Högt blodtryck/låg puls – bakomliggande orsaker?

Home Forums Kost och Näringslära Högt blodtryck/låg puls – bakomliggande orsaker?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #553906

    Se till då att dom har rätt storlek på blodtrycksmanschetten de gör skillnad.. Sen beror de även på om du har mycket vätska i kroppen.. Salt o kolhydrater binder vätska, tänk på det.. Mitt tryck låg på 150/55 o det va ingen läkare som brydde sig om det.. Nu när jag äter minimalt med kolhydrater o mestadels lax så ligger mitt tryck på 130/55.

    #553907

    Ett övertryck på 135 är ett förhöjt, men ej farligt tryck. Nu betvivlar jag att trådskaparen ligger så högt i normala fall. Att kontrollera blodtrycket på rätt sätt är en konst i sig; felkällorna är många… jag kan lista några…

    1. Fel manschettstorlek
    2. Manschett fel påsatt
    3. Manometer ej kalibrerad
    4. Glappkontakt i manschetten
    5. Dåligt stetoskop
    6. Patienten ej vilat innan
    7. Patienten druckit 14 koppar kaffe innan
    8. Armen ligger ej i hjärthöjd
    9. Skjorta eller tröja stasar arm eller armhåla
    10. Patienten ligger med korsade ben
    11. Patienten pratar under mätningen
    12. Provtagningen utförs med automatisk manschett/mätare
    13. Stetoskopet trycks ej över art. brachialis
    14. Stetoskopet manipuleras fel
    15. Provtagaren underlåter att pumpa upp manschetten tillräckligt mycket
    för att höra eventuellt ”silent gap”.
    16. Mätningen utförs av läkare (!!) ”White coat hypertension”!
    17. Luften släpps för snabbt ur manschetten.

    osv…

    #553908
    JakobMinell wrote:
    Vart går den nedre gränsen då? Jag har för mig att jag fick 100 över 57 sist jag mätte.

    Det finns ingen nedre gräns. Så länge du inte har några besvär (yrsel, svimning) så finns det ingen anledning till oro – tvärtom är det bara bra med lågt blodtryck. Mindre risk för hjärt/kärlsjukdom!

    #553909
    Bashful_Bob wrote:
    Så länge du inte har några besvär (yrsel, svimning) så finns det ingen anledning till oro – tvärtom är det bara bra med lågt blodtryck. Mindre risk för hjärt/kärlsjukdom!

    Angående min jättelåga puls finns defintivt fog för att misstänka en viss negativ hälsostatus under dessa perioder. När jag mår som bäst är nämligen pulsen mer normal.

    Då når den hutlösa höjder om +/- 40 slag i minuten vid total vila.;)

Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.