Depression i samband med träning/serotoninupptag

Home Forums Kost och Näringslära Depression i samband med träning/serotoninupptag

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #570563

    Skulle intag av essentiella aminosyror och annat mixtrande med kosttillskott kunna orsaka rubbningar i serotoninupptaget?

    Jag drabbades av en depression som eskalerade i samband med träningen och tvingades slutligen söka hjälp. (Bör väl tillägga att det inte finns några förklarliga grunder till min depression, möjligtvis fysisk stress). Hur som helst fick jag en serotoninupptagshämmare som hjälpt mig komma tillbaka till den form jag var i för ett år sedan. Träningen går nu mycket bättre, men frågan kvarstår ännu och jag lär väl aldrig få någon vetenskaplig förklaring till hur detta kunde uppkomma. Tog fram en artikel ur vikipedia om serotonin. Om någon här är insatt i ämnet eller känner igen sig skulle det vara intressant med lite spekulationer kring ämnet.

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin]

    #72019
    #570564

    Vad säger läkarna??

    #570565

    Läkare lägger inte energi på att utreda såna här frågor. Ett blodprov och så får man sitt recept. Eller rättare sagt man får sitt recept och sen kan man ta ett blodprov om man känner för det… Den medicin jag fick är vanlig för att lindra depressioner (Citalopram). Min läkare känner inte till hur hårt jag tränar och att jag tagit olika kosttillskott. Han drog sin slutsats att jag var deprimerad och sen var det inte mer med det.

    #570566

    Överträning i sig kan ju ge depressionsliknande symptom, men jag har väldigt svårt för att tro att ”vanliga” kosttillskott som EAA, protein etc skulle kunna göra det.

    #570567
    SheW wrote:
    Skulle intag av essentiella aminosyror och annat mixtrande med kosttillskott kunna orsaka rubbningar i serotoninupptaget?

    Jag drabbades av en depression som eskalerade i samband med träningen och tvingades slutligen söka hjälp. (Bör väl tillägga att det inte finns några förklarliga grunder till min depression, möjligtvis fysisk stress). Hur som helst fick jag en serotoninupptagshämmare som hjälpt mig komma tillbaka till den form jag var i för ett år sedan. Träningen går nu mycket bättre, men frågan kvarstår ännu och jag lär väl aldrig få någon vetenskaplig förklaring till hur detta kunde uppkomma. Tog fram en artikel ur vikipedia om serotonin. Om någon här är insatt i ämnet eller känner igen sig skulle det vara intressant med lite spekulationer kring ämnet.

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin]

    Jag är varken läkare eller expert inom området men denna text är tagen från prippsenergy som innehåller fria aminosyror:
    Pripps Energy Double Impact har en varningstext som säger att personer som medicinerar mot låg serotoninhalt inte skall inta stora mängder Pripps Energy Double Impact. Det finns en teoretisk risk att drycken motverkar medicineringen då den sänker serotoninhalten i hjärnan. (Låg serotoninhalt fördröjer tröttheten och gör att koncentrationen och skärpan behålls längre.) Det är dock viktigt att tillägga att risken gäller mycket stora intag, ca 25 liter/dag, flera dagar i följd. Risken är med andra ord närmast teoretisk, då man knappast kan få i sig dessa mängder.

    Nu står det också att det är stora mängder det handlar om och att man samtidigt medicineras mot just lågt serotonin, men då det är väldigt låga halter av aminosyror i drycken. När man justerar mängden själv med eaa så tror jag att det kan bli både högt och lågt (ja tänk om man tar för lite, då kan man ju förlora en himla massa muskler och det vill vi inte:|) Skippa allt med eaa, tycker jag. Varför chansa! Personligen tror jag att, lite för mycket träning ihop med stort intag av aminosyror, som sänker serotonin halten för att fördröja tröttheten och gör att koncentrationen och skärpan behålls längre, gjorde att du drabbades av en depression.
    Som sagt, jag är ingen expert, men har känt det samma som dig!

    #570568

    Jag minns inte i vilken tidning jag läste om detta med serotoninupptag/depressionsliknande symptom i samband med ökad träning… Teoretiskt borde du må bättre av bla en ökad testosteronproduktion i samband med ökad träning (om inte något av kosttillskotten hämmade detta edyl).

    Mitt tips är att fråga någon som verkligen vet, dvs en erfaren coach inom bodybuilding/fitness eller styrkelyft. Finns flertalet klubbar etc att kolla med.

    Nu låter det iof som om du fick en rejäl depression och då kan det rent psykologiskt bara varit så att din ökade träning var någonting som fick nått helt annat att komma till ytan då vi omedvetet bearbetar en massa saker i den undermedvetna ihop med styrketräning. Nu tycker iof många att psykologi inte är vetenskap….

    Men som sagtkolla med en coach och se vad dom säger.

    #570569

    Intressant att höra att det finns liknande teorier och att fler upplevt något liknande. Tack för engagerade svar:emo-thumb

    #570570
    Fredrik_O wrote:
    Överträning i sig kan ju ge depressionsliknande symptom, men jag har väldigt svårt för att tro att ”vanliga” kosttillskott som EAA, protein etc skulle kunna göra det.

    Jag upplever inte att jag varit övertränad. Jag drabbades av överträning för ca två år sedan och tror att jag känner var gränsen går nu, det är ingenting jag vill uppleva igen.

    #570571
    SheW wrote:
    Skulle intag av essentiella aminosyror och annat mixtrande med kosttillskott kunna orsaka rubbningar i serotoninupptaget?

    Jag drabbades av en depression som eskalerade i samband med träningen och tvingades slutligen söka hjälp. (Bör väl tillägga att det inte finns några förklarliga grunder till min depression, möjligtvis fysisk stress). Hur som helst fick jag en serotoninupptagshämmare som hjälpt mig komma tillbaka till den form jag var i för ett år sedan. Träningen går nu mycket bättre, men frågan kvarstår ännu och jag lär väl aldrig få någon vetenskaplig förklaring till hur detta kunde uppkomma. Tog fram en artikel ur vikipedia om serotonin. Om någon här är insatt i ämnet eller känner igen sig skulle det vara intressant med lite spekulationer kring ämnet.

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin]

    Hej,

    Depression är inget att ”leka” med. Det finns en möjlighet att vissa kosttillskott påverkar mängden seritonin. Och störningar i serotonin misstänks kunna ge depression.

    Seritonin syntetiseras i kroppen från tryptofan (via 5-hydroxytryptofan, 5-HTP).

    Tryptofan och BCAA (grenade aminosyror, leucin, isoleucin och valin) använder samma enzym i kroppen. Så, om du äter mycket BCAA minskar upptaget av tryptofan och då minskar tillverkningen av serotonin och vips så har du en depression. Detta är rent biokemiskt, om det finns studier på området som kunnat påvisa att man kan få depression av BCAA vet jag faktiskt inte.

    Detta borde dock inte vara någon risk om man tar BCAA i samband med träning eftersom halten BCAA normalt sjunker då och mer tryptofan tas upp (vilket gör oss trötta och avslappnade efter träning). Men om du tar BCAA på kvällen är nog störst risk eftersom nivåerna av tryptofan inte bör störas under sömnen då de är högre.

    Vilka kosttillskott har du använt och när har du tagit dem?

    #570572
    Daimster wrote:
    Hej,

    Depression är inget att ”leka” med. Det finns en möjlighet att vissa kosttillskott påverkar mängden seritonin. Och störningar i serotonin misstänks kunna ge depression.

    Seritonin syntetiseras i kroppen från tryptofan (via 5-hydroxytryptofan, 5-HTP).

    Tryptofan och BCAA (grenade aminosyror, leucin, isoleucin och valin) använder samma enzym i kroppen. Så, om du äter mycket BCAA minskar upptaget av tryptofan och då minskar tillverkningen av serotonin och vips så har du en depression. Detta är rent biokemiskt, om det finns studier på området som kunnat påvisa att man kan få depression av BCAA vet jag faktiskt inte.

    Detta borde dock inte vara någon risk om man tar BCAA i samband med träning eftersom halten BCAA normalt sjunker då och mer tryptofan tas upp (vilket gör oss trötta och avslappnade efter träning). Men om du tar BCAA på kvällen är nog störst risk eftersom nivåerna av tryptofan inte bör störas under sömnen då de är högre.

    Vilka kosttillskott har du använt och när har du tagit dem?

    Hej och tack! Jag körde med WNT:s BCAA i pulverform. Den har jag alltid delat upp och tagit halva dosen före träning och halva direkt efter träning. Jag provade även Rage av ren nyfikenhet men för min del var det överreklamerat så det var bara en kort period på ett par månader. Men det var också den tiden som jag upplevde som jobbigast. Kreatinmonohydrat har jag också alltid kört med. Jag har varit sjuk mycket under det här året och tvingats vila mycket från träningen så det skulle mycket väl kunna vara så att kroppen kanske inte hunnit bearbeta tillskotten.

    #570573

    Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att bara kosten i sig skulle vara anledningen till att någon hamnar i en depression, möjligt om personen i fråga har någon allergi av något ämne som finns i maten/tillskottet som någon märkbar skillnad skulle uppstå.

    Intressant fråga dock!

    #570574

    Träning brukar väl snarare nämnas som ett botemedel mot depression?

    Att stora brister i kosten kan ge problem är ju inte konstigt, men att livsnödvändiga aminosyror skulle ge problem bara för att de kommer i pulverform?

    Att däremot CNSstimulerande ämnen som ex koffein & taurin kan eskalera ångestsymptom är ingen nyhet!
    Undvik dessa hade jag sagt spontant, men självklart skall du inte söka läkarråd här utan hos läkare…:)

    #570575
    mickegbg wrote:
    träning brukar väl snarare nämnas som ett botemedel mot depression?

    Att stora brister i kosten kan ge problem är ju inte konstigt, men att livsnödvändiga aminosyror skulle ge problem bara för att de kommer i pulverform?

    Att däremot cnsstimulerande ämnen som ex koffein & taurin kan eskalera ångestsymptom är ingen nyhet!
    Undvik dessa hade jag sagt spontant, men självklart skall du inte söka läkarråd här utan hos läkare…:)

    +100

    #570576

    Hallå, vilket sammanträffande att jag skulle läsa det här, jag känner så väl igen mej. Och jag fattar inte att det som jag tycker är så meningsfullt-träna, kan göra en så himla deprimerad!? Inte känner jag mej heller övertränad. 😮

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.