CambridgeKUREN

Home Forums Kost och Näringslära CambridgeKUREN

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author
    Posts
  • #474436

    Tjenare, jag tänkte testa cambridgekuren.. dvs en kur där man äter en mkt liten summa kolhyderater per dag.. Jag tänkte använda mig av en ”mjölkdryck” med smaken mint-chocklad. Har smakat den och den är riktigt god. Skälet till att jag vill testa det är att min chef använde det och gick ner 12 kilo på 3 veckor.
    Såhär fungerar det (enligt vad jag uppfattade). Till frukost dricker du drinken, även till lunch och middag. Man får inte ens äta frukt. Du måste även dricka ca 3 liter vätska per dag.

    Jag är 17 år, 182 cm lång och väger ca 83 kilo. Är inte fet, men lite småmullig.. tänkte få bort det överflödiga fettet och sedan börja äta nyttigare samt börja jobba, gymma osv. (jag gymmar redan nu men max 2-3 ggr i veckan).

    Min fråga till er: Är cambridge metoden farlig lr onyttig på något sätt, samt har ni något råd till mig.

    #67224
    #474437
    Davz00r wrote:
    Tjenare, jag tänkte testa cambridgekuren.. dvs en kur där man äter en mkt liten summa kolhyderater per dag.. Jag tänkte använda mig av en ”mjölkdryck” med smaken mint-chocklad. Har smakat den och den är riktigt god. Skälet till att jag vill testa det är att min chef använde det och gick ner 12 kilo på 3 veckor.
    Såhär fungerar det (enligt vad jag uppfattade). Till frukost dricker du drinken, även till lunch och middag. Man får inte ens äta frukt. Du måste även dricka ca 3 liter vätska per dag.

    Jag är 17 år, 182 cm lång och väger ca 83 kilo. Är inte fet, men lite småmullig.. tänkte få bort det överflödiga fettet och sedan börja äta nyttigare samt börja jobba, gymma osv. (jag gymmar redan nu men max 2-3 ggr i veckan).

    Min fråga till er: Är cambridge metoden farlig lr onyttig på något sätt, samt har ni något råd till mig.

    Låter som drycken de ger ungar som vägrar äta..
    Hur blir det med fibrer? magen måste ju också jobba för att må bra

    #474438

    låter som man förstör sin förbränning totalt. och tappar muskler.
    samt går upp allt lika fort efter. skit i vågen kolla spegeln.

    #474439

    av de där 12kilona är det väldigt mkt vatten. Sen är det ju dumt att måsta gå vrålhungrig hela tiden. Jag menar 3 mjölkdrinkar om dagen är inte mkt mättande. Ät vettig mat istället såsom potatis, kyckling, grönsaker, fisk.

    #474440

    Här finns en del intressant läsning: [http://forum.body.se/showthread.php?t=2832 Går man inte ner i fett av lågkaloridieter?]

    #474441
    Mantus wrote:
    Låter som drycken de ger ungar som vägrar äta..
    Hur blir det med fibrer? magen måste ju också jobba för att må bra

    Det är en fiberdrink, det är typ bara fibrer :p

    #474442

    Du är 17 år 1,82 å 83 Kg.
    Tänkte få bort det överflödiga och SEN börja äta nyttigt ??

    Hoppas du hör själv hur tokigt det låter.
    Börja ät bra redan nu, rör på dig, gymma.
    Dessa typer av pulver och svältdieter ger dig bara en försämrad ämnesomsättning.
    Det finns inga genvägar…..

    #474443
    Jeppe wrote:
    Du är 17 år 1,82 å 83 Kg.
    Tänkte få bort det överflödiga och SEN börja äta nyttigt ??

    Hoppas du hör själv hur tokigt det låter.
    Börja ät bra redan nu, rör på dig, gymma.
    Dessa typer av pulver och svältdieter ger dig bara en försämrad ämnesomsättning.
    Det finns inga genvägar…..

    Jag bor hemma och mina föräldrar lagar inte direkt nyttig mat..

    blir den försämrad för alltid? ;)

    #474444
    Davz00r wrote:
    blir den försämrad för alltid? ;)

    Läs min länk! 👿

    #474445
    Nina Lätt wrote:
    Läs min länk! 👿

    Okej, får göra det när jag kommer hem från jobbet :/
    Hinner inte innan, kanske kan skriva ut den :)

    #474446

    En tjej på jobbet gick på Cambridge-kuren och hon berättade lite om den för mig.
    Cambridge-kuren är en receptbelagd bantningsmetod som en läkare bara ordinerar då personen i fråga har mycket övervikt. Det låter som att du pratar om någon nutrilettkur?

    Jag förutsätter att du är kille (användarnamnet låter som ”David”)
    Ditt BMI är 25.
    Jag avråder dig starkt från att laborera med kosten på detta sätt. Du är ju inte ens överviktig. Cambridge-kuren används som sagt till FETA personer.

    Förmodligen är detta lika nyttigt (för dig) som att äta ett mål mat om dagen och frukt till frukost och lunch.
    Låter det rimligt?

    #474447

    Det är många som lyckas mycket bra med Cambridge-kuren och det är för många ett bra sätt att komma igång med viktminskning. Är man inte överviktig från början är det dock knappast lönt att lägga en massa pengar på en svältdiet. Dessutom bör man i din ålder inte ge sig på en sådan diet utan att först ha rådfrågat läkare.

    Rör på dig och ändra din kost i första hand, innan du börjar fundera på att ta till kortsiktliga extremmetoder.

    Aelrik wrote:
    En tjej på jobbet gick på Cambridge-kuren och hon berättade lite om den för mig.
    Cambridge-kuren är en receptbelagd bantningsmetod som en läkare bara ordinerar då personen i fråga har mycket övervikt. Det låter som att du pratar om någon nutrilettkur?

    Nej, kuren är inte receptbelagd och man behöver inte få den ordinerad av läkare. Däremot förespråkas den av ett antal läkare och läkare kan ordinera den till kraftigt överviktiga personer.
    [http://www.cambridgekuren.se/]

    #474448

    Många läkare har ingen aning om vad de pratar om angående diet och viktnedgång…de tittar på kroppsbyggare och skakar på huvudet o säger så kan man inte äta då gr man inte ned i vikt.

    Svärmor är med på något viktnedgångs program på ett sjukhus där de dricker en soppa 3ggr/dag totalt skulle det bli ca 500kcal och det förespråkas av läkare,sedan skall deltagarna i detta program träna 4ggr i veckan med…sjukt tycker jag.

    Förstår inte varför alla skall krångla till det och göra det så svårt för sig?
    Rör dig mer,ät fler och mindre nyttiga mål,sänk lite på kolhydraterna och höj fett o protein,men oftast för en som inte äter bra räcker det med att äta fler bra mål mat och röra sig mer så börjar personen tappa fett.

    #474449

    Åhh.. Blir så trött. Det finns ingen ”Quick fix” för att komma i form. Träningen ska ses som en livslång satsning/investering. Det finns inga genvägar, bara senvägar…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.