2 gram protein per kilo kroppsvikt?

Home Forums Kost och Näringslära 2 gram protein per kilo kroppsvikt?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • Author
    Posts
  • #343112

    Det är en allmän rekommendation för att man skall vara på den säkra sidan, baserat på alla studieresultat man sett, och det faktum att: ju mer protein, desto mer muskler, även efter det att proteinbehovet är täckt.

    Quote:
    It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

    Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

    J. Nutr. 132:3219S-3224S, October 2002

    #343113
    Hårdrock! wrote:
    Om resultatet inte uteblir, varför ska man då ta just 2,0 gram protein/kg kroppsvikt?

    Kan du inte ens förstå att det inte är en fråga om svart eller vitt? Tror du det är ”maximala resultat” eller ”inga resultat” som är de enda alternativen?

    #343114
    Hårdrock! wrote:
    Du skojar va? Hur och vem har kommit fram till att just 2,0 gram protein/kg kroppsvikt är det närmast optimala (ger 100% max tillväxt)?

    Det är väl ganska klart om du ger kroppen mer protein att den har mer att bygga av? Att du sedan ökar i muskelmassa även fast du mindre än 2g/kroppskilo är väl din sak, men det är som tidigare nämnt allmänna rekommendationer och ett gott råd att följa.

    #343115
    suislalune wrote:
    Det är väl ganska klart om du ger kroppen mer protein att den har mer att bygga av? Att du sedan ökar i muskelmassa även fast du mindre än 2g/kroppskilo är väl din sak, men det är som tidigare nämnt allmänna rekommendationer och ett gott råd att följa.

    hårdrock! kör med ”funkar för mig” – argumentet!

    #343116

    Jag tycker hursomhelst att det där är individuellt hur mycket gram protein man behöver inta. Själv blev jag fet när jag brukade äta 2 gram protein/kg kroppsvikt. Nu har jag minskat det och fokuserar mer på sömn och vila istället och är hårdare än nånsin.

    #343117
    Hårdrock! wrote:
    Jag tycker hursomhelst att det där är individuellt hur mycket gram protein man behöver inta. Själv blev jag fet när jag brukade äta 2 gram protein/kg kroppsvikt. Nu har jag minskat det och fokuserar mer på sömn och vila istället och är hårdare än nånsin.

    Ingen har frågat om dina intetsägande anekdoter. En anekdot i ”funkar-för-mig”-stil är och förblir alltid värdelöst.

    Naturligtvis är det individuellt. Ingen påstår annat. Naturligtvis är det inte en fråga om att helt bli utan resultat. Ingen har påstått det. Däremot är det så att resultaten vid ett givet upplägg riskerar att bli sämre än det hade kunnat bli om proteinintaget inte är tillräckligt. Att då äta 2 gram/kg kroppsvikt under bulken minskar risken för inadekvat intag även om det KAN vara onödigt mycket. Det är inga jättemängder så det är ju en ganska liten uppoffring för de allra flesta även om nu 1.83 gram räcker.

    #343118
    Hårdrock! wrote:
    Jag tycker hursomhelst att det där är individuellt hur mycket gram protein man behöver inta. Själv blev jag fet när jag brukade äta 2 gram protein/kg kroppsvikt. Nu har jag minskat det och fokuserar mer på sömn och vila istället och är hårdare än nånsin.

    Att du blev fet när du brukade äta 2 gram protein/kg kroppsvikt är ju inte nödvändigtvis p.g.a. proteinet. Som vanligt är det ju kalorier in kontra kalorier ut som är det avgörande när man talar om viktökning/-minskning.

    #343119
    Hårdrock! wrote:
    Jag tycker hursomhelst att det där är individuellt hur mycket gram protein man behöver inta. Själv blev jag fet när jag brukade äta 2 gram protein/kg kroppsvikt. Nu har jag minskat det och fokuserar mer på sömn och vila istället och är hårdare än nånsin.

    ”Funkar för mig” bra där :)

    #343120

    Spelar kroppstypen någon roll d.v.s., Ectomorph, Mesomorph eller Endomorph.

    Eller är det 2 g för alla?

    #343121
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Att du blev fet när du brukade äta 2 gram protein/kg kroppsvikt är ju inte nödvändigtvis p.g.a. proteinet. Som vanligt är det ju kalorier in kontra kalorier ut som är det avgörande när man talar om viktökning/-minskning.

    Nja inte riktigt sant.

    #343122

    Ligger på 3 gram/kilo kroppsvikt men äter ju samtidigt lite kolhydrater. Super sällan och sköter mig i övrigt med mat utan onödiga tillsatser etc.. :-)

    #343123
    Hårdrock! wrote:
    Jag tycker hursomhelst att det där är individuellt hur mycket gram protein man behöver inta. Själv blev jag fet när jag brukade äta 2 gram protein/kg kroppsvikt. Nu har jag minskat det och fokuserar mer på sömn och vila istället och är hårdare än nånsin.

    Svårt att tro att du blev fetare av mer protein om du så att säga inte följde ett exakt schema och lade till extra protein. Normalt blir man ju snabbare mätt på mer protein.

    #343124
    Johan Otterström wrote:
    Nja inte riktigt sant.

    Jag förstår inte varför du alltid kommer med en så där kort kommentar om att det inte alls handlar om energibalans. Men utan att ge någon vidare beskrivning av vad du menar och definitivt inte med någon källa.

    Källorna för att det inte gäller finns ju förvisso inte ens så det kan man ju inte kräva. :) Men att kalori in och kalori ut är en viss förenkling om man tar det till extremer håller jag med dig helt om, exempelvis 2500 kcal kokosbollar vs. 2500 kcal normal mat. Men så äter ytterst få.

    #343125
    Hårdrock! wrote:
    Jag tycker hursomhelst att det där är individuellt hur mycket gram protein man behöver inta. Själv blev jag fet när jag brukade äta 2 gram protein/kg kroppsvikt. Nu har jag minskat det och fokuserar mer på sömn och vila istället och är hårdare än nånsin.

    Men hård hade väl inte direkt med det här att göra?
    Och vad exakt är ”biff” i sammanhanget?
    Och vem i hela världen tänker basera sitt proteinintag på att du ”blev fet” av 2 gram protte per kroppskilo?

    Gör om, gör rätt.

Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.