Ordet ”bulk” är dessvärre lite missledande där tror jag, det låter ju lite macho och kan säkert missuppfattas som svullande 24/7. Men en ”bulkperiod” (om man nu måste använda den termen) handlar bara om en period där du medvetet intar mer energi än din kropp förbrukar samtidigt som du kombinerar detta med styrketräning för att åstadkomma maximalt med muskelökning och minimalt med fettökning (även om en viss fettökning är något som kommer inträffa och som man måste leva med om man vill uppnå resultat inom någorlunda snar framtid).

    Så om du inte vill bli fet ser du bara till att inte bli fet helt enkelt. Kaloriöverskottet ligger inte latent i en bubbla någonstans och vips vaknar du upp en morgon och har lagrat in hela den där bubblans kcal.;) Det kan låta som lite ”goddag yxskaft” men det är inte meningen alls, jag vill bara poängtera att om du tar det lugnt så kommer ökningarna vara så pass successiva att du alltid kan revidera under tiden.

    Och när du inte längre är nöjd med spegelbilden, ja då kanske en deff är på sin plats.:)

    #571532

    Det e det som är det svåra.. att veta hur mycket o när man måste äta.
    Tycker jag äter 3 mål om dan med 2 mellanmål.
    men alla snackar ju om att man måste äta mycket… tillföra lera för att bygga en skulptur.
    Men hur mycket ska man äta? O vad blir resultaten om jag ligger precis på eller under mitt kaloriebehov? Inga nya muskler?

    #571533
    BigBuck wrote:
    Inga nya muskler?

    Jodå. Men tyvärr bryts lika mycket/mer ner också.

    #571534
    Eddie Vedder wrote:
    Jodå. Men tyvärr bryts lika mycket/mer ner också.

    Men vilket e viktigast för att få resultat av träningen..? Få i sig en bra mängd protein, eller ”rätt” mängd kalorier?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.