2 gram protein per kilo kroppsvikt?

Home Forums Kost och Näringslära 2 gram protein per kilo kroppsvikt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 44 total)
  • Author
    Posts
  • #343093
    Icey wrote:
    Vad har diabetes med protein att göra?

    Diabetes belastar njurarna!

    #343094
    Tommy Ivarsson wrote:
    Diabetes belastar njurarna!

    Offtopic: Haha du har grym avatar! ;)

    #343095
    Tommy Ivarsson wrote:
    Diabetes belastar njurarna!

    De borde väl inte göra om man sköter sin diabetes?

    #343096
    Icey wrote:
    De borde väl inte göra om man sköter sin diabetes?

    Ja genom att exempelvis inte äta massor av protein.

    #343097
    Icey wrote:
    De borde väl inte göra om man sköter sin diabetes?

    Låter bra i teorin, men är så gott som omöjligt i praktiken!

    Det hade krävts att du alltid ligger perfekt i blodsockervärden för att minska skadorna på de små blodkärlen i t.ex njurar och ögon. Blodet går via osmos över till ett ytterts fint kapillärnätverk i njurarna och renas. Socker följer med över till detta nätverk (glomerulus – nefron) via diffusion och skadar de fina kärlen.

    Så njurarna är redan lite överbelastade vid diabetes. I praktiken är det så gott som omöjligt att alltod hålla ett perfekt blodsockervärde och därmed känns det lite dumt att fortsätta pressa njurarna extra med ett högt proteinintag.

    #343098
    liffan wrote:
    har för mig att det ska stressa njurarna vid stora mängder men om man kan få proteinförgiftning vid dom mängderna vet jag inte,kanske har med kosten i övrigt att göra.

    Vad jag har hört spelar fler faktorer än bara proteinet in för proteinförgiftning så som fett och kolhydrater.
    Hört att proteinförgiftning var en relativt vanlig dödsorsak för Trappers förr då de åt så mycket småvilt/magert kött och därav kom namnet harsvält. Om jag ej minns fel.

    Endast något jag hört från munn till öra.

    #343099
    Tollesson wrote:
    Vad jag har hört spelar fler faktorer än bara proteinet in för proteinförgiftning så som fett och kolhydrater.
    Hört att proteinförgiftning var en relativt vanlig dödsorsak för Trappers förr då de åt så mycket småvilt/magert kött och därav kom namnet harsvält. Om jag ej minns fel.

    Endast något jag hört från munn till öra.

    såg ett överlevarprogram med vad han nu heter,inte Grylls,och han nämde något om proteinförgiftning.

    #343100

    Det där är kvalificerad skitsnack att man måste äta 2 g protein/ kg kroppsvikt.

    Vad händer om du äter ”bara” 1,83 gram då. Uteblir alla resultat plötsligt? pff..

    #343101
    Hårdrock! wrote:
    Det där är kvalificerad skitsnack att man måste äta 2 g protein/ kg kroppsvikt.

    Vad händer om du äter ”bara” 1,83 gram då. Uteblir alla resultat plötsligt? pff..

    Vem hävdar att man ”måste” äta 2g/kg kroppsvikt? Det brukar användas som rekommendation. Du får skilja på dessa två.

    #343102
    Hårdrock! wrote:
    Uteblir alla resultat plötsligt? pff..

    Nej naturligtvis inte. Vad vill du ha sagt?

    #343103
    Eddie Vedder wrote:
    Nej naturligtvis inte. Vad vill du ha sagt?

    han trollar som vanligt..

    #343104
    Eddie Vedder wrote:
    Nej naturligtvis inte. Vad vill du ha sagt?

    Om resultatet inte uteblir, varför ska man då ta just 2,0 gram protein/kg kroppsvikt?

    #343105

    Därför man kanske inte vill ha 78% av maximal tillväxt, utan så nära 100% av maximal tillväxt som möjligt, och proteinintag är en stor faktor för att nå det.

    #343106
    fabflippintastic wrote:
    Vem hävdar att man ”måste” äta 2g/kg kroppsvikt? Det brukar användas som rekommendation. Du får skilja på dessa två.

    Hur har man kommit fram till den här rekommendationen då? Jag äter ibland under 1 gram per kg kroppsvikt och är fortfarande biff. Man ska inte noja över sånt här för mycket, det ser jag att alltför många gör.

    #343111
    King Grub wrote:
    Därför man kanske inte vill ha 78% av maximal tillväxt, utan så nära 100% av maximal tillväxt som möjligt, och proteinintag är en stor faktor för att nå det.

    Du skojar va? Hur och vem har kommit fram till att just 2,0 gram protein/kg kroppsvikt är det närmast optimala (ger 100% max tillväxt)?

    Ps. Om det är nåt du läst på nåt annat internet forum är det inte ”bevis”.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.