Högt blodtryck/låg puls – bakomliggande orsaker?

Home Forums Kost och Näringslära Högt blodtryck/låg puls – bakomliggande orsaker?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #553892

    Jag kom nyss hem från en hälsokontroll där följande kollades upp (testresultat inom parentes):

    BMI (22,1 kg/m2)
    Blodtryck (135/79 mmHG)
    Puls (51 slag/min)
    Blodsocker (5,4 mmol/lit, fastenivå)
    Hemoglobin (150 g/l)
    Kolesterol (3,9 mmol/lit)
    Kroppsfett (12,8%)
    Bukomfång (82 cm)

    Längd 191 cm. Vikt 80,6 kg. Ålder 25.

    Det jag blev lite konfundersam över var mitt höga blodtryck. Granted att jag brukar salta maten ganska så ordentligt när jag äter, men hur mycket kan det påverka utgången av blodtrycket? Jag är en jävel på att dricka kaffe också, säkert 8+ koppar per dag.

    Noteras bör att jag kollade blodtrycket två gånger, likaså pulsen. Det var en ganska så markant skillnad då jag var mindre nervös. Första testet för blodtrycket visade 142/85 mmHg, och för pulsen 57 slag/minut. Avvikande oavsett tillfälle.

    Jag har googlat runt lite för att hitta ett samband mellan låg puls och högt blodtryck men kommit hit ganska så tomhänt. Är det någon här som vet vad boven i dramat kan vara? Jag känner mig frisk som en nötkärna och den låga pulsen är jag ganska säker på är ett kvitto på god kondition och inget annat (löptränar 3-4 gånger i veckan 8-10km per pass).

    Övrigt jag kan komma på som kanske påverkar:
    – Åt en jävligt översaltat måltid dagen innan hälsokontrollen
    – Har sovit skitdåligt i säkert en vecka pga jobb (4-5h sömn max)
    – Genetik?

    #71258
    #553893

    Jag tycker inte det här är en fråga för ett internetforum ärligt talat. Fick du inga som helst svar av de som genomförde hälsokontrollen?

    Det enda jag kan säga direkt är att 51 slag i minuten inte är någosn särskilt låg puls alls. Den senaste gången jag kollade min egen puls i absolut vila så hade jag 37.

    #553894
    Eddie Vedder wrote:
    Den senaste gången jag kollade min egen puls i absolut vila så hade jag 37.

    Det är ju fan hardcore däremot; nästan Indurain/Gunde-klass på den:emo-thumb

    #553895
    Eddie Vedder wrote:
    Jag tycker inte det här är en fråga för ett internetforum ärligt talat. Fick du inga som helst svar av de som genomförde hälsokontrollen?

    Det enda jag kan säga direkt är att 51 slag i minuten inte är någosn särskilt låg puls alls. Den senaste gången jag kollade min egen puls i absolut vila så hade jag 37.

    Det var det som var skumt. Skall inte namnge kliniken, men sjuksystern frågade mig ”Vet du varför du har ett sådant högt blodtryck?”
    ”You tell me”, tänkte jag för mig själv. Jag gick dit mest för att det vore bra att veta ungefär hur man ligger till.

    Hon gav mig några vaga svar om att salt kan vara en orsak ”och att det är bra att du gillar att motionera för det är förebyggande”. Sen fick jag se lite grafer på vad man skall ligga på för normalvärden. Allt såg okej ut men att blodtrycket låg lite i gränszonen. Sen var det inte mer med det.

    Ps. Allt under 60 i puls räknade hon som att man var ”vältränad” och över 85 -inte så mycket.

    #553896

    Ett blodtryck på 135/80 är inte särskilt högt! Möjligen ett observandum.. Gränsen för vad som räknas som mild hypertoni går vid 140/90. Blodtrycket kan ju dessutom variera ganska kraftigt. Är du nervös el stressad så stiger trycket, och då främst övertrycket eftersom det lätt påverkas av yttre faktorer.
    Är du orolig så fråga din läkare .

    #553897
    Emil wrote:
    Ett blodtryck på 135/80 är inte särskilt högt! Möjligen ett observandum.. Gränsen för vad som räknas som mild hypertoni går vid 140/90. Blodtrycket kan ju dessutom variera ganska kraftigt. Är du nervös el stressad så stiger trycket, och då främst övertrycket eftersom det lätt påverkas av yttre faktorer.
    Är du orolig så fråga din läkare .

    Vart går den nedre gränsen då? Jag har för mig att jag fick 100 över 57 sist jag mätte.

    #553898
    brighty wrote:
    Ps. Allt under 60 i puls räknade hon som att man var ”vältränad” och över 85 -inte så mycket.

    Det var ett konstigt sätt att se på det. Min farsa är sjukt vältränad och kan ofta ligga på över 60 i vilopuls. Jag har som sagt en enormt låg vilopuls men är bara marginellt bättre tränad än han.

    Så pulsen är något som förändras ju mer vältränad man blir men att utgå från att pulsen är i direkt proportion till hur tränad man är blir en väldig förenkling.

    Konstigt beteende rent allmänt av personen som genomförde kontrollen måste jag säga, känns oseriöst.

    #553899

    (OT)

    Så vad beror på pulsen på, då?

    #553900
    mikaelj wrote:
    (OT)

    Så vad beror på pulsen på, då?

    Hur mycket blod och syre hjärtmuskeln pumpar ut per slag. Ju starkare hjärtmuskel desto bättre hjärtmuskelvolym och färre slag krävs för samma mängd blod.

    Pulsen förändras som sagt ju bättre kondition man får men man kan inte säga att ju lägre desto bättre för alla och envar. Jag har säkert lägre puls än de flesta i världseliten, så här låg puls är mycket ovanligt och det lägsta jag någonsin uppmätt på mig själv är 35.

    #553901
    mikaelj wrote:
    (OT)

    Så vad beror på pulsen på, då?

    Att pulsen sjunker allteftersom man blir mer tränad menar du?

    hjärtat är en muskel. Då den tränas så växer den sig starkare vilket gör att pumpkraften ökar. Hjärtat kan då pumpa ut mer blod per cykel (dvs fyllningsfas samt tömningsfas). Ett mindre tränat hjärta pumpar ut mindre per gång och måste därför ha en högre frekvens (puls alltså) för att få ut samma mängd blod. Hoppas jag inte krånglade till det för mkt. :)

    Edit: Såg att Eddie han före.

    #553902
    Eddie Vedder wrote:
    Hur mycket blod och syre hjärtmuskeln pumpar ut per slag. Ju starkare hjärtmuskel desto bättre hjärtmuskelvolym och färre slag krävs för samma mängd blod.

    Pulsen förändras som sagt ju bättre kondition man får men man kan inte säga att ju lägre desto bättre för alla och envar. Jag har säkert lägre puls än de flesta i världseliten, så här låg puls är mycket ovanligt och det lägsta jag någonsin uppmätt på mig själv är 35.

    … så varför har far din, som också har väldigt bra kondition enligt din utsago, mycket högre vilopuls?

    Det var lite det jag ville åt — hur det kan variera så mycket? Tänkte om du hade någon bra förklaring där. (enormt hjärta?)

    #553903
    mikaelj wrote:
    … så varför har far din, som också har väldigt bra kondition enligt din utsago, mycket högre vilopuls?

    Vet ej, men vad jag vet är att han sänkt den rejält i takt med en ökad kondition. Och när jag hade betydligt sämre kondition var min puls lägre i vila än vad hans är idag. Människor är olika helt enkelt.

    #553904
    Emil wrote:
    Ett blodtryck på 135/80 är inte särskilt högt! Möjligen ett observandum.. Gränsen för vad som räknas som mild hypertoni går vid 140/90. Blodtrycket kan ju dessutom variera ganska kraftigt. Är du nervös el stressad så stiger trycket, och då främst övertrycket eftersom det lätt påverkas av yttre faktorer.
    Är du orolig så fråga din läkare .

    Kan inget annat än hålla med föregående talare!

    135/80 är inget högt blodtryck. Tycker det var idiotiskt av personen i fråga som tog trycket att ens säga en sån sak. Det skapar bara en helt onödig oro hos patienten när det faktiskt inte finns något att oroa sig för.
    Jag undrar också om detta tryck var taget efter 30 minuters liggande?
    Och också om du klassas som vältränad? Ökad muskelmängd ber ett lätt högre ”normalvärde”, vilket för ”vanliga” annars skulle ligga på 120/70. Det du också ska fokusera på är det ”lägre” trycket som i ditt fall låg 9 över ”normalt”, det är inget man behöver bekymra sig för det minsta… skulle 10 minuter senare säkert legat 3 eller 4 över..

    #553905

    Tackar för alla svaren. Känner att jag har tillräckligt kött på benen nu för att kunna gå vidare. Ska ta och kolla mitt blodtryck igen efter några månader om tillfälle uppenbarar sig. Då ska jag inte gambla med att dricka kaffe två timmar innan (det låg i gränszonen för vad som rekommenderades innan testtillfälle). Jag betvivlar att mitt blodtryck ligger inom det spektrat jag uppgav för jämnan. Jag menar, det sjönk ganska så rejält när min nervositet minskade.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.