Depression i samband med träning/serotoninupptag

Home Forums Kost och Näringslära Depression i samband med träning/serotoninupptag

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 16 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #570577
    SheW wrote:
    Jag har varit sjuk mycket under det här året och tvingats vila mycket från träningen så det skulle mycket väl kunna vara så att kroppen kanske inte hunnit bearbeta tillskotten.

    När jag hade en depression blev jag ordinerad träning för att bli frisk. Under en period har jag fått äta serotonin men har nu kunnat sluta med det då min träningsdos är så pass hög att tabletter är överflödigt.

    Att du inte kan sätta fingret på vad som utlöst tillståndet betyder inte att det inte finns en orsak och har du fått träna mindre pga sjukdom kanske du har hamnat under den gräns du behövt för att hålla depressionen på stången?

    #570578

    En liten tanke bara: kan det vara så att du har haft något beroende förut och nu ersatt det beroendet med träningen? Det är väldigt vanligt bland t.ex missbrukare att då de slutar med droger börjar missbruka annat, t.ex träning, om de inte fått ordentlig vård för sitt missbruk. Nu påstår inte jag att du har missbrukat droger. Missbruk kan finnas i många former: mat, spel och sex t.ex.
    Bara en liten tanke som slog mej :) Hpppas att allt ordar upp sig :emo-thumb

    #570579
    SheW wrote:
    Hej och tack! Jag körde med WNT:s BCAA i pulverform. Den har jag alltid delat upp och tagit halva dosen före träning och halva direkt efter träning. Jag provade även Rage av ren nyfikenhet men för min del var det överreklamerat så det var bara en kort period på ett par månader. Men det var också den tiden som jag upplevde som jobbigast. Kreatinmonohydrat har jag också alltid kört med. Jag har varit sjuk mycket under det här året och tvingats vila mycket från träningen så det skulle mycket väl kunna vara så att kroppen kanske inte hunnit bearbeta tillskotten.

    Ok, det kan ju vara en slump men det var just BCAA som jag misstänkte. Men som jag sa, jag har inte läst om några studier som visar att BCAA kan bidra till depression. Men eftersom det är känt att BCAA minskar upptaget av tryptofan och att serotonin framställs från tryptofan i kroppen så känns det ju onödigt att ”chansa” och ta BCAA så länge du har problem.

    Rent generellt brukar måttligt med träning vara bra. Promenader är väldigt bra för att rensa tankarna. Det gör faktiskt att hjärnan har svårt att låsa sig i negativa loopar eftersom en del av den är sysselsatt med att styra fötterna när du går så att säga. Prova att promenera och tänka på samma sak hela tiden, oerhört svårt, tankarna flyger liksom iväg av sig själv.

    Lycka till och hoppas det går åt rätt håll.

Viewing 3 posts - 16 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.