Ätardag under deff, hur ser din ut?

Home Forums Kost och Näringslära Ätardag under deff, hur ser din ut?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #552367

    Som rubriken lyder, hur set en vanlig ätardag ut för er när ni deffar?

    Jag har precis börjat med deffen sedan i måndags och min vikt ligger på 98kg(några kilo vätska).

    Mitt dagliga intag just nu under deffen ser ut såhär ungefär:

    Protein: 300g
    Carbs: 20-30g
    Fett: ca 50g

    När jag kännre mig lite hungrig, klunkar jag bara i mej en halv liter vatten haha.

    Men nu till frågan, hur ser eran ätardag ut för er? Självklart innehåller den rätt mycket kolhydrater, men är godis eller annat skit tillåtet?

    Tack på förhand :)

    #71146
    #552368

    Det varierar nog från person till person.
    När jag deffade sket jag i att väga maten för en dag och åt annat än t. ex pasta/ris och kyckling/tonfisk som var vanligt i min diet.
    En lördag kunde väl se ut såhär typ:
    Frukost: Gröt och mackor med messmör.
    Lunch: Husmanskost.
    Kvällsmat: Husmanskost.
    Kvällsmål: Godis, dock inga överdrivna mängder.

    Det finns dom som har rena grisätardagar där dom verkar klämma i sig så mycket dom orkar under sina vakna timmar men jag tror inte att jag skulle njuta av en sådan dag.
    Eftersom att mina ätardagar inföll på lördagar så var jag oftast inte hemma lika mycket som vardagarna, därför tror jag inte att mina ätardagar innebar något större överskott.

    #552369

    Okej tack för ditt svar! Det är på ett ungefär min ätardag var planerad, så som du beskrev den :)

    #552370
    ZekiGhulam wrote:
    Som rubriken lyder, hur set en vanlig ätardag ut för er när ni deffar?

    Jag har precis börjat med deffen sedan i måndags och min vikt ligger på 98kg(några kilo vätska).

    Mitt dagliga intag just nu under deffen ser ut såhär ungefär:

    Protein: 300g
    Carbs: 20-30g
    Fett: ca 50g

    När jag kännre mig lite hungrig, klunkar jag bara i mej en halv liter vatten haha.

    Men nu till frågan, hur ser eran ätardag ut för er? Självklart innehåller den rätt mycket kolhydrater, men är godis eller annat skit tillåtet?

    Tack på förhand :)

    1. Suveränt fördelat intag, kan knappast rekommendera något bättre än så (förutom möjligtvis att höja fettintaget en aning så du slipper bli hungrig).

    2. Svält dig inte, öka fettet och proteinet om du behöver mer.

    3. Har aldrig behövt en ätardag, se 2 ;)

    Jag försöker hålla mig till bra fetter för det mesta men mina ätardagar som inte är ätardagar är mest dagar då jag kör grillade revben och liknande, jag har inget sug efter kolhydrater eftersom jag ALDRIG går över 20% kolhydrater under uppbyggnad.

    Kolhydrater för mig är mest som utfyllnad.

    #552371
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Det varierar nog från person till person.
    När jag deffade sket jag i att väga maten för en dag och åt annat än t. ex pasta/ris och kyckling/tonfisk som var vanligt i min diet.
    En lördag kunde väl se ut såhär typ:
    Frukost: Gröt och mackor med messmör.
    Lunch: Husmanskost.
    Kvällsmat: Husmanskost.
    Kvällsmål: Godis, dock inga överdrivna mängder.

    Det finns dom som har rena grisätardagar där dom verkar klämma i sig så mycket dom orkar under sina vakna timmar men jag tror inte att jag skulle njuta av en sådan dag.
    Eftersom att mina ätardagar inföll på lördagar så var jag oftast inte hemma lika mycket som vardagarna, därför tror jag inte att mina ätardagar innebar något större överskott.

    Pasta, ris, potatis och bröd bör du undvika så mycket som möjligt när du går på diet, stärkelserika grejer hör inte hemma i en lågkalori diet överhuvudtaget, det förhindrar viktnedgång genom att hålla insulinvärdet högt och genom att du förbränner muskler istället för fett (glukogeniska aminosyror (dina muskler) förvandlas hellre till energi än ketogeniska fettsyror (ditt fett) under en diet som innehåller färre kalorier än du gör av med).

    En av de få bra saker Gaspari någonsin satsat på var just att finansiera en studie angående olika dieter. (deras kosttillskott är bra men långt över nån rimlig prisnivå och inte ett dugg speciella på något sätt)

    #552372

    Okej! Tack för ditt svar med Notorious, men jag har hört att det är väldigt bra med ätardagar eftersom när man deffar och ligger på detta låga kolhydratsintag så blir kroppen van med intaget, detta gör att fettförbränningen går segare.

    Så därför drar man in en ätardag och chockar kroppen!

    Men men, alla kroppar är olika.

    #552373
    ZekiGhulam wrote:
    Okej! Tack för ditt svar med Notorious, men jag har hört att det är väldigt bra med ätardagar eftersom när man deffar och ligger på detta låga kolhydratsintag så blir kroppen van med intaget, detta gör att fettförbränningen går segare.

    Så därför drar man in en ätardag och chockar kroppen!

    Men men, alla kroppar är olika.

    Tro inte på att man kan ”chocka” kroppen, kroppen gör allt väldigt väldigt långsamt (förutom möjligtvis kokain ;)) och kommer inte att göra något speciellt alls under den dagen mer än möjligtvis skippa glukosgenerering från vissa aminosyror (vilket inte har någon som helst betydelse om du ligger på 300g).

    Ett lågt kolhydratintag håller insulin nivåerna nere samtidigt som insulinkänsligheten ökar, du minskar fettdepåerna och gör det enklare att bygga muskler, kolhydrater gör ingenting varken till eller från när det gäller att bygga muskler, tränar du rätt kommer du inte ens att använda glykogen för din träning överhuvudtaget, kreatin vore dock något att lägga till och möjligtvis EAA före träning för att behålla så mycket muskelmassa och ha så mycket energi som möjligt.

    Om du vill ha en ätardag så är det helt ok, det kommer inte att ha någon effekt på någonting alls egentligen, min poäng var att när man vant sig vid att ligga på botten av kolhydratsintag så försvinner det suget för gott. ;)

    Tro dock inte att din kropp blir chockad (och var glad för att den inte blir det, att chocka kroppen brukar sluta med extrem smärta eller död) utan inse att du gör det för att tillgodose dina egna begär. :)

    #552374
    Notorious wrote:
    Pasta, ris, potatis och bröd bör du undvika så mycket som möjligt när du går på diet, stärkelserika grejer hör inte hemma i en lågkalori diet överhuvudtaget, det förhindrar viktnedgång genom att hålla insulinvärdet högt och genom att du förbränner muskler istället för fett (glukogeniska aminosyror (dina muskler) förvandlas hellre till energi än ketogeniska fettsyror (ditt fett) under en diet som innehåller färre kalorier än du gör av med).

    En av de få bra saker Gaspari någonsin satsat på var just att finansiera en studie angående olika dieter. (deras kosttillskott är bra men långt över nån rimlig prisnivå och inte ett dugg speciella på något sätt)

    Jag har hört liknande teorier och läst en hel del inom ämnet men jag valde att gå den lite mer konventionella vägen när jag skulle dieta.
    Som det ser ut nu kommer jag aldrig mer dieta men folk har blivit snorhårda innan de ens kom på att kapa kolhydratintaget.
    Jag säger inte att ditt inlägg är felaktigt, jag säger bara att man väljer själv. :)

    #552375
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Jag har hört liknande teorier och läst en hel del inom ämnet men jag valde att gå den lite mer konventionella vägen när jag skulle dieta.
    Som det ser ut nu kommer jag aldrig mer dieta men folk har blivit snorhårda innan de ens kom på att kapa kolhydratintaget.
    Jag säger inte att ditt inlägg är felaktigt, jag säger bara att man väljer själv. :)

    Självklart, jag avskydde dieter innan jag upptäckte att det var hur enkelt som helst att låta proteinet och fettet vara och bara gå ner i kolhydrater (gick faktiskt upp en del på fett och proteiner som ersättning), var inte hungrigare under deff än jag var på bulken.

    Men naturligtvis väljer man själv, i det har du fullständigt rätt och riktigt. :)

    #552376

    Okej tack för alla era svar, jag kör faktiskt kreatin just nu, men eaa är något jag bara läst om men aldrig testat. Ska kolla upp det :)

    #552377
    Notorious wrote:
    Självklart, jag avskydde dieter innan jag upptäckte att det var hur enkelt som helst att låta proteinet och fettet vara och bara gå ner i kolhydrater (gick faktiskt upp en del på fett och proteiner som ersättning), var inte hungrigare under deff än jag var på bulken.

    Men naturligtvis väljer man själv, i det har du fullständigt rätt och riktigt. :)

    Den enda nackdelen som finns med lågkolhydratkost är att det lätt blir väldigt dyrt.
    Proteinkällor är ju oftast relativt dyra om man vill äta något varierat.
    Att jag älskar kolhydrater skulle nog inte göra något bara jag slutade att äta det, precis som du säger försvinner förmodligen suget.
    (Men jag tänker inte prova). ;)

    #552378
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Den enda nackdelen som finns med lågkolhydratkost är att det lätt blir väldigt dyrt.
    Proteinkällor är ju oftast relativt dyra om man vill äta något varierat.
    Att jag älskar kolhydrater skulle nog inte göra något bara jag slutade att äta det, precis som du säger försvinner förmodligen suget.
    (Men jag tänker inte prova). ;)

    Haha jo det är sant att det blir väldigt dyrt :/ priset för tonfisk och ägg duger ju, (får en burk 185g tonfisk för 4,99kr :D men det är eldorados märke hahaha) men kyckling rånar dej på plånboken haha :D

    Haha nu ska ja dra i mig 4ägg

    #552379

    Jag äter lika mycket kolhydrater under diet och uppbyggnad,ökar bara cardio under deff och så går jag ner i vikt, börjar min diet imon kommer äta kolhydrater varjedag men denna gången har jag tänkt och dra ner på det lite kanske 100gram om dagen så kommer jag ha en dag i veckan då jag fyller på med lite extra mat osv.

    Kan inte tänka mig en dag utan kolhydrater!!!:D

    #552380
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Den enda nackdelen som finns med lågkolhydratkost är att det lätt blir väldigt dyrt.
    Proteinkällor är ju oftast relativt dyra om man vill äta något varierat.
    Att jag älskar kolhydrater skulle nog inte göra något bara jag slutade att äta det, precis som du säger försvinner förmodligen suget.
    (Men jag tänker inte prova). ;)

    Nja, en burk tonfisk i vatten kostar 3.50 på willys, det är nästan så det konkurrerar med ris i kr/g(e).

    Ett hett tips är att mår man bra på sin nuvarande kost och når de resultat man vill så ska man inte förändra den. Om man däremot inte gör det så är kosten det enkom viktigaste för din muskelbyggnad och din fettprocent såväl som ditt välmående och därför så bör de som inte är nöjda börja med att ändra sin kost före de provar något som helst annat.

    Jag tror du och jag i grunden är helt överrens här. :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.